lørdag den 16. februar 2019

At Fantask er truet af lukning er dårlige nyheder for horror-fans ... og for fans i det hele taget

Fantask, en af verdens ældste tegneserie- og science fiction-butikker, er truet af lukning. Med mindre der sker et større mirakel (gerne i superhelte-klassen som ejeren Marit Nim har formuleret det til Berlingske) vil den legendariske kælder-shop i Sankt Peders Stræde i København dreje nøglen om den 29. juni. Nyheden har sendt chok-bølger igennem nørd-miljøet, men mange fans er også ærlige om, at de gennem årene i nogen grad har søgt andre græsgange for at pleje deres interesser. Jeg skal gerne indrømme, at jeg er en af dem.

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg besøgte Fantask første gang. I det meste af min barndom boede jeg i en forstad til Odense, så ture til København var en sjælden begivenhed. Og da jeg endelig en dag stod i de berømte lokaler, blev jeg så overvældet over udvalget, at jeg slet ikke kunne finde ud af at købe noget. Men et katalog fik jeg dog med hjem; et lille A5-hæfte, man kunne få timer til at gå med at kigge i. Det var længe før internettets dage, så kataloger var en af de vigtigste kilder til information om de ting, man kunne få fat i.

Det første, jeg nogensinde købte fra Fantask, var to genoptryk af de klassiske EC Comics-horror-tegneserier fra forlaget East Coast Comics. Jeg ringede over til Fantask og bestilte de to blade, og kort tid efter landede de i Odense. Som skræk-fan var det helt fantastisk at sidde og bladre i de to hæfter, der genskabte de unikke horror-tegneserier fra 50'erne. Ved et senere besøg i Fantask købte jeg en lille håndfuld mere af disse genoptryk. 12 numre nåede at udkomme fra East Coast Comics, men jeg fik vist ikke fat i dem alle.
Måske er jeg nostalgisk, når det gælder de fysiske butikker, og jeg er selv flittig kunde hos blandt andet Amazon og andre online-handlere. Men det kunne aldrig falde mig ind at overlade en tegneserie i hænderne på diverse postvæsener
En særlig ting ved Fantask er muligheden for at abonnere fast på titler, uanset om man bor i København eller ej. Så mens jeg boede i Odense var det en særlig fornøjelse med jævne mellemrum at modtage en kuvert fra Fantask med de seneste numre af FANGORIA, GOREZONE og et par andre horror/filmblade. Engang gik jeg helt amok og afgav en bestilling, der lød noget i retning af: "Send mig et eksemplar af alle de numre af STARBURST, I har på lager". Det var en gigantisk pakke, jeg modtog.

Lige for at vende tilbage til katalogerne: Fantask har altid været velassorteret, når det gælder litteratur i den fantastiske genre, og jeg har bestilt mange horror-paperbacks gennem årene. Da jeg læste Stephen Kings DANSE MACABRE, anbefalede han blandt andet THE HOUSE NEXT DOOR af Anne Rivers Siddons, og den havde Fantask i kataloget. Og mange af Fred Saberhagens Dracula-bøger har jeg købt i Fantask sammen med nogle af de gamle science fiction-bøger, som Dean Koontz i sin tid skrev under pseudonym. Og når vi taler lister og kataloger, så holdt jeg i mange år det amerikanske genre-magasin LOCUS, der bragte udførlige lister over alt det, der blev udgivet, og så var det jo lige til at spotte de mest spændende horror-titler og få dem bestilt.

Med årene blev København min hjemby, og så kunne jeg selv smutte forbi Fantask og hente mine FANGORIA. Ofte stod Marvel-Morten bag disken og han fortalte tit om, hvor mange eksemplarer af det amerikanske horror-magasin, butikken i "gamle dage" tog hjem. Tallet svingede lidt, hver gang han fortalte historien, men det var i hvert fald 200. Men så holdt FANGORIA op med at udkomme og jeg læste ikke så mange horror-paperbacks som før, og stille og roligt blev det til færre besøg i den legendariske kælderbutik. Og når jeg endelig kom forbi, gik jeg ofte igen uden at have købt noget. Jeg ved dog, at nogle af de THE WALKING DEAD-tegneserier, jeg over årene har fået af min kone i jule- og fødselsdagsgave, har været købt i Fantask.

En af årsagerne til Fantasks aktuelle problem er netop, at mange af de gamle kunder er forsvundet. Nogle klarer sig sikkert fint med at bestille ting hjem over nettet - andre vil måske hellere handle i det stadigt ekspanderende Faraos Cigarer-imperium. Samtidig har Fantask ikke plads til hverken rollespils-kostumer eller Magic-kort-turneringer, og derfor er det ikke ligetil at få fat i de unge kunder.

Måske er jeg nostalgisk, når det gælder de fysiske butikker, og jeg er selv flittig kunde hos blandt andet Amazon og andre online-handlere. Men det kunne aldrig falde mig ind at overlade en tegneserie i hænderne på diverse postvæsener - her vil jeg helst stå i butikken og vælge lige præcis det eksemplar, jeg gerne vil have. Og mens man er der, falder man måske over noget, man ikke vidste var udkommet. Så kan man på stedet gøre op med sig selv, om det er noget for en. Og man kan møde andre kunder, som måske anbefaler noget til en - eller man anbefaler noget til dem.

Man kan diskutere, hvor meget en butik som Fantask betyder for horror-miljøet i Danmark (og man kan diskutere i hvor høj grad vi har et horror-miljø her i landet, men det må blive en anden dag). Men selvfølgelig har det haft betydning, at der gennem årene er blevet langet FANGORIA, SWAMP THING-hæfter, H.P. Lovecraft-bøger, TOMB OF DRACULA-tegneserier, THE WALKING DEAD-opsamlinger og meget andet horror over disken i Sankt Peders Stræde. Og landet bliver ganske enkelt fattigere, hvis endnu et af nørd-åndehullerne forsvinder.

Ja, jeg er stadig lidt i granatchok over ikke at kunne shoppe film i Fona på Strøget, men det kan så ikke være anderledes. Men måske kan der findes en løsning for Fantask. Jeg ville være ked af, hvis de blot bliver til en webshop, for den konkrete oplevelse af at stå blandt alle varerne er unik. En anden adresse nævnes som en mulighed, men i de seneste par døgn er der også kommet en bølge af opfordringer på de sociale medier om at støtte Fantask på den bedste måde, man kan som kunde - nemlig ved at gå derned og købe noget. Samtidig er der gang i et crowdfunding-initiativ, som skal være med til at give butikken en saltvandsindsprøjtning. Ikke alt er tabt endnu, men meget vil være tabt, hvis Fantask bliver nødt til at lukke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar