mandag den 18. marts 2019

Boganmeldelse: Antologien DET GRUFULDE BIBLIOTEK: DANSKE GYS FØR OG NU er god og grum underholdning

Så er der dømt gys og det er så dansk, som det kan blive. Kunsthistorikeren Kristian Nordestgaard og bibliotekaren Jette Holst har gravet dybt ned i den danske horror, og det grumme makkerpar præsenterer i antologien DET GRUFULDE BIBLIOTEK: DANSKE GYS FØR OG NU 23 eksempler på, at forfatterne her i lokalområdet i århundreder har bevæget sig ned ad makabre, uhyggelige og alt andet end behagelige stier. Bogen præsenterer efter eget udsagn "tusind års gys", hvilket selvfølgelig lidt er en sandhed med modifikationer, men der lægges i hvert fald ud med Henning Kures gendigtning af Vølundkvadet fra Den ældre Edda, og det er en barsk sag.

Herefter følger den første tekst, man kan sætte en præcis dato på, nemlig B.S. Ingemanns ”Niels Dragon” fra 1847. Den er også grum, men stemningen bliver hurtigt lettere i Vilhelm Bergsøes "Et Eventyr fra Regensen" fra 1867, hvor en håndfuld studerendes omgang med skeletter har uheldige følger. Alle de tidligere tekster i bogen præsenteres i deres originale form, men man hjælpes som læser godt på vej af fine fodnoter. Det gælder også i Evald Tang Kristensens "Søstrene i Bjærgmandens Høj" fra 1881, der er en dansk folkeminde-variant af fortællingen om Blåskæg, så igen gøres der et forsøg på at gå tilbage i tiden og dække de "tusind års gys".
De fleste læsere vil i DET GRUFULDE BIBLIOTEK kunne finde ting, der kan få de små nakkehår til at rejse sig
En lidt skæv tekst er Henrik Cavlings avisartikel fra 1892 om henrettelsen af Jens Nielsen, der ganske vist er stemningsfuld, men vi er mere i journalistikkens verden end fiktionens. Samlingen kommer for alvor op i gear med historierne fra 1900-tallet med især Tom Kristensens "Hævnen" fra 1923 som en særskilt sproglig fornøjelse. Og Niels E. Nielsens ”Febernatten” fra 1957 er science fiction-horror af meget høj klasse.

Jeg vil ikke komme ind på hvert enkelt tekst i samlingen, men man kan selvfølgelig ikke lave sådan en samling uden at inkludere Grete Roulund, og det er med den isnende uhyggelige ”Hunden i Quatab Minar”. Selv om du måske ikke har smag for noveller, så skylder du altså dig selv at læse netop den. Endelig har man valgt et par rigtige gode tekster af Steen Langstrup og Jonas Wilmann.

Bogen er ikke en slags de bedste danske gys gennem tiderne, men mere et forsøg på at præsentere en så bred palet som muligt af dansk uhygge, og det kommer de to redaktører rigtig godt i mål med. En lille håndfuld tekster falder lidt igennem, men det er selvfølgelig smag og behag. Men de fleste læsere vil i DET GRUFULDE BIBLIOTEK kunne finde ting, der kan få de små nakkehår til at rejse sig.

Forordet er skrevet af genre-eksperten Nicolas Barbano og Peter Nielsen har designet det herlige omslag, der har en helt perfekte stemning af horror-udgivelser fra 70'erne. Bogen er en lækker hardcover og man har også valgt en skrifttype, der er passende retro. Alt i alt en udgivelse, der er værd at kaste sig over for danske horror-fans.

Jette Holst, Kristian Nordestgaard (red): DET GRUFULDE BIBLIOTEK: DANSKE GYS FØR OG NU. Forlaget SerieKlubben, 2019, 330 sider. Bogen er venligst stillet til rådighed af forlaget.