I dag er det 16 år siden, at RINGU havde premiere i de japanske biografer. Filmen, der er baseret på en roman af Koji Suzuki, blev instrueret af Hideo Nakata. RINGU blev et kæmpe-hit i Japan, og omsatte for 12 milliarder yen. Siden fulgte en håndfuld fortsættelser og prequels, og i 2002 kom et amerikansk remake - og flere asiatiske gysere tog også turen om på den anden side af jordkloden; både i deres originale form og som mere eller mindre vellykkede remakes.
Hollywood havde dog svært ved at knække den asiatiske kode, og det er langt fra alle de mange amerikanske genindspilninger, som kunne matche de originale film i stemning og uhygge. Derfor var det glædeligt, at så mange af f.eks. de japanske gysere blev udgivet på dvd i USA og Europa. Nogle af dem fik endda biografpremiere.
Også i Danmark nåede flere af de asiatiske gysere ud på dvd-markedet - ikke mindst under det label, der hed Asian Vision. Desværre er disse film nu mere eller mindre udgået af markedet, og det er nok kun få butikker, der ligger inde med restoplag. Det er synd, for der er noget helt unikt ved disse film, der har haft så stor betydning for genren. Jeg fik en mail fra en Skræk og Rædsel-læser forleden, der netop var på jagt efter flere af de asiatiske titler. Mange af dem kan ganske vist bestilles hjem fra USA eller England, men der er fans, der foretrækker at have dem med danske undertekster.
Markedet for hjemme-underholdning har nu ændret sig så meget, at on demand er ved at tage livet af de fysiske udgivelser, og derfor er chancen for, at disse film genudgives på dvd eller Blu-ray her i landet desværre ikke ret stor. Trist, for det burde være muligt for enhver dansk horror-fan at kunne gå direkte ind i en butik og købe et skræmmende mesterværk som f.eks. RINGU på dvd.
fredag den 31. januar 2014
torsdag den 30. januar 2014
Nu kan du se traileren til FROM DUSK TILL DAWN: THE SERIES
Har vi virkelig brug for en TV-serie baseret på Robert Rodriguez' kult-klassiker FROM DUSK TILL DAWN? Spørgsmålet er sådan set overflødigt, da serien allerede er på vej, og får premiere på den amerikanske TV-kanal El Rey Network den 11. marts. Om den så er værd at se, er en anden snak. Nu er traileren i hvert fald blevet offentliggjort, og der er masser af action, vampyrer og Gecko-brødre.
Er FROM DUSK TILL DAWN: THE SERIES en serie, du glæder dig til?
onsdag den 29. januar 2014
Euro-trash aften i Cinemateket
De mest spændende af Psych-Out!-arrangementerne i Cinemateket i København har det med at ligge på aftener, hvor jeg ikke kan deltage. Øv. Sådan er det også med deres Euro-trash-aften den 13. februar. Det er ellers spændende titler, der bliver smidt op på lærredet.
Aftenen byder på Emilio Miraglias italienske LA NOTTE CHE EVELYN USCÌ DALLA TOMBA/THE NIGHT EVELYN CAME OUT OF THE GRAVE fra 1971, der beskrives som en gotisk giallo. Den følges op af Jesús Francos spansk-franske-vesstyske EL CANÍBAL/DEVIL HUNTER fra 1980. Filmen opnåede at blive stemplet som en video nasty i England. Arrangementet starter kl. 19.30, og man kan købe dåseøl i pausen.
Aftenen byder på Emilio Miraglias italienske LA NOTTE CHE EVELYN USCÌ DALLA TOMBA/THE NIGHT EVELYN CAME OUT OF THE GRAVE fra 1971, der beskrives som en gotisk giallo. Den følges op af Jesús Francos spansk-franske-vesstyske EL CANÍBAL/DEVIL HUNTER fra 1980. Filmen opnåede at blive stemplet som en video nasty i England. Arrangementet starter kl. 19.30, og man kan købe dåseøl i pausen.
Flere grumme fødselsdagsgaver
Nogle fødselsdagsgaver kommer med lidt forsinkelse - enten fordi man ikke er hjemme på selve dagen, eller fordi man får noget, der skal byttes. Men til mit gavebord er nu føjet soundtracks fra THE FURY og BEYOND RE-ANIMATOR samt dvd-filmene WE ARE WHAT WE ARE (den amerikanske udgave) og den spanske INSENSIBLES/PAINLESS. Grumt guf!
FRANKENSTEIN: THE TRUE STORY snart på dvd
Jeg har desværre aldrig TV-miniserien FRANKENSTEIN: THE TRUE STORY fra 1973; instrueret af Jack Smight og med Leonard Whiting som Victor Frankenstein, James Mason som Dr. Polidori og Michael Sarrazin som monstret. Men den skulle være aldeles fremragende. Den er ude på dvd i USA, men rykker nu lidt tættere på, idet engelske Second Sight den 10. marts udgiver FRANKENSTEIN: THE TRUE STORY på dvd i den komplette omkring tre timer lange version.
mandag den 27. januar 2014
Farvel til I, FRANKENSTEIN
Det kan hurtigt gå hen og blive et tyndbenet horror-år i de danske biografer. Found footage-gyseren DEVIL'S DUE har haft en dansk dato, men det har den ikke længere. Den klarede sig heller ikke specielt godt i de amerikanske biografer, og fik så mange tæsk af anmelderne. Jeg bed især mærke i en anmeldelse, der understregede, at filmen ville have fungeret meget bedre, hvis den ikke havde været found footage - måske er det format ved at blive pisket til døde.
Her i weekenden havde den VAN HELSING/UNDERWORLD-agtige action-gyser I, FRANKENSTEIN premiere i USA, og den formåede kun at omsætte for 8,3 millioner dollar - lysår fra budgettet på 65 millioner. Og hvis anmelderne var hårde ved DEVIL'S DUE, så er det vand ved siden af den galde, der er blevet hældt ud over I, FRANKENSTEIN. Det skulle virkelig være en grotesk elendig film.
Nu har den haft to mulige danske premiere-datoer, men ifølge Kino.dk er den definitivt aflyst, og den vil ryge ud på dvd og Blu-ray. Den næste biograf-premiere i Danmark, der bare smager lidt af gys, er VAMPIRE ACADEMY, der står til at få premiere den 24. april.
Her i weekenden havde den VAN HELSING/UNDERWORLD-agtige action-gyser I, FRANKENSTEIN premiere i USA, og den formåede kun at omsætte for 8,3 millioner dollar - lysår fra budgettet på 65 millioner. Og hvis anmelderne var hårde ved DEVIL'S DUE, så er det vand ved siden af den galde, der er blevet hældt ud over I, FRANKENSTEIN. Det skulle virkelig være en grotesk elendig film.
Nu har den haft to mulige danske premiere-datoer, men ifølge Kino.dk er den definitivt aflyst, og den vil ryge ud på dvd og Blu-ray. Den næste biograf-premiere i Danmark, der bare smager lidt af gys, er VAMPIRE ACADEMY, der står til at få premiere den 24. april.
lørdag den 25. januar 2014
THE CONJURING: Uhygge i verdensklasse
Based on the true case files of the Warrens. Sådan markedsføres James Wans horror-hit THE CONJURING, og det skal ikke udelukkes, at det har bidraget lidt til filmens voldsomme succes, at den tilsyneladende er baseret på virkelige begivenheder. Det virker på forunderlig vis lidt besnærende, selv om virkeligheden så lige har været gennem en håndfuld manuskriptforfattere og Hollywoods special effects-maskineri.
Hovedpersonerne i THE CONJURING er det amerikanske ægtepar Ed og Lorraine Warren, der i virkelighedens verden var efterforskere ud i det paranormale. I 1952 stiftede de New England Society for Psychic Research, og gennem årene var de inde over mere end 10.000 sager - ifølge dem selv. De grundlagte også The Warrens' Occult Museum, og efter Eds død i 2006 har Lorraine fortsat parrets arbejde. Blandt deres mest berømte sager er det hjemsøgte hus i Amityville, der i den grad har fået sit eget liv i kraft af utallige bøger og film. Og sagen om Snedeker-familien, der dannede grundlag for filmen A HAUNTING IN CONNECTICUT, er også fra Warren-arkiverne.
