lørdag den 8. august 2020

H.P. Lovecraft-gys fra Spanien

Af den håndfuld filmatiseringer af H.P. Lovecrafts novelle "The Colour Out of Space", der er blevet lavet, er THE CURSE en af dem, jeg ikke har fået set. Den er fra 1987, er instrueret af David Keith og har Wil Wheaton på rollelisten. Han var den irriterende knægt i STAR TREK: THE NEXT GENERATION, men han var til gengæld rigtig god i Stephen King-filmen STAND BY ME, og så har det været sjovt at se ham i rollen som sig selv i komedieserien THE BIG BANG THEORY. Så det går nok ...

THE CURSE er blevet udgivet på Blu-ray af amerikanske Scream Factory på en skive, hvor man også finder 2'eren, THE CURSE II: THE BITE. Men den er sådan noget region A-noget, og selv om jeg ejer en multiregion-afspiller, får jeg reelt næsten aldrig købt de amerikanske udgivelser. Og nu er Scream Factory-versionen udgået, så det bliver under alle omstændigheder dyrt.

Men så blev jeg anbefalet den spanske Blu-ray, som jeg nu har fået leveret af deres variant af Amazon. Spanske udgivelser er vist lidt et minefelt, hvor en del ting efter sigende skulle være bootlegs, mens nogle fans taler om, at landets copyright-lovgivning er lidt elastisk. Jeg har lige haft filmen i afspilleren for at tjekke den ud, og billedet er nydeligt og der er et engelsk lydspor. Og den er tekstet på engelsk (for hørehæmmende), hvis man har brug for det.

Så lever jeg fint med, at coveret er på spansk med titlen GRANJA MALDITA, og at teksten vender forkert på ryggen af æsken, så man læser titlen nedefra og op - og ikke oppefra og ned. Det ser man også ofte på tyske udgivelser. Nu glæder jeg mig til at se filmen en dag, og det er ikke umuligt, at jeg bestiller mere horror fra Spanien. Mange sjældne titler kan fås derfra, men man skal altså lige lave sin research, da markedet som sagt er et minefelt.

2 kommentarer:

  1. Du kunne jo vende den på hovedet på hylden, så teksten står rigtigt. ^_^

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha ha! Ja, det kunne være en ide!

      Slet