Jeg tror ikke på, at gyser- og voldsfilm i sig selv er skyld i vold. Og jeg er under ingen omstændigheder tilhænger af censur – indimellem kan det være en god idé at udøve selvcensur. Men i forhold til alle de torturpornografiske film spørger jeg stadig mig selv, hvad i alverden den dybere mening dog er med at vise al den lidelse og død.Der er ingen tvivl om, at kommerciel underholdning er blevet markant mere udpenslet i det nye årtusinde. Censorerne er ikke så strikse som før, og den ekstreme vold findes i alle genrer. Når man ser de blodige obduktioner i en populær tv-serie som C.S.I., er det måske ikke så underligt, at splatter-niveauet er endnu højere i de film, der skal lokke folk i biografen. Og når det gælder underholdningen i dit eget hjem, er der slet ingen grænser længere med en sværm af ucensurerede dvd-film at vælge imellem. Oven i alt dette har vi oplevet en sand billed-eksplosion på internettet, hvor der er frit valg på alle hylder.Nogle vil hævde, at vi vælger de mest brutale af disse billeder for at håndtere det, der sker i verden i disse år. Krigen mod terror raser, soldater bliver dræbt og uskyldige mennesker bliver tortureret. Ikke mindst rædslerne i Abu Ghraib-fængslet har sendt chokbølger gennem vores civiliserede samfund og nyhedsudsendelserne har igen og igen dvælet ved billederne af de nøgne irakiske fanger, der ligger i en bunke, mens grinende amerikanere troner over dem. Det kunne man måske forestille sig, at især den amerikanske befolkning havde behov for at få bearbejdet gennem deres forbrug af underholdning. Omvendt kan man i en tv-serie som 24 opleve, at de er helt vilde med tortur i USA – bare det er Jack Bauer, der udfører den.Christian Monggaard, Information
På et tidspunkt må jeg skrive den her bog om Torture Porn, som er den nye trend med udpenslet tortur i gyserfilmen.Begrebet 'torturporno' antyder, at det er torturen, der er formålet med filmene – at det er de udpenslede scener, der er meningen med det hele. Og ordet 'porno' er med til at understrege, at det er det pirrende og ophidsende, der er årsagen til, at man opsøger disse film. En anden forklaring kunne være, at man med 'porno' ønsker at slå fast, at dette er billigt og tarveligt, lidt i stil med et begreb som 'følelsesporno'. En typisk pornofilm har stort set ingen handling – det handler bare om sex, sex, sex. På samme måde skulle SAW, HOSTEL og alle de andre torturporno-film ikke være andet end tortur, tortur, tortur, men det er jo ikke sandheden.Efter min mening findes torturporno-genren reelt ikke – og i hvert fald ikke som et nyt fænomen. Vi har set masser af tortur i mainstream-film gennem årene, som f.eks. i MARATHON MAN, THE DEER HUNTER og RAMBO: FIRST BLOOD PART II. Det har også været en hyppig gæst i horrorgenren i bl.a. PIT AND THE PENDULUM, WITCHFINDER GENERAL og THE DENTIST. Det undrer mig også, at film som f.eks. WOLF CREEK, de nye THE HILLS HAVE EYES og TURISTAS nævnes i flæng, når man taler om torturporno. Jeg kan slet ikke se sammenhængen og det markerer, at 'genren' dækker over meget få titler, nemlig SAW, HOSTEL og en håndfuld billige kopier.Rikke Schubart, Hollywoodbloggen
Men der vil til hver en tid være et behov i det journalistiske og akademiske miljø for at sætte etiketter på alt, der ligner en trend – og det er nu engang nemmere at få adgang til spalterne, hvis man skriver om noget nyt. Men der er bare ikke intet nyt i torturporno, uanset hvor mange gange du stamper i gulvet og siger Abu Ghraib. Torturporno er et modeord, der stille og roligt vil forsvinde, men folk vil til evig tid blive flået fra hinanden på grusom vis, både i den virkelige og i filmenes verden.
Jeg ser nu intet forkert i at definere TP som genre. Om ikke en selvstændig hovedgenre, så dog en subgenre.
SvarSletOm hvorvidt en given film er TP beror i min verden på, hvor eksplicit der fokuseres på torturen. Er torturen i sig selv det primære skræk- og væmmelseselement, ja så er det TP.
Film som "Rambo" og "Deer Hunter" anvender givetvis tortur i deres narrative struktur, men torturen er ikke visuelt dominerende filmene igennem. Det gør sig tværtimod gældende i film som "Saw" og "Hostel".
Jeg synes nu bestemt at Rambo filmene kan defineres som en tidlig torturpornofilm.
SletTorturoplevelserne bruges til at forklare Rambos mentale stilstand af panikangst. Under hele filmen fremviser Rambo hans fantastiske fysik, især hans overkrop, dækket af mærker efter tortur.
I løbet af begge film, bliver Rambo taget til fange, ydmyget sexuelt og pint brutalt. Historien er skruet sådan sammen, at vi får sympati for Rambo og især for hans mod og evne til at modstå smerten og ydmygelserne
Jeg synes at Rambo filmene giver et forkert indtryk af torturens brutalitet. Vi ser Rambo, hængt op eller spændt fast, med blottet overkrop og under torturen giver hans bødler ham elektrisk tortur på hans muskuløse overkrop.
SletI virkelighedens verden, er et torturoffer altid splitternøgen under forhøret og det er standard i kældre i alverdens lande, at give mandlige ofre elektrisk tortur på kønsdelene.
nuff said :D
Hvis Rambo havde været nøgen under torturscenerne, så var filmene næppe sluppet gennem censuren. Hmm...
SletMan kan i princippet sagtens definere ”torture porn” som en genre eller, mere præcist, som en subgenre. Problemet opstår, hvis man insisterer på at definere det som en NY subgenre, for så afslører man blot sit manglende kendskab til udbredelsen af tortur i alle kunstformer fra oldtiden og frem til i dag.
SvarSletOgså navnet ”torture porn” giver problemer, for hvis gennemført uerotiske film som ”Saw” og ”Hostel” er ”torture porn”, hvad er så filmene på http://www.kink.com?
Jeg giver Søren ret: ”Torture porn” er et modeord for overfladiske journalister, der søger en nyhedshistorie og er ligeglade med at beskrive virkeligheden.
Jeg er enig i, at man sagtens kan definere en subgenre à la torturporno, hvis man har lyst - det giver bare ikke mening for mig. Især ikke fordi, der er forholdvis få film at definere den ud fra. Det er ikke helt det samme som i musikkens verden, hvor tre garagebands fra Seattle med den samme lyd uden problemer bliver frontløbere for en ny subgenre.
SvarSletDer er ingen tvivl om, at tortur er det primære skræk-element i HOSTEL-filmene - det er det, de handler om. Men er det, der vises i SAW, egentlig tortur? Hmmm...
Man kunne uden problemer vælge at kalde SAW og HOSTEL for splatterfilm, sidstnævnte endda for torturhorror, men jeg kan bare ikke få et koncept som torturporno til at fungere. Her skal man uden tvivl ud på det kinky marked for at finde film med en læder-bitch, der i timevis tæsker løs på sine slaver i en skummel kælder.
Man kunne jo begynde at genre-definere baglæns og påstå, at hvis uhyret er det primære skræk-element i GODZILLA, så har vi at gøre med monsterporno. Det lyder jo heller ikke så smart.
Måske er det bare mig der tager fejl, men for mig er der forskel på sex og porno... Jeg mener jeg på et tidspunkt læste en definition af "porno" som værende "sex, der bliver overdrevet"... Hvis man tager den definition videre kan man vel snakke om "torture porn" som "tortur, der bliver overdrevet"??? Om det var det Edelstein tænkte har jeg selvfølgelig ingen ide om, men på den måde giver begrebet som undergenre meget god mening for mig...
SvarSletGratisavisen "24timer" skulle i morgen, i forbindelse med den nyeste "Saw"-film, have et større indlæg om torture porn.
SvarSlet