fredag den 8. januar 2010

De 50 bedste gyserfilm

Kåret af 33 danske horrorfans og -eksperter
Lister over de bedste film er altid interessante. Nu er der ikke noget nemmere end at sætte en tilfældig internet-afstemning op og så offentliggøre resultatet, men man kan også gå en anden vej. Jeg har inviteret en stribe personer til at sende mig deres gyserfilm-Top 10-liste. De inviterede har alle interesseret sig for horror i årevis og har arbejdet aktivt med genren - enten som anmeldere, forfattere, instruktører, fanzine-redaktører eller skribenter på blogs og hjemmesider. Det er altså en ganske kvalificeret gruppe, der har været med til at skabe den Top 50, jeg præsenterer her.

Lige lidt om metoden. Jeg tog hver enkelt af de Top 10-lister, jeg fik tilsendt, og gav 10 point til en førsteplads, 9 point til en andenplads og så videre. Alt dette blev samlet i et regneark, hvor den endelige Top 50 tog form. Nogle af filmene fik selvfølgelig lige mange point. Her tog jeg hensyn til hvor mange, der havde den pågældende film med på deres lister, samt kiggede på de input, jeg fik fra folk, der ikke havde prioriteret deres svar som en egentlig Top 10. På den måde faldt den endelige placering på plads. I et par enkelte tilfælde tog jeg beslutning om placeringen, fordi point-fordelingen var helt ens, men her er vi altså langt nede på listen.

Og lad mig så præsentere listen over verdens 50 bedste gyserfilm:

1. THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE (1974), Tobe Hooper, Motorsavsmassakren.
2. ALIEN (1979), Ridley Scott, Alien: Den 8. passager.
3. DAWN OF THE DEAD (1978), George A. Romero, Zombie: Rædslernes morgen.
4. THE SHINING (1980), Stanley Kubrick, Ondskabens hotel.
5. PSYCHO (1960), Alfred Hitchcock.
6. THE EXORCIST (1973), William Friedkin, Eksorcisten.
7. PROFONDO ROSSO (1975), Dario Argento, Mordets melodi.
8. SUSPIRIA (1977), Dario Argento, Chokhouse.
9. EVIL DEAD II (1987), Sam Raimi, Evil Dead II: Udrydderen.
10. THE THING (1982), John Carpenter, Det grusomme udefra.
11. HALLOWEEN (1978), John Carpenter, Maskernes nat.
12. NIGHT OF THE LIVING DEAD (1968), George A. Romero, De levende døde.
13. ZOMBI 2 (1979), Lucio Fulci, Woodoo: Rædslernes grønne ø.
14. DRACULA (1958), Terence Fisher.
15. RE-ANIMATOR (1985), Stuart Gordon.
16. DON'T LOOK NOW (1973), Nicolas Roeg, Rødt chok.
17. THE EVIL DEAD (1981), Sam Raimi.
18. THE HAUNTING (1963), Robert Wise, Spøgeriet på Hill House.
19. VIDEODROME (1982), David Cronenberg.
20. ROSEMARY'S BABY (1968), Roman Polanski, Rosemarys Baby.
21. JAWS (1975), Steven Spielberg, Dødens gab.
22. JU-ON - THE GRUDGE (2003), Tahaski Shimizu, Ju-On: Forbandelsen.
23. BRIDE OF FRANKENSTEIN (1935), James Whale, Frankensteins brud.
24. HENRY - PORTRAIT OF A SERIAL KILLER (1987), John McNaughton.
25. HALLOWEEN II (1981), Rick Rosenthal, Maskernes nat 2.
26. NOSFERATU, EINE SYMPHONIE DES GRAUENS (1922), F.W. Murnau, Nosferatu.
27. LA MASCHERA DEL DEMONIO (1960), Mario Bava, Djævelens maske.
28. IN THE MOUTH OF MADNESS (1995), John Carpenter.
29. THE BROOD (1979), David Cronenberg, Misfostret.
30. HONOGURAI MIZU NO SOKO KARA (2002), Hideo Nakata, Dark Water.
31. A NIGHTMARE ON ELM STREET (1984), Wes Craven, Morderisk mareridt.
32. HAUTE TENSION (2003), Alexandre Aja, Switchblade Romance.
33. E TU VIVRAI NEL TERRORE - L'ALDILÀ (1981), Lucio Fulci, Woodoo: Rædslernes hotel.
34. SANTA SANGRE (1989), Alejandro Jodorowsky.
35. REPULSION (1965), Roman Polanski, Chok.
36. NOSFERATU: PHANTOM DER NACHT (1978), Werner Herzog, Nosferatu.
37. EVENT HORIZON (1997), Paul W.S. Anderson.
38. [REC] (2007), Jaume Balaueró, Paco Plaza.
39. THE INNOCENTS (1961), Jack Clayton, De uskyldige.
40. BRAINDEAD (1992), Peter Jackson.
41. THE MUMMY (1932), Karl Freund.
42. POSSESSION (1981), Andrzej Zulawski.
43. CARRIE (1976), Brian De Palma.
44. THE DESCENT (2005), Neil Marshall.
45. ANTICHRIST (2009), Lars von Trier.
46. FREAKS (1932), Tod Browning.
47. TENEBRE (1982), Dario Argento, Tenebrae: Terror uden grænser.
48. DAS TESTAMENT DES DR. MABUSE (1933), Fritz Lang, Dr. Mabuses testamente.
49. JACOB'S LADDER (1990), Adrian Lyne, Trappen til helvede.
50. DRACULA (1979), John Badham.

Et par hurtige betragtninger...
  • John Carpenter og Dario Argento har hver tre film med på listen.
  • Den ældste film er NOSFERATU (1922), den yngste er ANTICHRIST (2009).
  • Både THE EVIL DEAD og EVIL DEAD II er med.
  • Begge udgaver af NOSFERATU er stemt ind på listen.
  • Der er kun en dansk film, nemlig ANTICHRIST.
  • Kun en film i Top 25 er lavet efter år 2000.
  • Dario Argento har to film i Top 10.
...find selv på flere.

Jeg vil sige mange tak til de 33 personer, der har bidraget til denne Top 50:

Lars Gorzelak, redaktør på Uncut.
Henrik Rytter, tidligere Inferno-skribent og en af folkene bag Mifune.
Steen Schapiro, filminstruktør og forfatter.
Caspar Vang, redaktør på Uncut.
Mikkel Harris Carlsen, skribent på Uncut og OnFilm.dk.
Jakob Skøtt, skribent på Uncut.
Kristian Roldsgaard Jensen, skribent på Uncut.
Rikke Schubart, filmforsker og forfatter.
Rune Vestergaard, blogger på Gys og Gru.
Lars von Hegnet, tv-producent og underviser, redaktør af bl.a. Bloody Darlings.
Niels K. Petersen, vampyr-ekspert og blogger på Magia Posthuma.
Janus Andersen, skribent på Horrorsiden.
Martin Weinreich, filmmand på TV2 og skribent på Uncut.
Peter Peter, rockmusiker og filmkomponist.
Kim Bruun Dreyer, skribent på Uncut.
Peter Risby Hansen, filmjournalist og skribent på Filmårbogen.
Jesper Moerch, tidligere Inferno-skribent og redaktør af fanzinet sCatter.
Jette Holst, skribent på Gyseren.
Jack Jensen, fanzine-redaktør og blogger på En lejemorder ser tilbage.
Søren Hardy Rasmussen, skribent på Uncut.
Jesper Ørsted, tidligere Inferno-skribent.
Kenneth Eriksen, en af folkene bag Another World Entertainment.
Peder Pedersen, filminstruktør, tidligere Inferno-redaktør.
Henrik Harksen, forlægger bag flere H.P. Lovecraft-udgivelser.
Thomas Winther, redaktør på fanzinet Nyarlathotep.
Kristoffer Ovesen, skribent på Uncut.
Mogens Skaaning Høegsberg, redaktør på Planet Pulp.
Bjarke Kristensen, skribent på Filmskribenten.
Henrik Larsen, redaktør af Obskuriøst og blogger på Obskuriøst Forever.
Thomas Rostock, filminstruktør og Dario Argento-ekspert.
ScreamQueen, skribent på Heaven of Horror.
HorrorDiva, skribent på Heaven of Horror.
Martin Schmidt, forfatter og filminstruktør.

Dette Top 50-projekt er inspireret af en lignende øvelse, som The Vault of Horror-bloggeren Brian Solomon lavede i november 2008 og som jeg har skrevet om her.

Læs også...
De 50 bedste gysere - kåret af Skræk og Rædsels læsere

61 kommentarer:

  1. Jeg var desværre forhindret i at deltage pga. et par tidskrævende arbejdsopgaver her i julen, men det er jo blevet en glimrende liste alligevel! :-)

    mvh.
    Nicolas

    SvarSlet
  2. ...herligt! En ret interessant liste og et cool projekt Søren. Mange af de gamle travere er selvfølgelig at finde på listen, men der er godt nok også en del overraskelser. Skønt. Men hvad pokker laver Event Horizon på listen? - og plads 37... ha ha;-) Ret interessant er det også at Argento har hele to film i Top 10... Oh well, hans film er jo også svine fede. Men på den amerikanske skal man helt ned til 49 før Suspiria dukker op...!

    SvarSlet
  3. Der var også en del overraskelser på den amerikanske liste, men det er et herligt krydderi, at det ikke bare er 50 gamle travere, der er med her. Og der er nogle fans, der er vilde med EVENT HORIZON - det er en af de film, der åbenbart bider sig fast.

    At Argento scorer højt er måske ikke så underligt, når man spørger et europæisk panel af fans.

    SvarSlet
  4. ...ja, sjovt at Event Horizon er kommet i så "høj kurs". Den var sgu bare ikke mig (hmm, måske der skal et gensyn til). Jep, det er bestemt glædeligt at se "nye" film på en sådan liste - det er sgu lidt sjovere end blot at bladre ned gennem alle Tordenskjolds soldater:-)

    - Ja, Argentos position har nok noget med Europa vs. USA at gøre. Well, måske Suspiria-remaket laver om på det. Hæ.

    Lidt overraskende er det dog, at Hellraiser ikke er at finde på listen...

    SvarSlet
  5. Jeg skulle hilse fra Carl Th. Dreyer, der netop nu roterer i sin grav for fuld skrue.

    Gider du at nævne de film, der fik færrest stemmer og point?

    SvarSlet
  6. HELLRAISER er en af de ca. 150 film, der blev nævnt i forbindelse med denne undersøgelse, men nåede altså ikke ind på Top 50.

    Umiddelbart giver det ikke helt mening at nævne de film, der fik færrest point, fordi det trods alt er et lille panel, jeg har spurgt - men det kan selvfølgelig overraske, at f.eks. MANIAC, SAW, BAD TASTE og THE FOG "ligger helt i bund" - for de fleste kan nok li' disse film, men der er så bare andre film, de holder endnu mere af.

    SvarSlet
  7. Det er nu blot, fordi jeg tænker, at der kunne gemme sig et par interessante, måske ligefrem bemærkelsesværdige, titler blandt disse. Toppen består jo mest af de sædvanlige gamle kendinge.

    SvarSlet
  8. Af de mere usædvanlige favoritter kan jeg nævne THE LAIR OF THE WHITE WORM, HAMMER HOUSE OF MYSTERY AND SUSPENSE: Tennis Court, REVENGE OF THE CREATURE, TROUBLE EVERY DAY, CAPTAIN CRONOS: VAMPIRE HUNTER, LES LÈVRES ROUGE og THE CAR.

    SvarSlet
  9. Det overrasker mig en del, at THE WICKER MAN ikke er på top 50. Den var nr. 7 på den top 10, jeg bidrog med, og er ofte med på lister over den slags vigtige film.

    Ellers kan jeg konstatere, at kun en fra min top 10 er med blandt de første 10 (nr. 3), og at min nr. 1 er blevet nr. 14 på den samlede top 50.

    Og så er der flere af de nyere film, jeg slet ikke har set, så det må jeg vel få gjort noget ved :-)

    SvarSlet
  10. I'm flattered! This is an amazing list (not to mention an amazing graphic), and I'd love to link to it and give it a plug on my own blog, if you wouldn't mind!

    SvarSlet
  11. Til Niels:

    I denne sammenhæng tror, at der er forskel på vigtige film og så folks favoritter - og i den kontekst kommer THE WICKER MAN nok lidt længere ned på listen. Så vidt jeg husker, så kom THE WICKER MAN heller med på den amerikanske Top 50, som dette projekt er inspireret af, og det blev sandelig også bemærket i kommentarerne... men nu er jeg allerede blevet opfordret af flere til at gentage denne øvelse om et års tid.

    SvarSlet
  12. To B-Sol:

    I'd be flattered if you would mention this list on your amazing blog.

    SvarSlet
  13. Nu vi lige talte om EVENT HORIZON, så er det også en film, som forfatteren A.M. Vedsø Olesen har et forhold til. Det fortæller hun om på Steen Langstrups hjemmeside: EVENT HORIZON

    SvarSlet
  14. Rigtig fin liste. Glad for at se at en nyere perle som "The Descent" også kom med. Savner lidt Hellraiser som andre også har nævnt. Kunne godt have tænkt mig en plads til Exorcisten III. Jeg personligt ville ikke have inkluderet "Night of the living dead" og "Dawn ..." - de har selvfølgelig gjort meget for at formgive zombiegenren, men jeg synes ærlig talt at det er noget gammelt lort at se på i dag. Jeg synes "Day of the dead" holder bedre i dag end de to foregående installationer i serien.

    SvarSlet
  15. Der vil jo være altid være titler, man gerne ville have haft med, men jeg synes, at det endelige resultat er et perfekt mix af nyt og gammelt og populært og eksperimenterende. Nu ser jeg masser af "gammelt lort" og vil til enhver tid hellere se NIGHT OF THE LIVING DEAD frem for DIARY OF THE DEAD. Men det er jo en smagssag.

    SvarSlet
  16. Jeg synes også, at listen er god og omfattende. Har endnu ikke fået set "Diary of the dead" og har heller ikke så forfærdelig travlt med at få det gjort. Jeg synes også, at nogle af de bedste horrortitler ligger noget tilbage i tiden, har bare altid haft det i horrorkredse lidt kontroversielle synspunkt at "Night ..." og "Dawn ..." begge er noget overvurderede.

    SvarSlet
  17. ...tja, jeg har også hørt flere omtale NOTLD og DOTD som ringe. Tja, jeg kan jo kun være uenig:-) Anyways. Men det kan nu godt undre lidt, at der ikke er mere debat om listen i denne tråd. Jeg mener, denne liste er jo bl.a. uden fortilfælde i Danmark... eller hva'? Og så er det jo bare et interessant emne at diskutere. Well, måske synes folk bare at den er lige i øjet:-)

    SvarSlet
  18. Jeg syndtes at både den liste fra 2010 og den fra 2008 er rimelig nok men laver du ikk også en liste over dine favorit killer. det er ikke et krav men det kunne være sjovt at se din

    SvarSlet
  19. Jeg ved ikke om jeg vil lave min private top 50, men jeg vil meget gerne tænke over en eller anden form for favorit-liste, jeg kan publicere på et tidspunkt.

    SvarSlet
  20. Okay det lyder fedt. Men det er da lidt sjov at Child's play, Hellraiser og lidt andre film fra slasher genren ikke er med. Men det er en skide god liste i mine øjne.

    Christian

    SvarSlet
  21. (Atså i din top 50 liste) det er også fedt at det er af stemnings liste så det ikke bare sådan en tilfældig en

    SvarSlet
  22. Jeg har lige et spørgsmål.. eller det bliver til to spørgsmål.. :)

    den ene: der er nogle dukker med i denne film (ikke chucky) de er levende, og de de brænder på et tidspunkt på et loft. tror også de bliver begravet nogle af dem på et tidspunkt.

    den anden: det handler om en computerspil. Der er nogle unge der spiller spillet inden det er udkommet. Men spillet spiller videre også selvom computeren er slukket. De unge bliver dræbt på forskellige måder igennem filmen, og til sidst finder de et hus hvor de slår den onde dame ihjel..

    nogen der kan nogle af titlerne på disse film

    SvarSlet
  23. Hmm... Det er alt for længe siden, jeg har set DOLLS og PUPPET MASTER, så jeg ved ikke... DOLLY DEAREST har jeg aldrig fået set. Aner ikke hvad det kan være. Måske kan andre hjælpe.

    Den anden har jeg googlet mig frem til kunne være STAY ALIVE. Har ikke set den, men det er et meget godt bud.

    Ingen af de nævnte film ville formentlig nogensinde komme på en Top 50 over de bedste gyserfilm, selv om DOLLS og PUPPET MASTER nu er fede nok.

    SvarSlet
  24. Interessant liste og godt initiativ. Det kunne være sjovt at læse folks begrundelser og kriterier, fx som en senere post...

    SvarSlet
  25. Hej Søren
    Super Liste - Er bl.a. een af dem der elsker Event Horizon og er meget positivt overrasket over at den kom med. Skulle jeg lige nævne et par som jeg savner, var det. "The Fog" og "Invasion of the Body Snatchers" (1978) versionen!!!???. (Den og DON'T LOOK NOW (1973) var 70'ernes bedste gysere). Og en anden fra 1978 jeg så utallige gange "The Legacy"

    @Dianamiss Det er STAY ALIVE (Glimrende film og DEAD SILENCE 2007 - Knap så god men ok...)

    Mvh
    Thomas Kildeberg

    SvarSlet
  26. THE FOG ville have været en god film at have med på listen, men jeg kan love, at den bliver markeret på anden vis her på bloggen på et tidspunkt.

    SvarSlet
  27. Af dem der var på min liste kom Dellamore Dellamorte, The Entity, Invasion of the Body Snatchers (1956) og Maniac (1980) ikke med på top 50.

    SvarSlet
  28. Er sjovt nok slet ikke enig i nr.1 og så forundres jeg altså også over hvorfor folk synes The Evil Dead er så fantastisk ! I don't see it !
    Synes også Fredag 13 mangler noget så meget!

    Men ellers udemærket liste :)

    Glad for Tenebre er med, selvom det er lidt knebent :)

    SvarSlet
  29. Hvis der skulle være lidt debat om denne liste, kunne jeg godt tænke mig at lede opmærksomheden hen på plads nr. 45. Kunne være interessant at høre lidt om overvejelserne der lå bag, altså ud over at filmen er fra Danmark. Jeg har selv lige skrevet en anmeldelse af Antichrist her: http://horrorsiden.dk/?p=1576

    SvarSlet
  30. Jeg har endnu ikke selv set ANTICHRIST, men det er film, som mange fans har taget til sig - og som andre bare slet ikke kan se noget i.

    SvarSlet
  31. Alletiders liste:) Er glad for at se at The Thing og EVENT HORIZON er på den. De er blandt mine favoriter. Genså sidstenævnte her forleden og den holder stadigvæk.
    Men The Fog savner jeg på listen...

    SvarSlet
  32. Søren observerer, at "kun en film i Top 25 er lavet efter år 2000", men det er nu også temmelig tankevækkende, at man skal helt ned på listens 28. plads (IN THE MOUTH OF MADNESS) for at finde en film fra 1990-erne.

    SvarSlet
  33. Interessant observation. 1990'erne bød trods alt på film som "Jacob's Ladder" (1990), "Misery" (1990), "The Rapture" (1990), "La setta" (1991), "The Silence of the Lambs" (1991), "Candyman" (1992), "Bram Stoker's Dracula" (1992), "Jurassic Park" (1993), "Cronos" (1994), "The Crow" (1994), "Mute Witness" (1994), "Wes Craven's New Nightmare" (1994), "Se7en" (1995), "From Dusk Till Dawn" (1996), "Scream" (1996), "Blade" (1998), "Ringu" (1998), "Audition" (1999), "The Blair Witch Project" (1999) og "The Sixth Sense" (1999). Men det passer fint med, at IMDb's liste over de 50 højest ratede horrorfilm som det eneste ikke-repræsenterede årti fra 1920'erne og frem ikke har én eneste film fra 1990'erne: http://www.imdb.com/chart/horror.

    SvarSlet
  34. Så 1990'erne var bare "crap" altså? Hmmmm... Kan egentlig ret godt lide Audition, Se7en og Jacob's Ladder fra de ovenstående bud, men måske gik der for meget meta-"wink"-"wink"-referencer i den og alvoren forsvandt?

    SvarSlet
  35. 90'erne regnes ikke for at være det store årti, når det gælder horror, men helt ringe var det nu ikke. Tænk f.eks. bare på THE SILENCE OF THE LAMBS, THE BLAIR WITCH PROJECT, SCREAM, CANDYMAN, RINGU, INTERVIEW WITH THE VAMPIRE, THE SIXTH SENSE, JURASSIC PARK, TREMORS, IN THE MOUTH OF MADNESS, SLEEPY HOLLOW, MISERY, FROM DUSK TILL DAWN og RAVENOUS.

    SvarSlet
  36. "Misery", "Se7en" og "Silence of the lambs" er afgjort med på min top 50. Jeg kunne forestille mig, at de to sidstnævnte titler er blevet forbigået, fordi de ligger sådan og svinger midt imellem thriller- og horrorfilm - men de indeholder jo begge nogle af filmhistoriens mest uforglemmelige skrækscener ...

    SvarSlet
  37. At der svinges mellem thriller- og horrorfilm burde ikke ændre noget, da det jo som nævnt i overskriften er en liste over "gyserfilm", som med nutidens brede genredækning både inkluderer thriller- og horrorfilm.

    SvarSlet
  38. hvad går det hele ud på

    SvarSlet
  39. Jeg synes, at det er rigtig godt forklaret i mit indlæg. Men hvis det er meningen med livet eller noget andet dybsindigt, du spørger om - så vil jeg henvise dig til din lokale guru eller måske den der Monty Python-film.

    SvarSlet
  40. Jeg er enig i listen et pænt stykke af vejen, men tre film irriterer mig, og jeg undres. Tenebrae og Henry er to af de mest overvurderede film i min verden. De har noget, men er slet ikke fuldendte nok til at komme på sådan en liste. Jeg undrer mig over plads nummer 37...men sådan er der så meget.

    Jeg savner umiddelbart kun et par stykker - Body Snatchers og The Hills Have Eyes. (og så kunne man diskutere om ikke der mangler både et par vampyr- og spøgelsesfilm af nyere dato)

    SvarSlet
  41. Nu er der jo ikke nogen særbehandlingsordning, der sikrer, at der er repræsentanter med fra alle genrer. Hvis ikke de adspurgte mente, at der var nye vampyr- og spøgelsesfilm, der var gode nok til at tilhøre de 50 bedste gyserfilm, så kommer de jo selvsagt ikke med.

    SvarSlet
  42. Jeg synes personligt, at TENEBRE er en af Argentos bedste film, så det er super, at den er med. HENRY har noget helt unikt, men jeg ville nok ikke selv regne den blandt mine personlige favoritter. Og EVENT HORIZON har altså bare en særlig plads blandt nogle fans.

    Nu er dette en liste over personlige favoritter og ikke en slags genre-kanon. Sådan en må jeg lave på et andet tidspunkt... men ellers er der i skrivende stund ikke mere end otte timer til, at en anden Top 50-liste offentliggøres her på bloggen. Stay tuned...

    SvarSlet
  43. The Amityville Horror (1979) burde være på Top 10

    Denner

    SvarSlet
  44. THE AMITYVILLE HORROR (1979) kom med på min Top 10 over hjemsøgte huse-film.

    SvarSlet
  45. Er Shaun of the Dead en film, der kunne have været kommet på denne liste eller er den bare en komedie?
    Den er i hvert fald sjov :-)

    SvarSlet
  46. det er virkelig en god liste er enig i det meste, specialt nummer et er også min egen helt store favorit! men der er jo altid nogle få ting man gerne ændre. for det første synes jeg at alien er placeret en anelse for højt, og så synes jeg også det skulle være byttet rundt på profondo rosso og suspiria. så er der også få titler der ikke burde være på listen som bl.a. event horizon.

    men alt i alt en rigtig god liste!

    SvarSlet
  47. @Simon: SHAUN OF THE DEAD kunne måske have været med på denne liste, men der er nok ikke mange nok, der regner den som en af deres favoritter. Jeg synes selv, den er OK og lidt sjov - men ikke rigtig sjov. EVIL DEAD II er ret sjov - og den er med på listen; men det er så også en film, der kan så meget andet.

    @Anonym: Mange tak. Ja, EVENT HORIZON har det bare med at snige sig ind på lister som disse.

    SvarSlet
  48. Intressant liste men den bærer mere præg af hang til notalgi..
    nu er en af mine favoritter jo også: "The boogieman" og Amityville Horror og de er vist ikke på listen.. når vi taler gys handler det vist om hvilke der var værst gjorde størst indtryk da man var ung.. og event horizon ( nyere )var klart en der gjorde indtryk samme gjalt The Blob, shinning, night of the living dead, The Thing, Hellraiser, They Live, Prince of darkness, Return of the living dead 1+2, phantasm, og Nightmare on Elm street 3.. ja 3.. ikke 1 eller 2.. :) og Chronenberg's mange titler: The Brood, scanners, The Fly 1+2,Rabid, og Kings: Pet cemetary, mv..

    SvarSlet
    Svar
    1. Læsernes udgave af listen er præget af lidt flere nyere film.

      Slet
  49. Fin liste.
    Men ja det bliver for nostalgisk til min smag. Jeg syntes personligt en film fra 80´erne og før, intet siger mig. De er simpelthen alt for dårligt produceret i forhold til nutiden. Selvfølgelig er det ren logik, men det får nu mig til aldrig, at ville tage en så gammel film med på en top-liste. Hvis jeg endelig skulle! så er det uden tvivl Hellraiser filmene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er vokset op med Universals og Hammers film og fik mange af de helt store oplevelser med horror-eksplosionen i 70'erne og 80'erne, så jeg har et særligt forhold til de film.

      Slet
  50. Squ da alle sammen B-film, som er lavet for 100 år siden, dårlige effekter osv ... paranormal activity osv, det er noget jeg kan får gåsehud over .. Ta' jer lige sammen, vi er i 2013 og ikke i 80'erne hvor det sikkert var et hit de gamle der, men nu dagens unge kende til den effekt vi kan lave i dag, så de gamle film er ikke en pind værd længere ... For mig, så kan jeg ikke få gåsehud over nogen af de 50 du har nævnt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Okay, så hit med din liste over 50 film, der er bedre end denne Top 50, og som giver dig gåsehud! I dare you...

      Slet
  51. Kære allesammen. Jeg tillader mig at skrive her fordi det er utroligt svært at finde noget om danske gysere/horror film og fordi jeg ikke kan få direkte fat i Søren.

    Jeg skriver for at bede om hjælp til at få spredt budskabet om den danske kortfilm gyser/horror "M for Mine" som deltager ved dette års "ABC of Death" i USA. Hjælpen skal bruges til at få stemt de to danske instruktører med i finalen. Opløbet slutter d. 14 nov.

    Det er det eneste danske bidrag ved dette års "ABC of Death" som sidste år bl.a. havde Anders Morgenthaler med. Der er en historie ude i dag på filmz.dk her: http://filmz.dk/dansk-kortfilm-kaemper-om-plads-i-amerikansk-gyser#new

    I kan se den 3 min kortfilm her: http://26th.abcsofdeathpart2.com/entry/m-is-for-mime-3/ (hvorfra der også stemmes på filmen) Det skal siges at den er modbydelig (men der er en pointe bag:)

    Min rolle er at jeg hjælper mine to gode venner Michael og Martin Vrede som er instruktører og idemænd bagfilmen.

    Hvis nogen kan lede mig i retningen af nogle anmeldere eller et medie som vil tage den op vil det være rigtigt godt - måske også for lille horror danmark :)


    Mvh
    /Martin

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu er det altså ikke umuligt at komme i kontakt med mig - der ligger en kontakt-formular-dims på forsiden af bloggen, så den er man velkommen til at bruge.

      Det er så ikke det samme som, at jeg skriver om alt (det kan jeg ganske enkelt ikke nå - og der sker så meget i genren, at jeg sorterer med hård hånd), men nu lægger jeg lige en hurtig ting ud på Skræk og Rædsels Facebook-side.

      Slet
  52. Hey, fin blog. Ville gerne selv blogge om horror, men ved ikke hvor.
    Hvor ser du pointet i M for mime?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemt at komme i gang med at blogge via f.eks. Blogger eller WordPress - problemet er at blive ved ;-) Man skal have noget at sige, og man skal have en vis stædighed for at blive ved.

      Jeg ved ikke rigtig om jeg ser nogen større pointe i M IS FOR MIME (hvis det er det danske bidrag til THE ABCS OF DEATH 2, du tænker på) - jeg synes bare ikke, at den var ret god.

      Slet