|
Jeg havde taget min SQUIRM-T-shirt på til søndagens Blodig Weekend. Foto: Nicolas Barbano |
Det kan godt være, at de på P6 Beat har programmet SORT SØNDAG, men i går var der Sjaskhamrende Blodig Søndag inde i Cinemateket i København. Sidste hele dag af Blodig Weekend-festivalen skulle afvikles, og det blev endnu en interessant og spændende omgang i biografens mørke, hvor alt kan ske.
Første punkt på mit program var dokumentaren ADJUST YOUR TRACKING, der handler om VHS-samlere i USA. Den er skabt af
Dan M. Kinem
og Levi Peretic, og byder på et fascinerende indblik i en ekstremt nørdet verden, hvor videokassetterne stadig er kongen, og hvor de nye digitale formater bliver set ned på. Dog handler det ikke bare om nostalgi og om at genopdage og genskabe de oplevelser, man havde med filmene for mange år siden - rigtig mange af disse titler er aldrig udkommet på dvd, og kan derfor kun opleves på en videomaskine. Billederne i ADJUST YOUR TRACKING ligner i øvrigt rent teknisk et gammelt videobånd, så det er meget gennemført.
Fokus for de fleste af de samlere, der optræder i filmen, er gys og kultfilm, og derfor var det passende at have den med på Blodig Weekend. Og det var en rigtig god dokumentar, selv om den er for lang - det er som om, at Kinem
og Peretic er blevet overvældet af det enorme materiale, de har samlet, at de ikke har kunnet begrænse sig.
|
Q&A med Hans-Jørn Reimer og Nils Markvardsen om at samle på videokassetter. |
Efter filmen var der Q&A med de danske VHS-samlere Hans-Jørn Reimer og Nils Markvardsen. De gjorde meget ud af at understrege, at det ikke bare handler om videokassetterne, men selvfølgelig også om selve filmene - især fordi man på VHS kan finde udgaver, der ellers ikke er tilgængelige. Danske videobånd er åbenbart i høj kurs blandt samlere, fordi man her kan finde titler i mere komplette udgaver end mange andre steder. Og det er et uddøende fænomen, fordi så mange bånd er blevet kørt til storskrald gennem årene - men der er altså samlere, der holder fanen højt. Fin Q&A med masser af info. Du kan i øvrigt læse meget mere om danske VHS-udgivelser på Facebook-siden Danish Ex-rental VHS Appreciation Group (DEVAG), som du finder
her.
|
Den danske splatterfilm GROTESK tiltrak et stort publikum. |
Næste forestilling var intet mindre end verdenspremieren på den danske splatterfilm GROTESK af Peter J. Bonneman og Tue Sprogø. Filmen har været flere år undervejs, men nu kunne den endelig vises for et publikum. Og der var meget tæt på at være udsolgt i salen, så det endte med at være en af de mest velbesøgte gysere på festivalen. Der blev lagt ud med en Q&A, hvor Peter J. Bonneman, Tue Sprogø og hovedrolle-indehaveren Heine Sørensen fortalte om filmens lange skabelsesproces, om de mange blodige special effects og ikke mindst den komplicerede postproduktion.
|
Heine Sørensen, Tue Sprogø og Peter J. Bonneman fortæller om arbejdet med GROTESK. |
Selve filmen var ikke min kop te. Manuskriptet var lidt over det hele, og det virkede mere som tre historier klasket sammen i en film. Rent teknisk er den lidt af en udfordring at kigge på, men der var mange blodige drab - udført med stor energi og opfindsomhed. Især scenen med stuepigen var noget ganske særligt! Heine Sørensen og især Jørgen Gjerstrup spiller glimrende, mens andre ikke besidder det store talent. Som sagt... GROTESK var ikke lige mig, men der blev klappet og hujet under rulleteksterne, så andre i salen har haft en større oplevelse.
|
Der signeres GROTESK-plakater. |
En af de medvirkende i GROTESK er Jack Jensen fra
En lejemorder ser tilbage-bloggen. Han var også tilstede i går, så ham fik jeg selvfølgelig en snak med. Ud over de mange gengangere fra de andre Blodig Weekend-dage, så nåede jeg i går også at hilse på bl.a. HorrorDiva og ScreamQueen fra
Heaven of Horror og mange andre. Altid (u)hyggeligt at møde fans, der elsker gys, gru, splat og horror. Nå, men dagen gik jo, og jeg fik lige McDonald's til at tilberede et aftensmåltid til mig før den næste film på programmet.
Det var den mexikanske AHÍ VA EL DIABLO (eller HERE COMES THE DEVIL, som den hedder internationalt) - instrueret af Adrián García Bogliano. Den handler om et forældrepar, der oplever, at deres to børn opfører sig stadig mere underligt, efter at de har været forsvundet et halv døgns tid ude ved en bakke, der knytter sig mange mystiske historier til. Stilen er ret 70'er-agtig, og billederne og fortællestilen er meget sanselig; hertil kommer, at det på mange måder er en kropslig film. Særdeles fascinerende og sine steder både skræmmende og gribende. En fin oplevelse.
|
Cinematekets info-skærm reklamerer for aftenens sidste forestillinger. |
Så var der ikke flere Blodig Weekend-billetter i min pung, og jeg magtede ikke at snuppe en af aftenenens to sidste forestillinger. Men det har samlet set været en fantastisk weekend. Jeg nåede at se otte af festivalens lidt over 20 film - og de fleste af dem var i den gode ende af spektret. Og så har jeg nået at hilse på en masse fantastiske mennesker. Heldigvis vender Blodig Weekend tilbage til næste år, så der er noget at glæde sig til. Hmmm... Helt underligt, at jeg i dag ikke skal i biffen og se gyserfilm!
En glimrende dag bortset fra, at jeg begik en brøler mellem "Grotesk" og "Ahí va el diablo": Jeg kunne have gået ind i Bio Benjamin og set en times Blodigt Nyt Fra Undergrunden, men jeg glemte i forbifarten, at det kortfilmprogram startede kl. 18, netop som "Grotesk" sluttede. I stedet gik jeg en tur og fik lidt lys og frisk luft. Argh, aldrig igen!
SvarSletÅhja, den fejl begik jeg også, jeg havde også glemt det, og valgte istedet, som Søren, at gæste den lokale McD... Og jeg kan da konstatere at jeg gik lidt vel tidligt efter GROTESK, for jeg så da slet ikke de der plakater...
SvarSletTil gengæld havde jeg lige en film mere på programmet, nemlig den norske THALE... Og jeg må konstatere at jeg har en anden smag end Nicolas (på det her punkt ihvertfald), for jeg synes det var en herlig, omend ikke særlig blodig, allegori om hvordan vi behandler det fremmede... Så en god afslutning på festivalen, selvom der da indrømmet var andre film på programmet der var bedre...
Det er svært at fremhæve en enkelt film som "årets bedste", men jeg vil mene det for mig står mellem I DECLARE WAR, STITCHES og HERE COMES THE DEVIL...
Jeg genfandt en kinesisk snask, som jeg plejede at frekventere, når jeg kom til Kbh for år tilbage. LOL. Jeg så iø heller ikke de der plakater. Øv!
SvarSletKunne Nicolas ikke lide THALE? Jeg havde billet til den, men var for træt og med næsten 2 timers hjemtur og et tidligt AF-møde dagen efter, valgte jeg at skippe den. Jeg fik dog set filmen inden, nemlig FRESH MEAT, som vist skulle være skrevet af medskribenten på den herligt MEET THE FEEBLES. Men nuvel, jeg har THALE liggende i en stak norske dvd'er, så den skal bestemt ses inden alt for længe.
Det undrer mig meget, at de norske gyserfilm ikke udsendes i Danmark, ikke mindst da de har vundet stor berømmelse i det store udland - men sådan er der jo så meget. Såh det godt, vi har cdon. ^_^
PS: og så lige en ros til blogforfatteren for den fine dækning af festivallen. :D
SvarSletWell, Nicolas sagde efter HERE COMES THE DEVIL at dem der nu skulle slutte festivalen af med at se THALE ville blive skuffede... Det blev jeg så heldigvis ikke...
SvarSletDu undgik at blive skuffet, fordi jeg havde skruet dine forventninger ned, og ikke længere (som programmet lagde op til) forventede at se et nyt norsk horrorhit a la "Trolljegeren", "Død snø" eller "Fritt vilt". :-)
Slet