søndag den 7. april 2019

Soundtrack-anmeldelse: THE FURY af John Williams

THE FURY
Udgivet af La-La Land Records, 2012
42 tracks med en samlet spilletid på 1:50:54 (2 disc)
Komponist: John Williams

Lige når man hører "Main Title"-musikken til Brian De Palmas THE FURY, tænker man: Det der er da HELLRAISER. Og der er bestemt nogle ligheder mellem John Williams' THE FURY (1978) og Christopher Youngs HELLRAISER (1987), men nu var det altså Williams, der kom først. THE FURY er en horror-thriller efter en roman af John Farris, og handler om et skummelt regerings-agentur, der rekrutterer mennesker med paranormale egenskaber for at studere og udnytte dem. Denne rekruttering er ikke altid frivillig, og derfor er omdrejningspunktet for en historien en fars kamp for at finde sin søn, der er kommet i kløerne på regeringen. Til dette får han hjælp af en ung kvinde med ekstraordinære talenter.

THE FURY er en af Brian De Palmas bedste film, og John Williams er i topform på lydsporet. Egentlig var Bernard Herrmann det foretrukne valg, men selv i horrorfilmens verden kan det ikke for alvor lade sig gøre at give opgaven til en død komponist, med mindre man vil ud i genbrug. Williams fik at vide, at hans score gerne måtte være en hyldest til Herrmann, og det kan man godt høre, men det er sandelig også rendyrket John Williams.

"Main Title" er en mørk affære, der langsomt bygger op med, hvor især en klarinet markant er i centrum, før hele orkestreret folder temaet ud på en ekstremt elegant måde. Man får virkelig en fornemmelse af, at det skal til at ske noget uhyggeligt, men samtidig er det også klart for en, at dette er lidt af et episk værk med en historie, der kommer vidt omkring. I "The Train Wreck" får man endnu et af scorets gennemgående temaer, der spilles på en ARP-syntheziser. Det lyder lidt i retning af en theremin.

"Thru the Alley" er rendyrket John Williams med muntre og dynamiske toner, der uden problemer også kunne være brugt i en komedie. Noget lignende får man i det track, der hedder "For Gillian". I hele taget er det et meget alsidigt score, selv om der er fokus på det mørke og det dystre. En af karaktererne, Hester, har dog sit eget tema, der er lyst og lyrisk. Et stærkt track er "Vision on the Stairs", der indkapsler en af filmens vigtigste scener på en helt unik måde.

Man kunne blive ved med at fremhæve det ene fremragende track efter det andet, men THE FURY er bare en skattekiste af musikalske idéer - skabt af en mester i feltet. Hele tiden væves temaerne ind i hinanden, samtidig med at der leges med orkestreringen. Hvis jeg skulle fremhæve et track mere, så vil jeg dog lige nævne "Gillian's Escape", der elegant fører os igennem en ekstremt flot scene (med musik, der sagtens kunne være klippet ind i en Harry Potter-film).

THE FURY har været udgivet en lille håndfuld gange, men jeg skriver her om La-La Land Records' dobbelt-cd fra 2012. Her får man hele det originale filmscore, der blev indspillet hos Twentieth Century Fox. Det består af 23 tracks. Hertil kommer ni bonus-tracks med source-musik og diverse variationer. På den anden cd ligger soundtrack-albummet, der blev indspillet med The London Symphony Orchestra. Her er der 10 tracks, og det var i mange år den udgave, fans kunne få fat i, før man begyndte at grave i arkiverne. Uanset hvad man vælger at høre fra THE FURY, er det genial musik. Cd-udgaven fra La-La Land Records har fine liner notes af Julie Kirgo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar