onsdag den 23. august 2006

Gyselig slangemusik

Nej, det handler ikke om Trevor Rabins musik til den kommende SNAKES ON A PLANE, den ultimative B-gyser, der netop har ramt de amerikanske biografer. I går lyttede jeg lidt til Randy Edelmans soundtrack til ANACONDA. Nu holder jeg generelt meget af horror-soundtracks og Edelman er i det store hele en kompetent komponist, der især kan skrive fængende action-temaer. Men bortset fra et par vellykkede romantiske toner er ANACONDO-musikken noget støjende rod, fragmentarisk og effekt-jagende. Bestemt ikke den store lytteoplevelse. Rabins musik til SNAKES ON A PLANE er formentlig bedre, selv om den af fans beskrives som funktionel. Der vil næppe komme et soundtrack fra SNAKES..., men hvis man absolut vil have noget slangemusik, er ANACONDA heller ikke et godt bud.

2 kommentarer:

  1. Musikken til ANACONDA hører rigtignok ikke til blandt Edelman´s bedste scores, men SÅ dårligt er det ikke. Hovedtemaet er yderst enkelt og fungerer faktisk ret effektivt. Kærlighedstemaet er fantastisk. Resten er så lidt en blandet cocktail, men det rummer mere end blot rod. Der er spændende rytmer og en fin rød tråd i musikken, så min mening er 2½ stjerne ud af 4.
    - Svend Ploug Johansen

    SvarSlet
  2. Jeg har ikke haft det store imod ANACONDA-musikken før, men efter i den senere tid at have hørt en række fremragende og meget varierede horror-scores, så virkede det bare ikke, da jeg lyttede til det forleden. Det er alt for funktionelt og syntetisk, hvilket desværre gælder for en del musik til gyserfilm. Men nu er Edelman heller specielt kendt som horror-komponist, så...

    SvarSlet