søndag den 31. maj 2015

Hvor mange gysere når du at se på en måned?

I den bizarre og fascinerende dokumentar CINEMANIA om fem film-nørder fra New York, fortæller en af de medvirkende, at han engang så 1000 film på otte måneder. Bortset fra, at han selvfølgelig skrev alle de sete titler ned på en liste, så husker han mest den periode som i en tåge og han følte sig derefter noget udbrændt, når det gjaldt det at se film. Det kan man sådan set godt forstå, og det er nok de færreste, der når at se 1000 film på otte måneder.

I skrækfilmens verden har vi et eksempel i den forstyrrede Eric Binford fra FADE TO BLACK, der fortæller en pige, han lige har mødt, at han i løbet af et år så tre film hver eneste dag. Det er dog også en sjat. Men for de fleste dødelige er det nok lidt mere realistiske tal, vi har med at gøre; både når det gælder film generelt og skrækfilm specifikt. Jeg har haft en lille afstemning kørende her på bloggen om sidstnævnte, nemlig med spørgsmålet Hvor mange gysere ser du (sådan cirka) om måneden? 61 læsere deltog i afstemningen, der gav følgende resultat:
  • Jeg ser ikke gyserfilm (6 stemmer).
  • En enkelt (11 stemmer).
  • To-tre stykker (13 stemmer).
  • Omkring fem (8 stemmer).
  • Ca. ti styk (7 stemmer).
  • Omkring 20 (11 stemmer).
  • Én pr. dag, så 30-31 styk (1 stemme).
  • Flere end 30 (4 stemmer).
Nu er internet-afstemninger som disse selvfølgelig kun en elektronisk stemningsrapport, men tallene er interessante. Mange ser en-to-tre stykker på en måned, mens en pæn portion holder sig i omegnen af fem til ti film. 11 melder ind, at de når omkring 20 film, mens fire hardcore-fans når op på mere end 30. Formuleringen af valgmulighederne spiller ind, når man skal svare på sådanne afstemninger, og jeg spørger heller ikke ind til, om folk ser film i andre genrer. Dem, der kun ser en enkelt gyser på en måned, kan måske snildt nå 30 film i andre genrer.

Min egen ambition for i år er, at nå at se en skrækfilm mindst hver anden dag, og da jeg i skrivende stund har rundet 86 titler, så ligger jeg lunt i svinget. Men mere end 30 gysere på en måned er for mit vedkommende urealistisk, men det er cool, at der er nogle, der når det.

Hvad er dine vaner, når det gælder gyserfilm?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar