torsdag den 17. december 2020

Øh, er du er gammel nok til at købe denne film?

Hvis man har set den geniale engelske BBC-serie YEARS AND YEARS, vil man vide, at selvbetjeningkasser er noget, der får en indflydelse på, hvordan vores fremtid vil forme sig. I det daglige tænker vi nok ikke så meget over det, og det har heller ikke den store relevans for dette indlæg - for i virkeligheden forbander vi nok kun disse scan-selv-dine-varer-kasser, når vi har købt øl, vin eller spiritus. Så skal teknologien nemlig suppleres med en levende medarbejder af kød og blod, der kan verificere, at vi faktisk er gamle nok til at købe alkohol.

I dag oplevede jeg en pudsig variant af dette fænomen. Jeg var i Føtex på Fisketorvet i København, hvor jeg købte Christopher Nolans science fiction-thriller TENET og den sydkoreanske TRAIN TO BUSAN-opfølger PENINSULA - begge på Blu-ray. Jeg brugte selvbetjeningskassen, der brokkede sig og påstod, at der var brug for assistance. Den unge mand, der passede området med gør det selv-kasser, sagde, at jeg jo skulle være gammel nok til at se filmene - og derfor reagerede systemet.

Nu skulle jeg ikke diske op med hverken sygesikringsbevis eller noget andet for at bevise, at jeg var over 15 år (som er aldersgrænsen på PENINSULA), men det er alligevel en tankevækkende oplevelse. Hvad nu hvis jeg havde været en 12-årig knægt, der gerne ville have givet min far en sydkoreansk zombiefilm i julegave? Hmm ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar