fredag den 2. marts 2007

Brutal abe

I dag er det tilfældigvis 74 år siden at den originale KING KONG havde premiere i New York. Jeg har endnu ikke set Peter Jacksons omdiskuterede remake, men jeg genså originalen i aftes. Det er mange år siden, jeg sidst har set den, og derfor overraskede det mig lidt hvor brutal, den rent faktisk er. Ifølge IMDb er dødstallet i filmen oppe på 40! Hård kost. Man kan stadig blive imponeret over filmens effekter, selv om et moderne publikum formentlig hellere vil kigge på Peter Jacksons computer-magi.

7 kommentarer:

  1. Din overraskelse over, hvor brutal filmen "rent faktisk er", skyldes nok, at den blev censureret kort efter premieren, da den amerikanske filmcensur blev strammet, og siden blev censureret yderligere. Det er relativt få år siden, at "King Kong" atter blev tilgengælig i noget nær sin oprindelige form. Jeg gætter på, at du tidligere kun har set den gamle, censurerede version!

    SvarSlet
  2. Det skal jeg bestemt ikke afvise. Iflg. Politikens TV I 70'ERNE har filmen ikke været på de danske TV-skærme i den periode, så jeg har formentlig første gang set den over tysk TV. Hvilken udgave jeg senere har set den i kan jeg faktisk ikke huske.

    SvarSlet
  3. "Noget nær sin opr. form", er den stadig ukomplet?

    SvarSlet
  4. "Noget nær sin opr. form", er den stadig ukomplet?

    Ja, den mangler stadig en scene, hvor nogle af sømændene falder ned i en hule og ædes af kæmpe-edderkopper. Jeg har læst mig til, at Peter Jackson skulle have genskabt denne scene.

    SvarSlet
  5. Okay.
    Lige som dig har jeg iø ikke set remaken - eller Lord of the Rings for that matter. Men Bad Taste, se dét er en gudefilm! Jeg har forresten et gammelt nummer af In The Flesh fra '90, hvor Peter J. siger, at han har en drøm om en dag at lave en ny filmatisering af Lord, men at det nok er for utopisk at tro det nogensinde skulle ske.

    SvarSlet
  6. Jeg fandt sekvensen (genskabelsen af den originale scene) på YouTube. Der er mere end bare edderkopper involveret:

    http://www.youtube.com/watch?v=O_XOIs_riBs

    SvarSlet
  7. Jeg har netop set scenen og det ser rigtig godt (overbevisende) ud. jeg læste også kommentarerne og det er sjovt som nogle af skribenterne skriver hvor fedt det er endelig at se denne scene og derefter klandrer P.J. for ikke at kunne lave stop-motion-effekter ordentligt ligesom i den gamle film - uden det går op for dem før der endelig er et par stykker (flere mdr senere) der gør opmærksom på at det er Jackson der har lavet sekvensen, ha ha.

    SvarSlet