fredag den 6. juli 2018

En splatterfilm, der er på alder med mig

6. juli 1963 havde Herschell Gordon Lewis' splatter-gyser BLOOD FEAST premiere i USA. Filmen har altså 55 år på bagen, og dermed er den lige så gammel som jeg selv. Den regnes for at være den første egentlige splatterfilm, selv om andre produktioner før den i nogen grad havde gjort brug af grafisk udpenslet vold. Men Herschell Gordon Lewis svælgede i de blodige effekter, der selvfølgelig lige fik et ekstra twist, fordi filmen er i farver.

Nu er det ikke mere end et par uger siden, jeg så filmen for første gang, men den er selvfølgelig igen og igen dukket op i de bøger og magasiner om genren, jeg har læst. Men det tog altså lige lidt tid, før jeg endelig satte mig ned og så den. Er det en god film? Ikke i nærheden af. Men den er bizart underholdende, og jeg kan bestemt godt forstå, at den har vakt væmmelse blandt de publikummer, der så den i de tidlige 1960'ere.

Men set med moderne øjne er effekterne primitive, skuespillet er talentløst og kulisserne er amatøragtige - men det kan man også sige om så mange andre film i genren, som vi holder af, og jeg skal da have set BLOOD FEAST en gang eller to mere i min livstid. Og så er det sjovt at tænke på, at det er en splatterfilm, der er på alder med mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar