mandag den 1. januar 2018

Så gik 2017: Jeg nåede at se 100 skrækfilm

2016 endte med at blive et lavpunkt i forhold til, hvor mange gysere jeg fik set. Blot 56 titler blev det til i løbet af året. Heldigvis skete der lidt mere i 2017, hvor jeg kom op på 100 titler, hvilket faktisk også var tallet i 2014. Der har været andre år, hvor jeg har nået mere, men jeg er ganske godt tilfreds med de 100. Min score gennem 12 år ser ud:
  • 2006: 140
  • 2007: 156
  • 2008: 131
  • 2009: 186
  • 2010: 127
  • 2011: 108
  • 2012: 97
  • 2013: 88
  • 2014: 100
  • 2015: 148
  • 2016: 56
  • 2017: 100
Det er 1437 titler alt i alt eller knap 120 i gennemsnit pr. år. Tidligere talte jeg en set sæson af f.eks. THE WALKING DEAD som en "titel", men da jeg nu bruger online-tjenesten Letterboxd til at holde styr på mit horrorfilm-kiggeri, så har jeg droppet det med serierne, da Letterboxd ikke tager dem med i deres database. Men det er cool nok. Her er de gyserfilm, jeg fik set i 2017:

10 Cloverfield Lane * 1922 * A Dark Song * A Nightmare on Elm Street (1984) * Alien * Alien: Covenant * Amer * Audition * Baskin * Blair Witch * Blood Runs Cold * Bloodsucking Freaks * Cat People (1942) * Christmas Evil * Creepshow 2 * Cult of Chucky * Dark Touch * Dead of Winter * Devil's Due * Devil's Kiss * Dolls * Don't Breathe * Don't Look Now * Dracula (1958) * Evil Dead (extended cut) (2013) * Fright Night * From Dusk Till Dawn * Get Out * Invasion of the Body Snatchers * Kidnapped * Kong: Skull Island * Lemora: A Child's Tale of the Supernatural * Let's Scare Jessica to Death * Lights Out * Lurking Fear * Maniac Cop * Midnight * Morituris: Legions of the Dead * Onibaba * Opstandelsen * Ouija: Origin of Evil * ParaNorman * Phantasm * Poltergeist II: The Other Side * Pride and Prejudice and Zombies * Prometheus * Rabies * Reptilicus * Resident Evil: Retribution * Rings * Scream * Scream 2 * Scream 3 * Shelley * Slaughter High * Sleep Tight * Split * Spring * Stake Land II: The Stakelander * Subspecies * Suspiria * Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street * Tales of Halloween * Territoires * The Atticus Institute * The Autopsy of Jane Doe * The Belko Experiment * The Boy * The Cabin in the Woods * The Card Player * The Conjuring 2 * The Endless * The Eyes of My Mother * The Forest * The Happening * The Invitation * The Last House on the Left (2009) * The Man with the Severed Head * The Masque of the Red Death * The Mummy * The Night Child * The Omen (1976) * The Other * The Pit and the Pendulum * The ReZort * The Rocky Horror Picture Show * The Shallows * The Shining (US-cut) * The Texas Chain Saw Massacre * The Vineyard * The Void * The Woman in Black * The Woman in Black 2: Angel of Death * Tragedy Girls * Vampires Suck * Videodrome * Wake Wood * Warm Bodies * XX * Zombie Flesh Eaters

Lidt statistik: 11 film blev set på Netflix, 40 på Blu-ray, 22 på dvd, 4 på Viaplay,  6 på Blockbuster, 1 på DR TV og 16 i biografen. 31 af dem var gensyn, og så nåede jeg at se GET OUT både i biografen og på Blu-ray i løbet af 2017. I det hele taget var det nok årets bedste film, men jeg har ikke for alvor jagtet de nye film, så jeg kan ikke komme med en Top 3, fordi mit film-kiggeri har været så sporadisk. Men nu handler det i det hele taget bare om at se noget horror, og det glæder jeg mig også rigtig meget til i 2018. Du kan nærlæse min 2017-liste på Letterboxd.

2 kommentarer:

  1. Godt nytår, Søren. Hvordan var STAKELAND II i forhold til etteren? Jeg synes jo vældig godt om den første, og er lidt nervøs for at bestille toeren. Kan den mon holde niveauet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv godt nytår. STAKE LAND II holder ikke helt niveauet i forhold til den første, men er alligevel en god lille film med en solid stemning og fine skuespilpræstationer. Bestemt værd at se.

      Slet