Den danske instruktør Martin Schmidt har haft succes i en lang række genrer, senest med TV 2's populære julekalender JUL I VALHAL, der senere på året følges op i biografen af GULDHORNENE. Det er også blevet til en stribe afsnit i diverse TV-serier, så som NIKOLAJ OG JULIE, REJSEHOLDET og ØRNEN.
Endelig har Martin Danmarksrekord som instruktør af gyserfilm, da han har lavet ikke mindre end fire styk: SIDSTE TIME, MØRKELEG, KAT og BAG DET STILLE YDRE. Da Martin er alletiders flinke fyr piner det mig lidt at skrive det, men jeg bryder mig ikke specielt om nogen af dem.
Måske er det derfor jeg først i går fik taget mig sammen til at se BAG DET STILLE YDRE fra 2005. Det er på mange måder en mere voksen og seriøs film end de tidligere produktioner, men det er stadig ikke helt godt.
Ægteparret Tommy og Signe køber en stor villa i en mindre by. Datteren Bianca på fem år er begejstret for gyngen og søen i baghaven, men hun får hurtigt en ny ven i form af Oliver - en dreng, de voksne ikke kan se. Tommy har travlt på jobbet som it-konsulent, og derfor må få Signe få tingene på plads i huset. De lidt aparte naboer, David og Marianne, hjælper til. Signe står dog helt alene med en fornemmelse af, at huset gemmer på en hemmelighed, hvilket en række sære fænomener er med til at understrege. Til sidst tilkalder hun en clairvoyant for at komme til bunds i mysteriet.
BAG DET STILLE YDRE er som sagt en forholdsvis seriøs film, der henter en del inspiration fra TV-serien ÅNDERNES MAGT. Og da det er en spøgelseshistorie er der lagt op til et helt andet niveau af uhygge end i Martins tidligere film. Men uhyggelig bliver den aldrig. Alt er lavet lige efter bogen, hvor der bygges op til hver eneste chokscene på en måde, så vi som tilskuere er parate, når gyset så kommer. Pænt og nydeligt, men det virker bare ikke. Selve plottet er ikke særlig interessant, og alting bliver skåret så meget ud i pap, at vi har gættet slutningen et kvarter før rulleteksterne.
Og så får vi endda en ægte gyserfinale med lysende øjene og det hele, der står i kontrast til resten af filmen. Dennis Jürgensens manuskript har problemer med at gøre personerne levende for os, men det er dog ikke så banalt som f.eks. MØRKELEG. Filmens mest nervepirrende scene er faktisk den, hvor den clairvoyante kommer i kontakt med ånderne i huset. Den er lavet helt straight uden billige chok. Man kunne ønske at den stemning havde båret hele filmen.
BAG DET STILLE YDRE er åbenbart lavet uden støtte fra Det Danske Filminstitut, hvilket er meget imponerende. Det er formentlig også den eneste mulighed, hvis man vil lave gysere i Danmark. Jeg ville gerne have haft lidt mere at vide om filmen på dvd'ens omfattende ekstramateriale, men jeg fik kun set en brøkdel af det. En eller anden klaphat har lavet en menu, hvor man skal gå rundt i det hjemsøgte hus via fjernbetjeningen, og det virker slet ikke!
BAG DET STILLE YDRE, Danmark, 2005. Instruktion: Martin Schmidt. Medvirkende: Anne Birgitte Lind, Jakob Cedergren, Dejan Cukic, Andrea Vagn Jensen, Lykke Sand Michelsen. Musik: Joachim Holbek.
I start 90erne, lavede Martin Schmidt 2 undergrundsfilm, der ikke nævnes her, De Lever og Snake eyes. Der er sikkert nok nogen derude der husker dem, og så dem dengang. Især den sidste var faktisk en ret fed og velfungerende Stephen King filmatisering af novellen, Sometimes They Come Back. Filmen overraskede ret mange, og blev positivt omtalt, jeg var med i den (var også med i De Lever, der var en ok stiløvelse, meget sjov, men heller ikke mere). Men hvad angår Snake Eyes, er det en skam, at der ikke er nogen der har vist interesse i at udgive den film, for eks AWE, eller et andet mindre selskab, for det fortjener den. Den var trods alt en af de mest vellavede,og ambitiøse undergrundsfilm fra den periode. Skal jeg være helt ærlig, synes jeg den er bedre end nogle af de betydelig større film, han kom til at lave senere, og det er ikke noget jeg siger fordi jeg var involveret. Ja Martin er en sympatisk og hyggelig fætter, men hans større produktioner er IKKE heldige, efter min mening. Måske skulle han havde fortsat med at lave no-budget horror film, det var måske der han fungerede bedst, hvem ved?...Han gik ihvertfald 100% op i det han lavede dengang, det husker jeg tydeligt, for det var en fed tid. Kreativiteten manglede han ikke, han var faktisk ret dygtig, og målrettet, og han var i den grad didikeret horrorfan, med en ekstra svaghed for John Carpenter.
SvarSletJeg har desværre ikke selv set Martin Schmidts tidlige film, men husker dem omtalt i diverse fanzines dengang.
SletDe Lever blev inkluderet på det videobånd, som fanzinet Inferno udsendte. De burde nok have inkluderet Snake Eye i stedet, eller begge. Det er i øvrigt interessant, at Martin Schmidt åbenbart ikke bryder sig om at folk får kendskab til disse film. Hverken på hans hjemmeside, på nogle af de online-filmbiografier, eller på IMDb står de listet. Det er som om, de ikke findes.
SvarSletJa, det er også mit indtryk at Martin S.ignorere hans tidligere film, og det er ærgeligt, han fik da i høj grad noget erfaring af at lave dem, og vi hyggede os da vi var igang med dem, det var sjovt. Snake Eyes blev jo lavet for næsten ingen penge, men der er sgu noget talent at spore i den produktion, den film burde han ikke skamme sig over, hvis det virkelig er tilfældet.
SvarSletNu ville det ikke være første gang, at en instruktør (eller en skuespiller for den sags skyld), redigerer i sit c.v.
Slet