lørdag den 20. maj 2017

THE DARK SIDE er god læsning for horror-nørder

Når et horror-magasin lukker, regner man ikke lige med, at det vil genopstå fra graven, men der har dog været enkelte eksempler på netop dette. I september 2009 gik det engelske blad THE DARK SIDE ind efter at have eksisteret siden 1990, men i april 2011 vendte magasinet tilbage - og man fortsatte endda nummereringen som om intet var hændt.

THE DARK SIDE har dog været præget af en del kontroverser, ikke mindst en ophedet debat tilbage i 2005, hvor bladet blev beskyldt for at planke filmanmeldelser på nettet og genbruge store dele af teksterne i deres egne anmeldelser. Hvordan den sag blev håndteret af bladet dengang, ved jeg faktisk ikke, men de sidste par år op til lukningen i 2009 skulle vist have været noget turbulente. Egentlig troede jeg ikke, at bladet fandtes mere, men så faldt jeg tilfældigvis over nummer 182 i en VHSmith-butik i London-lufthavnen Gatwick.

Jeg må sige, at THE DARK SIDE er god læsning for horror-nørder. Tonen er dog særdeles indforstået, og både i lederen og på læserbrevssiderne får man en fornemmelse af, at det er en flok venner, der skriver til hinanden. Men det kan man bare skøjte hen over. Bladet prøver på ingen måde at være frontløber i forhold til det nyeste, men sigter bredt og har for det meste retro-brillerne på. Der er dog en ganske god artikel om den nye Godzilla-film, SHIN GOJIRA.

Forsidehistorien handler om Hammer-studiernes forsøg på at erobre husalteret med TV-serier som HAMMER HOUSE OF HORROR og HAMMER HOUSE OF MYSTERY AND SUSPENSE. Artiklen er sådan set OK med mange informationer og en gennemgang af alle episoderne, men den virker alligevel lidt tyndbenet. Så trækker det voldsomt op, at man også har en interview med en fan, der har samlet en lang række ting og sager fra disse serier og derfor har kunnet være behjælpelig med billedmateriale.

Rigtig gode er også en artikel om horror-elementer i Disneys tidlige tegnefilm, en artikel om tegneserie-udgaver af diverse film samt et interview med Sally Geeson, der blandt spillede sammen med Vincent Price i THE OBLONG BOX og CRY OF THE BANSHEE. Og så er der en meget omfattende sektion med dvd- og Blu-ray-anmeldelser. Elsker den slags. Til gengæld kunne jeg sagtens have undværet et interview med Takeshi Kitano, kendt fra BATTLE ROYALE.

Så bladet indeholder nogle enkelte fejlskud, men det er nørdet og nostalgisk på en ret cool måde. Som sagt skal jeg ikke gøre mig klog på den ballade, der tidligere har været omkring THE DARK SIDE, men jeg vil bestemt overveje at købe et par numre mere.

1 kommentar:

  1. Fint indlæg, Søren. Jeg ejer kun et enkelt (meget gammel) nummer af bladet, men husker godt kontroversen om tyverierne. Står der noget om abonnementspris til Europa i bladet?

    SvarSlet