onsdag den 29. april 2015

Movie Battle-anmeldelse: NU ER SOLEN DØD af Daniel Bødker Sørensen

Anette har første dag som rengøringsassistent i en børnehave. Hun gør ikke det bedste indtryk ved at komme et kvarter for sent og ved straks at bryde en af de regler, som institutionens leder har udstukket. Men hun går til opgaven med fynd og klem i den mennesketomme børnehave, men desværre nærmer et tordenvejr sig, og dem kan Anette ikke lide - og hvem er den mand, der står udenfor børnehaven og hvem er det, der ringer hele tiden?

Stemningen er intens i Daniel Bødker Sørensens kortfilm NU ER SOLEN DØD, der vandt årets Movie Battle-konkurrence, hvor emnet var slasherfilm. Det særlige ved filmen er, at den er set fra hovedpersonens point-of-view (hvilket rent teknisk er skabt ved, at skuespilleren Anette Støvelbæk fik spændt et lille GoPro-kamera på hovedet under optagelserne). Det giver et helt særligt nærvær, og sørger for lidt ekstra punch i chokscenerne.

Rollen som "galningen", eller hvad man nu skal kalde ham, spilles af Søren Hauch-Fausbøll, der blandt andet er kendt for BAMSES BILLEDBOG, og da handlingen udspiller sig i en børnehave, så får den rolle selvfølgelig lige en lille hilsen. Hauch-Fausbøll er særdeles skummel, og man kunne sagtens forestille sig ham i flere skurkeroller.

Der er en god energi hele vejen igennem, og selv om slutningen måske ikke er den store overraskelse, så er NU ER SOLEN DØD en solid omgang horror-underholdning, der viser, at det vrimler med talenter i den danske film-undergrund. Daniel Bødker Sørensen har tidligere lavet den fine antologifilm KORSVEJE, og det kunne være rigtig spændende, hvis han en dag fik muligheden for at kaste sig over et større projekt. Han har bestemt potentialet.

NU ER SOLEN DØD, Danmark, 2015. Instruktion: Daniel Bødker Sørensen. Medvirkende: Anette Støvelbæk, Søren Hauch-Fausbøll, Anna Reumert, Kirsten Olesen, Tine Therese Larsen. Musik: Christian Tronhjem.