lørdag den 13. april 2019

Når du har set en af dine horrorfilm, får den så bare lov til at samle støv på hylden?

Helt ærligt: Hvor mange af de gyserfilm, du har stående i fysisk form, har du set mere end en gang? Jeg aner det faktisk ikke, men der står formentlig en del på hylden, jeg faktisk kun har set en enkelt gang, og så har de bare samlet støv siden da. Mange af dem er uden tvivl gysere af en tvivlsom kvalitet, der ikke fortjener et gensyn, så det kan være en del af forklaringen.

Hvorfor har du så købt film af en tvivlsom kvalitet? Tja, bum bum ... mange af dem er formentlig kommet med hjem i forbindelse med diverse udsalg - andre har umiddelbart virket spændende nok, men har alligevel skuffet. Og så er der selvfølgelig også en masse gode film, man af den ene eller den anden grund bare ikke har fået genset, fordi der har været så meget andet. Men vi kan jo lade det komme an på en prøve. Jeg har taget et tilfældigt billede fra en af mine reoler. 16 film kom med på billedet. Vi tager dem fra en ende af:
  • SHARKTOPUS: En dum dyregyser med dårlige special effects, men underholdende på sin egen måde. Jeg har kun set den en enkelt gang, men jeg vil da ikke afvise et gensyn - men det bliver sandsynligvis i forbindelse med et eller andet projekt om dyregysere, hvis jeg en dag kaster mig ud i det. Jeg anmeldte filmen i 2011.
  • SHAUN OF THE DEAD: Jeg er ikke superfan af denne zombiekomedie, men den har bestemt sine øjeblikke ... og så er den bedre end ZOMBIELAND. Har set den et par gange og kommer sikkert til at se den et par gange mere.
  • SHEITAN: Den her kom med i mit efterhånden 10 år gamle kig på ny fransk horror. Den har sine øjeblikke, men er slet ikke på niveau med andre produktioner fra den tid. Et gensyn er det ikke blevet til.
  • SHOCK WAVES: Har kun set den en enkelt gang og var ret vild med den - så den får helt sikkert en runde mere på et tidspunkt.
  • SHOCKER: Ja, det er en Wes Craven-film, men det er slet ikke Wes Craven i topform. En slags A NIGHTMARE ON ELM STREET-wannabe, der ender med at være en frygtelig rodebutik. Men det er jo Craven, så en dag ser jeg den nok igen.
  • THE SIGNAL: Denne her kan jeg dårligt nok huske, så det er nok et signal om, at jeg ikke kommer til at se den igen.
  • SILENT HILL: Så den første gang helt tilbage i 2007. Fine monstre, men uhygge var der ikke meget af. Siden har den samlet støv.
  • SILVER BULLET: Denne Stephen King-filmatisering kom med på min Top 10 over de bedste varulve-gysere. Det er rigtig meget en B-film, men den kan et eller andet, og jeg har set den en lille håndfuld gange.
  • SINISTER: Selv om jeg indtil videre kun har set den en enkelt gang, så kommer jeg helt sikkert til at vende tilbage til denne isnende mesterværk. Overvejer at opgradere fra dvd til Blu-ray.
  • SISTERS: En vildt god Brian De Palma-gyser, der har sine creepy øjeblikke. Har set den i hvert fald to gange, måske tre - og nu har jeg den også liggende på en Blu-ray, jeg skal have set.
  • THE SIXTH SENSE: M. Night Shyamalans første horror-projekt og hans mest vellykkede film. Har set den flere gange, og den virker hver gang, selv om man kender plot-twistet. Skal absolut også have den på Blu-ray.
  • THE SKELETON KEY: Den så jeg i 2006, hvor jeg ikke brød mig om den, så den regner jeg ikke med at bruge mere tid på.
  • THE SKULL: Rigtig fin Amicus-produktion efter en Robert Bloch-historie. Den har jeg set et par gange, senest på Blu-ray.
  • SLASHER HOUSE: Jeg kan intet huske om denne film, men jeg ved, at jeg har set den på et tidspunkt. Den har nok ikke været særlig god.
  • SLEEP TIGHT: Stilfuld spansk horror-thriller af Jaume Balagueró - den skal jeg se igen. 
Samlet set: Noget er godt og noget er skidt. Noget bliver opgraderet til Blu-ray, mens andet får lov til at være mødested for alverdens støvpartikler. Men under alle omstændigheder står de på hylden, så uanset kvaliteten kan jeg når som helst beslutte mig for at se en af dem. Det er ikke en luksus, man har, hvis man kun bruger ser film på streaming-tjenesterne, hvor ting bliver fjernet med jævne mellemrum. Så det fysiske format kan et eller andet - også selv om det samler støv på hylden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar