torsdag den 15. november 2007

Don't judge a soundtrack by it's cover

I filmmusik-kredse er det meget almindeligt at købe flere udgaver af det samme soundtrack, blot fordi det udgives med forskellige covers. Faktisk driller jeg tit en af mine venner med dette. Nu har jeg dog selv været samler på den måde, og jeg kan stadig falde for fristelsen. Et aktuelt eksempel er John Debneys musik til I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER. Det er aldrig udkommet officielt, men komponisten udgav selv musikken som en promo i et lille oplag. Coveret var særdeles kedeligt (til venstre), fordi Debney nok ikke kunne få tilladelse til at bruge et billede fra filmen. Det rådede han bod på senere hen, da soundtracket kom i endnu et oplag. Nu lignede det for alvor et rigtigt soundtrack (til højre).

Jeg har i nogle år haft den første udgave, men slog til da "den rigtige udgave" kom til salg på eBay. Man kan så komme med en nørd-undskyldning om, at lyden på version 2 skulle være blevet remastered, men dybest er det bare federe at have dette soundtrack med et flot cover. Og så er det endda et rigtig godt horror-score, som jeg holder meget af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar