lørdag den 23. marts 2019

HEREDITARY er en gyser, der deler vandene

Her forleden fik jeg endelig set Ari Asters HEREDITARY, og det var på alle måder en unik, udmarvede og intens horror-oplevelse. Jeg så den sammen med min datter, og vi var begge to meget glade for filmen, der på ingen måde ligner noget, man har set før. Men HEREDITARY er en gyser, der deler vandene, og derfor indbød jeg på Skræk og Rædsels Facebook-side til, at brugerne kunne komme med en reaktion på filmen.

Nu skrev jeg ikke specifikt, hvad de enkelte ikoner kunne betyde, men du kan se det samlede resultat herover. Hovedparten af reaktionerne er i den positive ende (i skrivende stund har 98 brugere svaret), men der kom til gengæld mere blandede input i kommentarerne.

Blandt de positive kan jeg slå ned på disse (og det er bare korte uddrag):
* Den er smukt skrevet, smukt instrueret, smukt filmet og eminent spillet.
* Den fedeste gyser i mange år.
* Skummel og underlig på den fede måde.
* Bedste horrorfilm i mange, mange, mange år.
* Fantastisk film! En nyklassiker i mine øjne.

... og blandt de negative kan jeg nævne disse:
* Filmen skuffede mig meget. Troede at den var mere uhyggelig.
* Toni Collette spiller som altid helt fantastisk, men det vejer slet ikke op for hvor skidt den er og alt hypen omkring filmen.
* Opgav at se den. Den var ekstremt langtrukken og kedelig.
* Det var spild af tid - hvordan den er blevet så hypet op, er mig en gåde.
* En udmærket men lidt kedelig og langtrukken film.

Samlet set var der dog rigtig mange kommentarer i den positive ende, men det interessante er, at nogle klager over, at HEREDITARY slet ikke kunne leve op til hypen. Ifølge ordbogen betyder hype "ekstraordinært stor interesse eller medieomtale", men vi har i de senere år oplevet horrorfilm, der er blevet klandret for, at de var blevet hypet for meget. Det gælder f.eks. IT FOLLOWS, THE BABADOOK, THE VVITCH og GET OUT - og nu også HEREDITARY.

Ingen af dem er mekaniske chok-på-chok-gysere som ANNABELLE: CREATION eller THE NUN, men de bruger genren på en helt andet måde, hvor uhyggen kommer snigende stille og roligt. Jeg er vild med den slags film, og jeg har det fint med, at de virkelig udfordrer publikums forventninger. Det gælder bestemt også HEREDITARY, som helt klart er en fim, jeg vil vende tilbage til - ligesom de andre over-hypede gysere, jeg har nævnt her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar