fredag den 5. april 2019

Horror er sundt - se noget mere af det

Jeg har netop læst SCREAMING FOR PLEASURE: HOW HORROR MAKES YOU HAPPY AND HEALTHY S.A. Bradley, en god lille bog om genrens mange aspekter. Nu vil jeg ikke kaste mig ud i en egentlig anmeldelse, da vi ikke nødvendigvis har at gøre med en bog, man pinedød skal læse, men forfatteren kommer med mange fine betragtninger undervejs, og derfor havde jeg det ret OK med den. I første omgang læste jeg den i Kindle-udgaven, men måske anskaffer jeg mig den i fysisk form på et senere tidspunkt.

I et af de sidste kapitler kommer han med en stribe anbefalinger af film, man bør kaste sig over, hvis man på den ene eller den anden måde trænger til et godt gys. Og det gør han meget elegant ved kun at fremhæve nye film i stedet for de gode gamle travere. "We tend to champion the most revered horror film. We keep recommending the same 20 films that are 30 years old", som han skriver.

S.A. Bradley anbefaler følgende film: GET OUT, GREEN ROOM, WE ARE STILL HERE, THE AUTOPSY OF JANE DOE, BASKIN, CREEP, HONEYMOON, SPRING, THE VOID, THE VVITCH: A NEW ENGLAND FOLK TALE, THE NEON DEMON, STARRY EYES, PROXY, THE GIRL WITH ALL THE GIFTS, HERE COMES THE DEVIL, I AM NOT A SERIAL KILLER, IN FEAR, A DARK SONG og BONE TOMAHAWK.

Selvfølgelig argumenterer han for, hvorfor lige præcis disse film er værd at bruge tid på - og hovedparten har jeg faktisk allerede set, så jeg er ikke helt bag af dansen, når det gælder nyere film. Og jeg er for det meste enig i, at disse film langt over niveau. På listen mangler jeg kun at se GREEN ROOM, THE NEON DEMON, PROXY, I AM NOT A SERIAL KILLER og IN FEAR, så dem vil jeg holde udkig efter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar