onsdag den 30. december 2009

Nytårsgys er et sjældent kryb

Der findes gysere til de fleste helligdage og højtider. Nytårsgys er måske en lidt forsømt variant, og jeg ville ikke umiddelbart kunne nævne en titel, hvis jeg fik spørgsmålet. Jeg har så gravet lidt i sagen og har fundet et par bud frem. NEW YEAR'S EVIL er en amerikansk gyser fra 1980 om en stribe mord, der sker hver gang det bliver nytår tværs hen over USA (på grund af tidszonerne, I ved nok).

BLOODY NEW YEAR er en engelsk lavbudget-produktion fra 1987 om nogle teenagere på sommerferie, der oplever mærkelige ting på et hotel, der er pyntet op til nytårsaften 1959. STEEL TRAP er en tyskfinansieret film på engelsk om nogle mennesker, der på årets sidste dag bliver ofre for et drabeligt spil i et højhus. Jeg har ikke set nogle af disse film, men den sidste på denne lille liste, TERROR TRAIN, så jeg sidste år. Her møder vi Jamie Lee Curtis, der fejrer det nye år om bord på et tog sammen med sine klassekammerater og en morder. Der er sikkert lavet flere nytårsgysere, men som sagt er det ikke en overrendt niche i genren.

2 kommentarer:

  1. "Rosemary's Baby" (1968) har en skræmmende nytårsscene, hvor 1966 i anledning af djævelens fødsel udråbes til År Et!

    "Madhouse" (1974) starter med, at Vincent Prices hustru bliver halshugget under en nytårsfest.

    "The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor" (2008) involverer noget eksploderende fyrværkeri under det kinesiske nytår i 1947.

    Horror-antologi-tv-serien "Fear Itself" (2008- ) har et afsnit med titlen "New Year's Day", hvor verden en nytårsmorgen pludselig er blevet overrendt af zombier.

    Godt nytår!

    SvarSlet