fredag den 4. august 2017

Filmkomponisten Daniel Licht er død

Det er aldrig let at skrive nekrologer, og dette her skal heller ikke opfattes som en. Men det er en trist nyhed, at filmkomponisten Daniel Licht er død af kræft, blot 60 år gammel. Komponister spiller en så vital rolle i en films udtryk, men med mindre man følger ivrigt med på de hjemmesider, der beskæftiger sig med soundtracks, så føler man for alvor aldrig, at man lærer disse mennesker at kende.

Men det gør man jo alligevel, fordi man kender deres musik, og jeg kender naturligvis Daniel Licht af den vej. Han fik gang i sin karriere i skrækfilmens verden, og i skrivende stund har jeg fire soundtrack-cd'er stående på hylden med hans kompositioner, nemlig BAD MOON, HELLRAISER: BLOODLINE, THINNER samt en, der både indeholder AMITYVILLE: A NEW GENERATION og AMITYVILLE: IT'S ABOUT TIME. Blandt Lichts andre horror-projekter kan nævnes CHILDREN OF THE NIGHT, CHILDREN OF THE CORN II: THE FINAL SACRIFICE, CHILDREN OF THE CORN III: URBAN HARVEST og SOUL SURVIVORS.

I de seneste mange år komponerende Licht musik til diverse TV-film og serier, og det store publikum fik han med den skæve seriemorder-serie DEXTER, hvor han bidrog til samtlige 89 episoder. Han nåede også en smule ind i computerspillenes verden, og her har jeg selv en cd med den særdeles stemningsfulde musik fra SILENT HILL: DOWNPOUR. Den tror jeg, at jeg vil høre igen sammen med de andre cd'er ... for selvfølgelig kender jeg Daniel Licht. Hvil i fred.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar