søndag den 5. april 2015

Hvis du går rundt med en horror-forfatter i maven, så er her nogle gode råd til at få succes

Mange har nok leget med tanken om at skrive en bog. Det kan være, at man er en fantasifuld og kreativ type, der bare elsker at fortælle historier. Det kan også være, at man har læst enten en bestseller-roman eller en omgang billig kiosk-litteratur og er overbevist om, at det kan man sagtens gøre bedre ... hvis de udgiver den slags juks, så kan jeg da også skrive en bog!

Da jeg var teenager væddede jeg en god middag med en af mine kammerater fra Odense. Udfordringen var at skrive en historie på minimum 50 sider. Der var frit valg på alle hylder med hensyn til genre, men jeg kan ikke rigtig huske, om vi havde en deadline. Under alle omstændigheder tog jeg væddemålet alvorligt og satte mig ned om hamrende løs på min skrivemaskine. I løbet af forholdsvis kort tid havde jeg det færdige projekt; en horror-kortroman med titlen HUSET (A4-siderne var ganske tætskrevne, så der har formentlig været ord nok til, at man kunne kalde det en kortroman).

Det var en meget Stephen King-inspireret historie om en lille by i USA, hvor der i udkanten lå et mystisk hus. Her elskede en af hovedpersonerne - en dreng med sin hund - at gå op at lege, men huset var også en torn i øjet på nogle af de lokale, der ønskede det fjernet. Derfor hyrede de nogle gutter udefra til at tage sig af problemet, men det var ikke ligetil, da huset selvfølgelig var hjemsøgt. HUSET blev en OK lille historie, selv om jeg ikke havde den fjerneste ide om, hvordan en typisk amerikansk by så ud eller fungerede.

HUSET er siden gået tabt i forbindelse med, at jeg er flyttet, men det vigtigste er, at jeg vandt væddemålet og fik fortalt historien. At min gamle kammerat fra dengang så senere har skrevet en del spændingsromaner er en helt anden snak, og jeg har samlet set foretaget meget få ekspeditioner ind i forfatter-gerningens verden. Men jeg holder meget at læse at interview med forfattere, og har også tygget mig igennem et par sådan skriver du en gyser-manualer.

En af de rigtig gode er HOW TO WRITE TALES OF HORROR, FANTASY & SCIENCE FICTION fra 1987, redigeret af J.N. Williamson. Han var en myreflittig amerikansk forfatter, der skrev et hav af bøger af svingende kvalitet, men som i dag især huskes for at være en dygtig redaktør af antologier og for i det hele taget at være en flink fyr, der gerne hjalp kommende forfattere. Williamson døde i 2005, 73 år gammel.

HOW TO WRITE TALES OF HORROR, FANTASY & SCIENCE FICTION indeholder en stribe artikler fra dygtige og respekterede forfatter-navne, der giver ganske brugbare råd om, hvordan man skaber en god historie. De råd holder stadig i dag, selv om meget har ændret sig i branchen siden 1987 - ikke mindst i USA, hvor hvem som helst kan udgive hvad som helst som e-bog.

Går man rundt med en horror-forfatter i maven, så er en af de nyere bøger, man kan kaste sig over, HORROR 101: THE WAY FORWARD fra 2014, redigeret af Joe Mynhardt. I forordet skriver Mort Castle, at bogen er i J.N. Williamsons ånd, og på samme måde som klassikeren HOW TO WRITE TALES OF HORROR, FANTASY & SCIENCE FICTION, så består HORROR 101: THE WAY FORWARD af en masse artikler, der dækker en bred vifte af emner om det at være forfatter.

Man opdager dog hurtigt, at mange af artiklerne handler om forholdsvis tekniske ting, så som det at udgive bøger elektronisk, om at skrive manuskripter til film eller tegneserier, om at pitche sine ideer til forlæggere, om at køre en hjemmeside, hvor man promoverer sig selv, om at ghostwrite for andre og så videre. Men der er også mere operationelle indlæg om selve skriveprocessen: Hvor kommer ideerne fra, hvordan undgår man at skrive det, alle de andre skriver, hvordan får man nogle gode rutiner og så videre.

Så uanset hvad, så er der lidt at komme efter for de fleste skribenter in spe, og rådene kommer blandt andet fra tunge navne som Jack Ketchum, Graham Masterton, Edward Lee, Chet Williamson, Ellen Datlow, Steve Rasnic Tem og Ramsey Campbell. Der er så også en masse indlæg fra folk, de færreste nok har hørt om. Men der er som sagt noget at komme efter for de interesserede; især hvis man køber HORROR 101: THE WAY FORWARD som e-bog. Jeg købte den til min Kindle for under en tier, og hvis du ikke har sådan en dims, så findes Kindle som app til alverdens enheder. En tier er en fair pris for omkring 500 sider med gode råd - uanset om du efter endt læsning bliver forvandlet til horror-forfatter eller ej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar