fredag den 26. januar 2007

Price & Poe

Som tidligere nævnt er jeg i Vincent Price-humør for tiden. I går så jeg HOUSE OF USHER (eller THE FALL OF THE HOUSE OF USHER, som den hedder i England), den første af Roger Cormans berømte Edgar Allan Poe-film. HOUSE OF USHER er fra 1960 og var lidt af et gennembrud for American International Pictures, fordi man her for første gang forsøgte sig med en forholdsvis seriøs film i farver og Cinemascope.

Richard Matheson skrev det fremragende manuskript og Vince Price er forrygende god i rollen som den på overfladen skrøbelige Roderick Usher, der prøver at skjule sin families groteske hemmeligheder. En herlig oplevelse med en meget creepy stemning.

Corman lavede i alt syv Poe-film i perioden 1960-64, nemlig HOUSE OF USHER, PIT AND THE PENDULUM, THE PREMATURE BURIAL, TALES OF TERROR, THE RAVEN, THE MASQUE OF THE RED DEATH og THE TOMB OF LIGEIA. Fra samme periode stammer H.P. Lovecraft-filmatiseringen THE HAUNTED PALACE, der blev markedsført som en Poe-film.

2 kommentarer:

  1. Jeg holder også meget af disse film. Jeg så dem, da BBC i '90 viste dem på tv i England. I den forbindelse viste de også en 30 min. doku: "The Curse of Corman", men har ingen anelse om, hvorvidt den nogensinde er udsendt på nogle af dvd/video-versionerne.

    SvarSlet
  2. I think I've come across your blog before...

    Found you via that "next blog" button up top. I've been having such fun with that!

    I don't think it's random though because the same few blogs keep coming up through it again and again and again.

    Maybe I said hello last time.

    Do drop by mine if you like. It's a diary blog, quite different from yours (you have been warned!!):

    Best Wishes from
    Gledwood
    (gledwood2.blogspot.com)

    SvarSlet