søndag den 20. november 2016

FRYGT-FILERNE III: Jonas Wilmann præsenterer otte nye stærke horror-noveller

I efterskriften til FRYGT-FILERNE III afslører forfatteren Jonas Wilmann, at bogen sådan set ikke skulle være skrevet. Efter en enorm produktion af horror-noveller følte han sig opbrugt når det gjaldt gyset i kort form, men heldigvis fandt han gejsten igen, så vi kunne få det tredje og afsluttende bind i denne unikke serie. Konceptet er det samme som tidligere med otte historier fra uhyggens grænseegne, og det er som sædvanlig en fornøjelig omgang.

Bogen lægger hårdt ud med novellen "Unmenschlich", hvor vi møder den nyligt fraskilte Jeanne, der nu for mandens regning er ved at skabe et nyt hjem i et rækkehus sammen med sine to børn. Naboerne gider hun ikke at have noget med at gøre. Men da hun i en kælder-boghandel ser en mystisk bog, forstyrres hendes perfekte verden - og hun opdager, at nogle har planer med hende. Det ender rigtig grumt. Flot start på samlingen ... så er vi i gang.

"Frygtelige P" er en slags fortsættelse til min favorit blandt novellerne fra FRYGT-FILERNE II, nemlig "Sære ting". Denne gang handler det om dukken Pietr, der på bizar vis har inspireret fortællingen om Pinocchio. Pietr er dog ikke en rar ting at have stående i sin samling, hvilket hovedpersonen i den grad får at mærke. En glimrende novelle. Mere ordinær er "Guds mund", der handler om præsten Jens-Christian, som ikke nyder den store respekt i sognet. Hans evige sult leder ham på afveje, og måske finder han en løsning på sit problem.

I "Kontrakten" handler det om Rikke, der lever i en lidenskabsløst ægteskab med sin mand Anders. Efter en julefrokost bliver hun forført af en fremmed mand, der tager hende hæmningsløst ude på en natklubs toilet. Rikke må dog erkende, at den slags har konsekvenser. Fin fortælling med vamle undertoner. "Sort undfangelse" er en rigtig grum sag om Ejvind, der indhentes af fortiden i form af en ung mand, der påstår at være hans søn. Det er rigtigt nok, at Ejvind i sin tid var sammen med kvinder, han på ingen måde har kontakt med længere - men forklaringen på dette er alt andet end munter.
Med de tre bind og de 24 noveller har Jonas Wilmann skabt et enestående projekt i dansk horror-litteratur; en på alle måder imponerende bedrift
"Hamstervenner" handler om den socialt akavede Berit, der har det meget nemmere ved at relatere sig til sine hamstere end til mennesker. En dag beslutter hun sig for udelukkende at leve for de små dyr uden at have kontakt med andre end sin mor, men hun opdager hurtigt, at det er kedeligt. Men man kan måske finde på noget mere kreativt at foretage sig med de små hjælpeløse væsener. Jeg behøver vist ikke at understrege, at det er en alt andet end rar historie.

I "Shelter" er familiefaderen Thomas taget med sin kone og to børn på vildmarks-udflugt i Tisvilde Hegn. Med møje og besvær finder de frem til shelter-pladsen, men så sætter regnen ind og midt i det hele ankommer en fåmælt ung mand, der gør dem alle urolige. Men i løbet af natten får Thomas at vide hvad det egentlig er, den unge mand vil. En flot novelle med en god stemning. Det hele slutter med et brag i den fænomenale "Post Mortem Spiritus", hvor Robert, der arbejder som studentermedhjælper på Retspatologisk Institut, en sen nattetime bliver ringet op af en kollega, som desperat har brug for hjælp. Det bliver en meget usædvanlig nat.

Igen er det den enorme variation i historierne, der imponerer. Wilmann skriver let og elegant, og man suges ind i hans univers. Det var fuldt fortjent, at han fik prisen for Årets Danske Horrorudgivelse 2012 for bind 1 af FRYGT-FILERNE, og han har holdt niveauet hele vejen igennem. Med de tre bind og de 24 noveller har Jonas Wilmann skabt et enestående projekt i dansk horror-litteratur; en på alle måder imponerende bedrift. Og selv om det nu er slut med FRYGT-FILERNE, så har han ikke tænkt sig at droppe horror-novellerne, så der er mere at glæde sig til i fremtiden.

FRYGT-FILERNE III er venligst stillet til rådighed af forlaget KAOS.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar