mandag den 5. februar 2007

Vamle og klamme zombier

Hvis man er til hæmningsløs splatter uden at man skal koncentrere sig for meget om handlingen, er ZOMBI HOLOCAUST det helt rigtige køb. Det bliver nok ikke mere skummelt end i denne klamme film, der er et enestående mix af kannibal- og zombiegenren. Nu har Another World Entertainment udsendt den herhjemme under titlen ZOMBIE MASSAKREN.

Lucio Fulcis producer Fabrizio de Angelis står bag filmen fra 1980, der red på bølgen af italienske splatter-successer. Instruktøren var Marino Girolami (alias Frank Martin), og de medvirkende var kendte ansigter fra flere af den periodes vamle film.

ZOMBI HOLOCAUST begynder i New York, hvor et lokalt hospital plages af en galning, der fjerner dele fra lig. Dr. Lori Ridgeway (spillet af Alexandra Delli Colli), der også er antropolog, arbejder på hospitalet, og hun bliver blandet ind i opklaringen af mysteriet sammen med Dr. Peter Chandler (spillet af Ian McCulloch). Den blodtørstige galning bliver afsløret, men inden da er Loris lejlighed blevet raseret af ukendte gerningsmænd, der har stjålet en rituel kniv. Alt tyder på at forklaringen måske skal findes på den østasiatiske ø Kito, og Lori og Peter drager derud sammen med den irriterende journalist Susan Kelly og hendes kæreste George. Da de når frem får de hjælp af dr. Obrero (spillet af Donald O'Brien), og inden længe er vi ude i junglen blandt hæmningsløse kannibaler og stønnede zombier.

Der er ikke meget i manuskriptet til denne film, der hænger sammen. Tanken har åbenbart været at kaste alt ind som en undskyldning for at vise så mange voldelige scener som muligt. På intet tidspunkt får vi en fornuftig forklaring på begivenhederne i New York, især ikke da Loris forsvundne kniv pludselig dukker op på et afgørende sted i handlingen.

Til gengæld leverer filmens varen i den våde afdeling: Afskårne lemmer, maddiker, indvolde, øjne der graves ud med fingrene, skalperinger og åbning af kranier er bare nogle eksempler på de mange vilde scener. Effekterne er primitive men effektive. Underligt skal vi også trækkes med mange lange scener, hvor personerne bevæger sig fra det ene sted til det andet.

Skuespillet er ikke imponerende. Ian McCulloch ser hele tiden ud som om han prøver at huske, hvornår han sidst har været på toilettet. Donald O'Brien er ikke specielt truende som den lumske dr. Obrero, men han fungerer fint, fordi han ligner en 30 kilo tyndere udgave af Harvey Keitel. Alexandra Delli Colli er filmens smukke indslag, der gerne smider tøjet, når handlingen kræver det.

Billedkvaliteten på denne udgivelse er hæderlig, uden at være imponerende. De danske undertekster er helt til grin, hvilket er et generelt problem på AWEs udgivelser. Alt i alt er der tale om en af genrens mere bizarre indslag, der ikke nødvendigvis er et must i samlingen. Filmen er den fjerde i AWEs Zombie Serie - det ville være cool hvis Lucio Fulcis THE HOUSE BY THE CEMETERY blev nr. 5.

ZOMBIE HOLOCAUST, Italien, 1980. Instruktion: Marino Girolami. Medvirkende: Ian McCulloch, Alexandra Delli Colli, Sherry Buchanan, Peter O'Neal, Donald O'Brien. Musik: Nico Fidenco.

2 kommentarer:

  1. Hvad er det, der er galt med teksterne?

    SvarSlet
  2. De har ikke altid så meget med dansk at gøre. Det virker som om de er lavet af nogle uerfarne oversættere, der hverken kender det engelske eller det danske sprog godt nok. Jeg skal gerne prøve at finde nogle eksempler.

    SvarSlet