torsdag den 23. juni 2011

Herlig Vincent Price-aften i Cinemateket

I aftes var jeg i Cinemateket for at se to Vincent Price-film, nemlig SCREAM AND SCREAM AGAIN og THEATER OF BLOOD (eller THEATRE OF BLOOD alt efter hvilken side af dammen, man bor på). Cinemateket fejrer som tidligere nævnt den berømte horror-skuespillers 100 år fødselsdag, og da aftenens forestillinger var et af de såkaldte Psych-Out!-arrangementer, var der peppet op med musik i pausen og øl i baren. Highlights fra Prices lange karriere blev præsenteret nede på endevæggen - klippet sammen i en imponerende kavalkade af Jan Christensen. Jeg havde glædet mig til SCREAM AND SCREAM AGAIN, fordi jeg aldrig havde set den før. Det var godt nok en bizar oplevelse - en vild psykotronisk produktion, der på ingen måde forsøger at hjælpe publikum med at forstå det afsindige plot. Men den var sjov og underholdende... og så havde den en vild biljagt, flippet musik og Jytte Stensgaard. THEATER OF BLOOD har jeg set på dvd, men det var skønt lige at gense den i en biografudgave (endda i en hæderlig kopi, der ikke var helt så grindhouse som SCREAM AND SCREAM AGAIN). Det forstærkede i den grad filmens kulsorte humor, ikke mindst i den vanvittige hovedafskærings-scene. Alt i alt en skøn aften i Cinemateket. I næste uge gælder det THE RAVEN og THE MASQUE OF THE RED DEATH - endda til en forestilling, hvor skuespilleren Caroline Munro kigger forbi.

2 kommentarer:

  1. Har netop bestilt The Witchfinder General på Blu-ray, den ser spækket ud med ekstra materiale, så det bliver fedt at se Vincent Price i High-def...

    tak for en god blog...!

    SvarSlet