mandag den 8. maj 2017

Når vi taler om horror, så er der en stor forskel på dårlig og virkelig dårlig ... men så kan man nørde, mens man ser den slags film

Plakaten til LA PERVERSA CARICIA DE SATÁN.
Jeg var blot nået nogle få minutter ind i LA PERVERSA CARICIA DE SATÁN, da jeg så et ansigt, jeg mente at kunne genkende. Navnet kunne jeg på ingen måde huske, men det gik op for mig, at jeg for ikke så længe siden havde set det samme fjæs i LAS RATAS NO DUERMEN DE NOCHE - og efterhånden som LA PERVERSA CARICIA DE SATÁN skred frem, dukkede stadig flere skuespillere fra LAS RATAS NO DUERMEN DE NOCHE op.

Olivier Mathot og Silvia Solar i LA PERVERSA CARICIA DE SATÁN.
Nu udviklede det sig ikke til en leg at finde sammenfald mellem de to film, for LA PERVERSA CARICIA DE SATÁN er en ganske stemningsfuld sag, selv om den samlede bedømmelse af den er, at det er en dårlig film. Og den er ikke så dårlig, at den er god, så jeg kommer næppe til at se den igen, Men den er bedre end LAS RATAS NO DUERMEN DE NOCHE, der må betegnes som værende en virkelig dårlig film. Dem er der mange af i gysets verden, men der er trods alt en forskel på en dårlig og en virkelig dårlig film.

Plakaten til LAS RATAS NO DUERMEN DE NOCHE.
Men lad os kort lige vende tilbage til personsammenfaldet i de to film, der begge er fra 1976. LA PERVERSA CARICIA DE SATÁN er en spansk-fransk-andorransk produktion, der er skrevet og instrueret af Jordi Gigó. Internationalt er den blandt andet kendt som THE DEVIL'S KISS. LAS RATAS NO DUERMEN DE NOCHE er spansk-fransk, og den er instrueret af Juan Fortuny. Internationalt har den både heddet CRIMSON og THE MAN WITH THE SEVERED HEAD.

Victor Israel, Carlos Otero, Claude Boisson og Olivier Mathot i LAS RATAS NO DUERMEN DE NOCHE. Det er kun Claude Boisson, der ikke også havde en rolle i LA PERVERSA CARICIA DE SATÁN.
Begge film har lidt et Frankensteins monster-element over sig, og LAS RATAS NO DUERMEN DE NOCHE kan endda byde på horror-stjernen Paul Naschy. De to film har Marius Lesoeur som en af producenterne, og Albert Gasset Nicolau har klippet dem begge, men det er også de eneste sammenfald, når man kigger på navnene bag kameraet. Men ellers er Silvia Solar, Olivier Mathot, Evelyne Scott, Carlos Otero, Víctor Israel og Richard Kolin med i dem begge.

Og det var Carlos Otero, der var det første fjæs, jeg genkendte, mens jeg så LA PERVERSA CARICIA DE SATÁN, og så kom alle de andre dryppende undervejs. Sådan kan man virkelig nørde, når man ser horror - især når man ser dårlige film. Begge de nævnte titler er udgivet på dvd i England af Arrow Films på deres kult-mærke ArrowDrome.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar