lørdag den 22. november 2008

David Cronenberg i Cinemateket

Fra den 13. april til den 11. maj 1989 viste Det Danske Filmmuseum ti film af den canadiske instruktør David Cronenberg. Det var hans komplette output fra de tidligere produktioner op til THE FLY. I samme periode havde DEAD RINGERS almindelig biografpremiere. Det var en unik mulighed for at lære instruktørens værker bedre at kende, og selv om jeg dengang boede i Odense, så lykkedes det mig at få set det hele - takket være flere ture til København.

Nu vender David Cronenbergs film tilbage - denne gang til Cinemateket, som det hedder nu til dags. I december og januar bydes på de samlede værker og i julemåneden kan man glæde sig til THE FLY, VIDEODROME, THE BROOD, RABID og SHIVERS. Hertil kommer selvfølgelig en håndfuld film i andre genrer. Nu må vi bare håbe, at der denne gang er tale om komplette kopier - i 1989 blev enkelte af filmene nemlig vist i censurerede udgaver.

6 kommentarer:

  1. Hvilke af filmene blev dengang vist i censurerede udgaver?

    SvarSlet
  2. Der manglede rigtig meget i VIDEODROME og THE BROOD var også klippet. Jeg husker ikke hvor hårdt ramt SHIVERS og RABID var, men det var vist ikke så galt.

    SvarSlet
  3. Jeg var i 1989 konsulent på Filmmuseets første Cronenberg-serie, men jeg var ikke ansvarlig for at skaffe de pågældende kopier, det var Ib Monty og Dan Nissen. Inferno-redaktøren Peder Pedersen og jeg lavede to herlige plakater, som Steen Schapiro og jeg brugte et par dage på at hænge op rundt om i København (vi var nær blevet arresteret, da vi i skyndingen kom til at klistre to plakater op på en politistation!), og jeg skrev et 12-siders souvenirhæfte med titlen ”Canadisk katarsis a la Cronenberg”, som Filmmuseet solgte for fem kroner.

    SvarSlet
  4. Fin anekdote!
    Kan man se de plakater nogetsteds?

    SvarSlet
  5. Blev "Canadisk katarsis a la Cronenberg" ikke også trykt i Kosmorama? Jeg husker svagt at have læst det, men jeg var ikke i nærheden af København, da serien blev vist.

    SvarSlet
  6. Til Jens: "Canadisk katarsis a la Cronenberg" blev kun trykt som selvstændig udgivelse.

    Til Anonym: Filmhuset plejer i stueetagen at udstille en mængde plakater relateret til aktuelle filmserier, så jeg har foreslået i forbindelse med den nye Cronenberg-serie at ihukomme den gamle series poster art.

    SvarSlet