mandag den 1. januar 2007

Når uhyggen kommer helt tæt på

AMITYVILLE 3-D (1983)
Et af elementerne i markedsføringen af den tredje film i Amityville-serien var en erklæring om, at den ikke var en sequel til de to første film, netop fordi 1’eren og 2’eren var baseret på virkelige hændelser. AMITYVILLE 3-D fra 1983 er ren fiktion. Samtidig var det også en af den stribe af gyserfilm fra begyndelsen af 80’erne, der var i 3-D, en gimmick, der skulle trække flere mennesker i biografen.Selv om historien skulle være fiktion, så foregår den stadig i det berygtede hus med de skæve vinduer, og DeFeo-massakren bliver også nævnt undervejs. Filmen fortæller om journalisten John Baxter og fotografen Melanie, der arbejder for Reveal Magazine. Sammen afslører de nogle fup-spiritister, der holder seancer i huset. Baxter er ved at blive skilt fra sin kone, og han beslutter sig derfor for at købe huset. Hans 16-årige datter Susan er også begejstret sit nye hjem, selv om hendes friske veninde Lisa prøver at skræmme hende med historien om DeFeo-mordene. Snart begynder huset da også at afsløre sit sande jeg og tingene går helt amok med både fluer og dæmoner.

AMITYVILLE 3-D er instrueret af Richard Fleischer, manden bag bl.a. 20.000 LEAGUES UNDER THE SEA og FANTASTIC VOYAGE. Underligt nok er det en meget uengageret film, nærmest som om ingen af de medvirkende virkelig tror på projektet. Skuespillerne gør ellers hvad de kan, men det er ikke helt nok. Alt er alt er det hæderlig underholdning, men det er på ingen måde et højdepunkt i Amityville-serien.

De fleste 3-D-film udkommer i ”flade” versioner til hjemmebrug, ikke mindst fordi 3-D-effekten kan være meget vanskelig at genskabe på en tv-skærm. Derfor er AMITYVILLE 3-D også kendt som AMITYVILLE III: THE DEMON. Filmen kan fås i Danmark i en billig udgave fra Global Video/Scanbox, både som enkelt-dvd og i en box sammen med 2’eren og 5’eren. Jeg har ikke set denne udgave, der skulle være klippet med ca. to minutter. Censuren er især gået ud over en af dødsscenerne.

Jeg har set den engelske Collectors Edition fra Sancturary Visual Entertainment, der er komplet. Det er endda en dobbelt-disc-version, hvor man på den ene skive får den originale 3-D-udgave med briller og hele svineriet. Som sagt er det vanskeligt at få 3-D-effekten til at fungere korrekt, og derfor har jeg ikke brugt ret meget tid på at få det til at virke. Der følger også en booklet og fem still-billeder med denne udgave, der desværre er ved at blive ret sjælden. Man kan dog opspore den på eBay.

AMITYVILLE 3-D, USA, 1983. Instruktion: Richard Fleischer. Medvirkende: Tony Roberts, Tess Harper, Robert Joy, Candy Clark, John Beal. Musik: Howard Blake.

2 kommentarer:

  1. Herligt, at du er gået i gang med hele Amityville-serien! Jeg havde egentligt ikke tænkt mig at købe mere end den første + remaken, men pga. dine omtaler har jeg nu netop anskaffet mig Amityville 2. Jeg var heldig at få fat i den engelske collector's edition. Den kan stadig fås fra Play.com i UK. Desværre ser det mere grelt ud med 3'eren, hvor jeg selvfølgelig helst vil ha den der samlerudgave med 3D-brillerne. Du ved vel ikke, om der stadig er nogle steder, hvor man ka' få den??
    mvh
    Jack J

    SvarSlet
  2. Ja, 2'eren kan stadig fås fra forskellige forhandlere, mens 3'eren er helt umulig. Jeg har købt min på den engelske Ebay, hvor man stadig kan være heldig at finde den. I dag er der f.eks. mindst to eksemplarer til salg.

    SvarSlet