søndag den 3. marts 2019

Shopping-memoirer: Dengang jeg blev hånet for at ville købe en Robert Bloch-bog

En af fordelene ved at handle i nørd-butikker som Fantask eller Faraos Cigarer er, at man som kunde ikke bliver hånet eller set skævt til, når man handler der. De står inde for de varer, de har på hylderne - uanset hvor bizart eller mærkværdigt, det er. Sådan er det ikke nødvendigvis alle steder. Nu har jeg sjældent været udsat for egentlige ubehageligheder, men da jeg engang havde bestilt et eksemplar af Stephen Kings 'SALEM'S LOT hjem via en odenseansk boghandler, sagde den kvindelige ekspedient ”Uha, hvad er nu det for noget”, da hun fik øje på forsiden.

Mere bizart var det dog, da jeg for nogle år siden gik ind i et københavnsk kælder-antikvariat. De findes vist ikke for alvor mere, så jeg skal udelade navnet. Det var et ret fint sted, der også solgte litografier og den slags, men nu havde jeg på antikvariaternes fælles hjemmeside set, at netop den butik lå inde med et paperback-eksemplar af Robert Blochs novellesamling THE HOUSE OF THE HATCHET.

Umiddelbart kunne de dog ikke finde den, da jeg spurgte i butikken, og der blev rendt lidt ind og ud af baglokalet. Så lokaliserede jeg den selv blandt en stribe paperbacks og gik hen for at betale. Ekspedienten kiggede på bogen med tydelig væmmelse og udbrød et eller i retning af, at det var da noget mærkeligt noget. Jeg kunne jo ikke gøre meget andet end at overrække vedkommende nogle kolde kontanter og gå igen - glad for, at jeg havde fundet et pænt eksemplar af Blochs bog. Jeg satte aldrig mine fødder i det antikvariat igen, men nu var det tydeligvis også en svipser, at de var kommet til at have "noget mærkeligt noget" på hylderne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar