mandag den 17. april 2017

Shop-amok i London: På jagt efter horror

Foran HMV på Oxford Street i London.
Jeg har været en lille tur i London med familien, og blandt millionbyens mange tilbud findes selvfølgelig uanede muligheder for at shoppe. Så når man ikke kigger på de mange seværdigheder, spiser fish and chips på en pub eller sidder i et teater og nyder en af de flotte forestillinger, så kan man lade Visa-kortet gløde i de tusindvis af butikker. Og der er også noget at komme efter for horror-fans.

Ganske vist er mange dvd-butikker lukket i London de senere år, men der er enkelte, der stadig holder fanen højt - og når man kommer fra Danmark, hvor næsten alt er væk, er det lidt af et slaraffenland at shoppe film i den engelske hovedstad. Udvalget er ganske vist begrænset i forhold til det, man kan bestille hjem fra Amazon og andre online-butikker, men følelsen af at have tingene mellem hænderne er helt unik. Det gælder også, hvis man er på udkig efter bøger eller tegneserier.

I HVM's kælder: Alt det her er horror på dvd og Blu-ray.
Et oplagt sted at starte er i den store HMV på Oxford Street. Adressen er 363 Oxford Street og den nærmeste undergrundsstation er Bond Street. Allerede når man træder ind, mødes man af en masse reoler med dvd'er og Blu-rays. Dele af stueetagen er præget af nyheder og aktuelle tilbud, men man kan også finde andre ting, så som T-shirts. Førstesalen nåede jeg ikke op på, hvor der vist mest er musik, men jeg var nede i kælderetagen nogle gange.

Et nærmere kig på HMV's horror-hylder.
Her finder man række efter række med film. Hold da op! Det meste er inddelt i diverse genrer, så man kan hurtigt finde hen til det, man interesserer sig for, men ting kan selvfølgelig også gemme sig på tilbudshylderne og de mere generelle A-Z-hylder ... så det kan betale sig at sætte god tid af til at kigge rundt.

Her starter vi med A i Blu-ray-sektionen.
Horror har sin egen gang med to reoler, der hver er inddelt i fire sektioner. Dvd'erne fylder de seks sektioner, mens Blu-rays har to; den sidste af dem indeholder især tilbud. Nu koncentrerede jeg mig mest om Blu-rays, så det tog som udgangspunkt ikke så længe at kigge det hele igennem. Men selvfølgelig løb jeg hylderne igennem flere gange, for det kunne jo være at der gemte sig noget vildt.

En del titler var selvfølgelig på tilbud.
Udvalget var en blandet landhandel med udgivelser fra både mainstream-selskaber og special-labels. 88 Films og Arrow Video var pænt repræsenteret, så det fristede selvfølgelig. Nu er jeg godt med, når det gælder Slasher Classics-udgivelserne fra 88 Films, mens jeg slet ikke har fordybet mig i deres Italian Collection. Dem havde de ganske mange af på hylderne, så jeg slog blandt andet kløerne i ZOMBI HOLOCAUST og A BLADE IN THE DARK. Selv den forfærdelige ZOMBI 3 tog jeg med i stakken ... man kan jo blive revet med af stemningen.

Nu kunne man sagtens via sin smartphone sammenligne priserne med Amazons, men det gjorde jeg ikke. Når man er på ferie, så har man lov til at forkæle sig selv. Enkelte Arrow Video-titler ville de dog have 20 pund for, så dem lod jeg stå. Ellers var det meget noget med to titler for 25 pund (eller 15 pund stykket) og 5 styk for 30 pund. Sidstnævnte tilbud var skruet sådan sammen, at man også kunne tage 3 styk for 20 pund eller bare en enkelt titel til 9 pund. Og så var der selvfølgelig diverse titler med individuelle priser.

Disse to smalle boxsæt indeholder hele 12 film.
A NIGHTMARE ON ELM STREET-boxsættet på Blu-ray havde jeg lidt kig på, da Fona på Strøget holdt ophørsudsalg, men jeg nåede aldrig at få det købt. Det gjorde jeg så i denne runde. Og så er det, at shopping-magien opstår, når man kan bladre i de fysiske eksemplarer på en hylde - man lader sig inspirere og falder over noget lignende, man gerne vil have med hjem. I dette tilfælde var det THE EXORCIST-boxsættet på Blu-ray, der kom med i indkøbsposen. Jo, det er bestemt i orden at shoppe horror i HMV. Jeg nåede endda tilbage en af de andre dage, og snuppede en box med de tre første SCREAM-film for bare 10 pund.

Fopp har en ganske diskret indgang.
Et andet godt sted at shoppe for film-freaks er i Fopp. London-afdelingen ligger på 1 Earlham Street, og de nærmeste undergrundsstationer er Leicester Square og Covent Garden. Fopp er ejet af HVM, og derfor kan udvalget minde om dette, men selvfølgelig vil man altid kunne finde noget andet på hylderne. Fopp er mindre end HVM, men byder også på tre etager med diverse guf. Fordi der er mindre plads, kommer udvalget faktisk til at fremstå mere rent, og man har lidt en oplevelse af, at Fopp er en tand mere nørdet.

Masser af horror på dvd hos Fopp.
Også her skal man ned i kælderen for at finde horror-film, og gyset har selvfølgelig sin egen sektion. Man kan dog med fordel kigge hele vejen rundt, fordi nogle titler kan stå andre steder. Så f.eks. et helt display udelukkende med Blu-rays fra Arrow.

Alt det her er Arrow-udgivelser.
Men jeg endte nu med at købe nogle flere fra 88 Films' Italian Collection, og så havde de sandelig Michele Soavis THE CHURCH stående på Blu-ray i den udgave, som Shameless Screen Entertainment har udgivet. Den havde HMV kun på dvd, hvilket i øvrigt også gjaldt THE SECT.

Her er Fopps hylder med horror-Blu-rays.
Sidstnævnte kunne jeg dog ikke finde hos Fopp. Har egentlig kigget efter både THE CHURCH og THE SECT på Amazon, men dem ville de ikke sende til Danmark. Så jeg var glad for i det mindste at kunne samle THE CHURCH op. Efter at jeg er kommet hjem, så vil Amazon pludselig gerne sende mig et eksemplar af THE SECT, så den har jeg selvfølgelig bestilt med det samme, før de ombestemmer sig. I øvrigt snuppede jeg en anden Shameless-udgivelse hos Fopp, nemlig Dario Argentos FOUR FLIES ON GREY VELVET på Blu-ray.

Snakkede lidt med en engelsk fan nede ved horror-hylderne. Han var også på jagt efter italienske udgivelser fra 88 Films, og han kunne blandt fortælle om "gamle dage" i England, hvor man var nødt til at købe THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE i dyre domme som piratkopi. Nu er det meste tilgængeligt, men vi talte om, at f.eks. Lucio Fulcis THE NEW YORK RIPPER stadig skal klippes, når den udkommer i England. Det var rigtig hyggeligt at møde en fan.

Jo, der findes stadig rigtige horror-magasiner.
Fopp sælger også lidt blade, herunder det engelske magasin SCREAM, der har opnået en enorm succes de senere år, formentlig fordi FANGORIA har skrantet så længe, og så har fans forsøgt at finde andre måder at få deres horror-fix på. Jeg købte det aktuelle nr. 41, og umiddelbart ser det rigtig spændende ud, men jeg skal have læst det grundigt igennem. Så alt i alt var Fopp alt andet end et flop.

Foran Forbidden Planets vinduer.
Fopp ligger lige ved Shaftesbury Avenue, og hvis man går ned til nummer 179 på den gade, så finder man den legendariske butik Forbidden Planet. Tottenham Court Road er den nærmeste undergrundsstation, men både Covent Garden og Leicester Square er fine alternativer.

ALIENS-figurer i alle varianter hos Forbidden Planet.
Flotte Frankenstein-figurer.
Selvfølgelig kan man også finde Freddy Krueger.
Glenn fra THE WALKING DEAD kan også komme hjem på hylden.
Der er ikke meget horror at hente på dvd hos Forbidden Planet.
Butikken kan lidt sammenlignes med Fantask eller især Faraos Cigarer, men udbuddet er på mange måder overvældende med ganske meget fiktion og mange tegneserie-hæfter. Dvd'er er der dog ikke det store af med mindre man er til Dr. Who eller anime. Til gengæld er der masser af figurer og den slags.

Alt det her er horror-fiktion ... og der er lige så meget på den anden side.
H.P. Lovecraft er en populær vare.
Horror-fiktion har sin helt egen hylde med vildt mange titler, men jeg havde lidt på forhånd besluttet, at jeg ikke ville slæbe alt for mange bøger med hjem; af samme grund nåede jeg ikke ind i en eneste rigtig boghandel. Men jeg var imponeret over de vildt mange H.P. Lovecraft-titler, Forbidden Planet havde stående. En stribe signerede Kim Newman-romaner kunne de også byde på. Men jeg fik ikke gennemgået hylderne fra A-Z.

Nye THE WALKING DEAD-hæfter.
Hylden med horror-fagbøger.
Det var cool at se de nyeste numre af THE WALKING DEAD-hæftet linet op, men mit blik søgte nu hurtigt over mod fagbøgerne. Her fik jeg øje på ENGLISH GOTHIC: CLASSIC HORROR CINEMA 1897-2015 og EURO GOTHIC: CLASSICS OF CONTINENTAL HORROR CINEMA af Jonathan Rigby; to bøger, der har fået vildt mange roser, og som regnes for at være et must at have stående i sit bibliotek. Så dem måtte jeg selvfølgelig have. 20 pund stykket kostede de.

Jeg glæder mig meget til at læse disse her.
Begge er flotte hardcovers på 350-380 sider, så de er ganske tunge; derfor var det nu meget fornuftigt ikke at købe flere bøger at slæbe på. Så Forbidden Planet er altså også værd at besøge, men det er så ikke her, at man køber film.

Endnu et horror-magasin kom med i tasken.
Turens sidste horror-indkøb foretog jeg ude i lufthavnen Gatwick. Her lå en WHSmith, der har vildt mange magasiner. Her faldt jeg over nr. 182 af THE DARK SIDE. Jeg vidste faktisk ikke, at bladet stadig eksisterede, så det kom straks med hjem i tasken. Den samlede horror-score på mit London-besøg blev 28 film, to bøger og to magasiner. Ikke dårligt. Bestemt ikke dårligt.

2 kommentarer:

  1. Hvorfor missede jeg din overfine feature om din tur og London-butikkerne, da den kom!? Fornem artikel, Søren. xD

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nok ikke flashet den nok på de der sociale medier - men tak for ordene. Det var en cool tur, og jeg glæder mig til at vende tilbage til byen på et tidspunkt.

      Slet