tirsdag den 9. april 2019

Skræmmende samler-lister: Det vil jeg ha' og det vil jeg ha' og det vil jeg også ha'

For et par uger siden ryddede jeg op i mine soundtracks, hvilket jeg lavede en lille note om på Skræk og Rædsels Facebook-side. Den slags opslag fører som regel til spørgsmål om, hvorvidt jeg er ved at sælge ud af mine ting. Det var jeg så ikke i denne omgang, da det mest handlede om at få de nye indkøb på plads, men jeg har da en lille smule horror-soundtracks til overs (dem, der ses på ovenstående billede). Jeg har dog soundtracks i andre genrer, jeg gerne vil af med, og jeg opfordrede til, at folk kunne sende mig deres ønsker eller en wantlist - så kunne det jo være, at jeg lige havde det, de ledte efter.

Det kom der absolut ingen reaktioner på, og det er sjovt nok ikke første gang, jeg har oplevet det. Man skal lave en salgsliste med priser og det hele, før folk byder ind - det virker bare ikke den anden vej. Og så var det, jeg kom til at tænke på, om folk i det hele taget har den slags "det skal jeg have købt"-lister længere. Især i de gode gamle dage, hvor internettet ikke var en del af vores hverdag, lavede jeg mange lister over de film, bøger og soundtracks, jeg gerne ville have fat i. Og det gør jeg i nogen grad stadig.

Når det gælder film, er det efterhånden det letteste bare at smide dem ind i en wishlist på Amazon (selv om det desværre er blevet grotesk dyrt at handle der). Så en egentlig "film jeg skal have købt"-liste, har jeg ikke i øjeblikket, men det kan være, at jeg skal have lavet en - altså i fysisk form i min notesbog. Men jeg har en med nogle soundtracks, jeg er på jagt efter, og jeg har også en lille bogliste. Så på den måde har jeg ikke overgivet mig helt til den elektroniske verden - og jeg har under alle omstændigheder en god ide om, hvad jeg er på jagt efter.

Nu ændrer det ikke ens oplevelse af genren, at man fører lister over det ene eller det andet, og i sidste ende fører det bare til, at man bruger flere penge. Og dog, måske fører det til, at man går efter lige præcis det, man ønsker, og ikke bare køber løs i blinde. Nå, jeg må videre ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar