lørdag den 16. maj 2020

Jeg får skræmmende ting med posten, ser frem til at kunne gå i biografen, burde få ryddet op i bunkerne og jeg må da hellere få bestilt den der SKRÆKVISIONER

Nå, men I er vel trætte af at læse disse "se hvad jeg har fået med posten"-indlæg, men det er ikke fordi, at disse corona-tider inviterer til så meget andet. For mit eget vedkommende har jeg stort set den samme tid til rådighed til mine interesser som før - de seneste par måneder har reelt blot flyttet min arbejdsplads hjem i lejligheden, så vagtplanen har været den samme. Transporten frem og tilbage til jobbet har jeg så ikke haft, men nu snakker vi i praksis om en tur på 10-15 minutter på cykel ind til Rådhuspladsen. Krisen har altså ikke ikke skænket mig oceaner af fritid, som jeg kunne bruge til dybtgående analyser af glemte horror-værker eller til at udfærdige spændende Top 10-lister over genrens bedste eller værste frembringelser.

Men man kan jo bestille ting og sager på nettet, og det kan man vise frem i "se hvad jeg har fået med posten"-indlæg. Lad os lige få overstået det, du ser på billedet herover. Det seneste nummer af det engelske magasin SCREAM, nummer 60 i rækken, har monstret fra PUMPKINHEAD som slagnummer, og det er jo bare på alle måder herligt. Og så fik jeg også nummer 21 af samme blad med THE TEXAS CHAINSAW MASSACRE 2 på forsiden. Egentlig var lige det nummer udsolgt, men så fandt de tilfældigvis en kasse med 50 eksemplarer.

Fra FAB Press er kommet to FRIGHTFEST GUIDES-fagbøger, nemlig dem om monsterfilm og varulvefilm - og det i lækre hardcovers. Nu har jeg dem alle fire (de to andre handler om exploitation-film og spøgelsesfilm), og hold da helt op, hvor de pynter på hylden. Jeg glæder mig til at læse dem. Og så skal FAB Press lige havde en kæmpe applaus for, at de virkelig pakker tingene godt og sikkert ind.

Endelig har jeg købt dyregyseren DOGS fra 1976. Den er udgivet af 88 Films, men de mister snart licensen, så jeg fik den bestilt hjem i tide. En af de utallige horrorfilm, jeg ikke har fået set, så det er skønt at have den stående.

Når man kigger ud over corona-landskabet, så er en af nyhederne, at biograferne ser ud til at kunne åbne fra den 8. juni. Detaljerne om, hvordan det kommer til at foregå, er stadig usikre, men Husets Biograf har meldt ud, at man lukker 30 mennesker ind i salen med god plads mellem hver enkelt. Hvordan det lige bliver i de helt store sale i for eksempel CinemaxX, virker lidt uklart. Kan der også blive plads til 30-50 mennesker her? Og hvad bliver programmet - vil der komme noget skræk og rædsel op på de store lærreder? Vi ved det ikke endnu, men det er spændende at følge - og jeg går gerne ind og ser noget grusomt, når det igen kan lade sig gøre.

Jeg er en lille smule bagud med at få set film i hjemmebiografen, men det skal nok komme. Senest fik jeg blandt andet set THE NIGHTCOMERS, der er en fin forløber til THE TURN OF THE SCREW-filmatiseringen THE INNOCENTS. SATANIC PANIC havde jeg det også fint med, mens SCARY STORIES TO TELL IN THE DARK godt nok var en tynd omgang - og nu taler de endda om muligheden for en 2'er. Og så har jeg fået set Lucio Fulcis NON SI SEVIZIA UN PAPERINO (internationalt kendt som DON'T TORTURE A DUCKLING), som jeg godt kan forstå var instruktørens personlige favorit - det er en imponerende god og stemningsfuld film.

... og ellers. Jeg skal en tur forbi Fantask. Har dårligt nok været inde i centrum i et par måneder, men jeg skal lige ned og kigge i den legendariske kælderbutik. Ved ikke om det nye nummer af FANGORIA er dukket op, men måske er der noget andet spændende på hylderne. Og så skal jeg have ryddet lidt op i samlingen, mest med hensyn til dvd-titler, jeg siden har fået på Blu-ray. Min kone synes, at jeg roder, men i det mindste har jeg mit "rod" liggende i sirlige bunker ... og så er det jo ikke rod!

Det kommer også til at hjælpe lidt, at jeg så småt sætter en stopper for diverse bestillinger her op imod sommerferien - og så skal det nok tynde lidt ud i "se hvad jeg har fået med posten"-indlæg i en periode her på bloggen. Men inden min sommerferie-bestillings-lockdown skal jeg dog lige have fat i SKRÆKVISIONER. DEN MODERNE GYSERS UDVIKLING. TENDENSER, TEMAER OG MØNSTERBRYDERE af Martin Wangsgaard Jürgensen. Han laver den ganske forrygende Fra Sortsand-blog. Bogen er udkommet på Syddansk Universitetsforlag, er på 430 sider. Her er et uddrag af forlagets beskrivelse af bogen: SKRÆKVISIONER er den første dansksprogede litteraturhistoriske præsentation af gysergenrens udvikling fra 1920’erne og frem til i dag. Tematisk strækker bogens kapitler sig fra H.P. Lovecraft, over Stephen King til Justin Cronin og dykker også ned i et stort antal andre kendte såvel som ukendte forfatterskaber. Jamen, det lyder helt klart som et must.

1 kommentar:

  1. Sjovt nok ligner hunden på Dogs-coveret en af monster hundene i The Thing...

    SvarSlet