onsdag den 21. november 2018

Boganmeldelse: Steen Langstrups FRYGT FABRIK FÆLDE er rendyrket horror, der vil krybe ind under huden på læseren

Scenen er enkel: En gruppe urban explorers er kommet på sporet af en nedlagt fabrik i København, som ingen tilsyneladende kender til. Nok er stedet nedslidt, men ingen har været inde for at knuse ruder eller male grafitti. Det er rent guf for disse moderne urbane opdagelsesrejsende. Med sig har de en fotograf, dennes assistent og en model, for bygningen vil være den perfekte baggrund for en serie helt specielle billeder.

En tilfældig fredag sætter de kursen mod fabrikken, der i sin tid producerede metal-varer. Efterhånden som aftenen skrider frem, mærker de dog, at stemningen er alt andet end behagelig, og at der lurer skumle ting i skyggerne. Og H.C. Wilchen-Harbroes Metalvarefabrik har ganske rigtigt en særdeles grum fortid, hvilket vi undervejs i fortællingen får indblik i via tidshop til 1917, 1920, 1944 og 1958. Uhyggelige kræfter er blevet vækket til live, og det lover på ingen måde godt for gruppen på syv, der blot havde set frem til en spændende fredag aften. Den bliver en del mere spændende, end de nogensinde har drømt om i deres værste mareridt.

Danmark har flere dygtige horror-forfattere, men Steen Langstrup rager bare lige et hoved højere op end de andre - og i FRYGT FABRIK FÆLDE er han virkelig i sit es. Det er en rendyrket horror-roman med masser af nervepirrende øjeblikke, der vil krybe ind under huden på de fleste læsere. Måske er det ikke den mest uhyggelige Langstrup-bog, jeg har læst, men nu har jeg nok også over tid fået lidt hård hud på øjnene.

Persongalleriet er enormt, men vi taber på intet tidspunkt tråden. Selvfølgelig hjælpes man godt på vej af, at hvert kapitel tydeligt indikerer, hvor vi er på tidslinjen, men samtidig lærer vi virkelig personerne godt at kende. Flere af dem har diverse traumer, minder og skavanker, der i større eller mindre grad får indflydelse på handlingen, og dem får vi et godt indblik i. Det er som om, at forfatteren har sat sig for at bygge et korthus på 17 etager - og det korthus kollapser på intet tidspunkt. Meget imponerende.

Som projekt betragtet er FRYGT FABRIK FÆLDE den mest ambitiøse roman fra Langstrups siden den monumentale PLANTAGEN fra begyndelsen af dette årti, og det er godt at se ham tilbage i det lange format. Og for uhygge-fans er der lige et ekstra krydderi i de scener, hvor fabrikanten Theodor Marinus Wilchen-Harbroe viser rundt i sin okkulte samling. Den indeholder de vildeste effekter, så er det måske ikke så underligt, at der foregår noget underligt på fabrikken.

FRYGT FABRIK FÆLDE udkom i første omgang som lydbog i ti afsnit, der uge efter uge blev lagt ud på eReolen, læst op af Grete Tulinius. Nu kan den også findes samme sted som e-bog, og det er selvfølgelig også muligt at købe bogen i de to formater. Endelig findes den i fysisk form i to bind, hvor man kan opleve den i et ekstremt lækkert design.

Steen Langstrup: FRYGT FABRIK FÆLDE. 2 Feet Entertainment, 2018, 242+282 sider (eller ti episoder som lydbog). Bogen er venligst stillet til rådighed af forfatteren.