torsdag den 28. juni 2007

Infernalsk update

Det har været en lidt hektisk periode med nyt arbejde og mange andre bolde i luften, men det vil nok føre lidt for vidt at beskrive det som et inferno, selv om Dario Argentos mesterværk af samme navn er en af de film, jeg har set i denne uge. Energien har bare ikke været der til længere skriverier med dybtgående analyser, så det må være rigeligt med denne update.

Som sagt jeg set Argentos INFERNO, den meget løse sequel til SUSPIRIA. Det er en af instruktørens mest personlige og forunderlige film, der underligt nok ikke lever højt på den opfindsomme brug af kameraet, der ellers er Argentos varemærke. Til gengæld foregår den i en så fascinerende og anderledes verden, at man bliver suget ind i dens univers. Især er den unikke brug af rum, kældre og gange meget overrasende. Intet er logisk, men det giver alligevel mening på en pervers måde. En sær og mystisk oplevelse, men nok ikke en film, der vil tiltale alle.

Så har jeg også set David Schmoellers TOURIST TRAP fra 1979, en lidt primitiv slasher om fire unge, der strander i et mystisk museum fyldt med uhyggelige mannequin-dukker. Det hele passes af en sær, ældre fyr, men han er muligvis ikke alene. Scenerne med dukkerne er ganske spooky, men alt i alt er det en film under middel med et ret syret plot (der bedst kan beskrives som CARRIE I VOKSMUSEET). Musikken af Pino Donaggio er ganske flot.

Apropos musik, så har jeg købt to Richard Band-soundtracks på eBay, nemlig MUTANT og THE HOUSE ON SORORITY ROW (på en cd, der også indeholder THE ALCHEMIST). Begge har været udsolgt i en del år, men jeg fik fat i nye og forseglede eksemplarer til en fornuftig pris.

Film-indkøb er det ikke blevet så meget til. En pakke fra DVD Pacific er netop blevet afsendt fra Florida efter at have ventet i et par uger, fordi en af de bestilte film var udsolgt. Nu rammer den formentlig Danmark i næste uge. Pakken indeholder bl.a. den nye udgave af THE HITCHER, der har biografpremiere i morgen. Med mit travle liv er det næppe en film, jeg får set i biffen, så det er da herligt at internet-handel kan hjælpe en med at spare lidt tid.

3 kommentarer:

  1. Man blir jo helt nysgerrig: hvad ER dit nye job?

    SvarSlet
  2. Jeg har fået et vikariat som redaktionssekretær på bladet National Geographic. Og hvad laver du så?

    SvarSlet
  3. Uhh, egentligt sku' det være noget med sprog, da jeg har en BA fra Handelshøjskolen, men for tiden er det en færge mellem Kalundborg/Århus :(

    SvarSlet