I THE CONJURING møder vi familien Perron - Roger, Carolyn og deres fem døtre, der i 1971 flytter ind i et stort hus i Harrisville, Rhode Island. Familiens hund nægter dog at gå ind i huset, og ved et tilfælde finder en af døtrene en skjult nedgang til kælderen. Næste morgen har Carolyn fået et mystisk blåt mærke, og hunden er afgået ved døden i nattens løb. Stille og roligt eskalerer de mystiske og uforklarlige hændelser i huset - og til sidst beslutter Carolyn sig for at bede Warren-parret om hjælp.
James Wan er en garvet horror-instruktør, der kender genrens virkemidler, men det er ikke altid, at han kan få dem til at fungere. Det er film som DEAD SILENCE og INSIDIOUS gode eksempler på. Men i THE CONJURING er han virkelig i topform, og serverer en sjaskhamrende uhyggelig og nervepirrende historie med både intens spænding og veltimede chok-effekter. Den creepy stemning bygges langsomt op, og det er først til sidst, at effekterne bliver lidt for overdrevne - og hvor enhver illusion om, at dette engang er foregået i virkeligheden, smadres totalt. Men som skræk-underholdning er THE CONJURING i en liga for sig.
Skuespillet er godt hele vejen rundt, ikke mindst fra Vera Farmiga som Lorraine Warren. Og så er det lidt sjovt at se Ron Livingston som den bundsolide og sympatiske familiefar - en af hans mest kendte roller er nok som den frustrerede it-mand i komedien OFFICE SPACE. Det er nok de gode karakterer og det velfungerende tidsbillede, der gør, at man også sluger nogle af manuskriptets særheder - f.eks. at der skabes en kobling mellem Perron-sagen og så en af Warren-parrets tidligere sager, hvor en sjæl har taget bolig i en i uhyggelig dukke ved navn Annabelle.
Den danske dvd byder kun på et ultrakort bag kameraet-program med titlen SCARING THE "@$*%" OUT OF YOU, der kun lige kradser lidt i overfladen omkring filmens skabelse. Der er mere ekstramateriale på Blu-ray-udgaven. Med dvd'en følger også mulighed for at downloade en digital kopi af filmen.
THE CONJURING, USA, 2013. Instruktion: James Wan. Medvirkende: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Lili Taylor, Ron Livingston, Shanley Caswell. Musik: Joseph Bishara.
Hovedpersonerne i THE CONJURING er det amerikanske ægtepar Ed og Lorraine Warren, der i virkelighedens verden var efterforskere ud i det paranormale. I 1952 stiftede de New England Society for Psychic Research, og gennem årene var de inde over mere end 10.000 sager - ifølge dem selv. De grundlagte også The Warrens' Occult Museum, og efter Eds død i 2006 har Lorraine fortsat parrets arbejde. Blandt deres mest berømte sager er det hjemsøgte hus i Amityville, der i den grad har fået sit eget liv i kraft af utallige bøger og film. Og sagen om Snedeker-familien, der dannede grundlag for filmen A HAUNTING IN CONNECTICUT, er også fra Warren-arkiverne.
I THE CONJURING møder vi familien Perron - Roger, Carolyn og deres fem døtre, der i 1971 flytter ind i et stort hus i Harrisville, Rhode Island. Familiens hund nægter dog at gå ind i huset, og ved et tilfælde finder en af døtrene en skjult nedgang til kælderen. Næste morgen har Carolyn fået et mystisk blåt mærke, og hunden er afgået ved døden i nattens løb. Stille og roligt eskalerer de mystiske og uforklarlige hændelser i huset - og til sidst beslutter Carolyn sig for at bede Warren-parret om hjælp.
James Wan er en garvet horror-instruktør, der kender genrens virkemidler, men det er ikke altid, at han kan få dem til at fungere. Det er film som DEAD SILENCE og INSIDIOUS gode eksempler på. Men i THE CONJURING er han virkelig i topform, og serverer en sjaskhamrende uhyggelig og nervepirrende historie med både intens spænding og veltimede chok-effekter. Den creepy stemning bygges langsomt op, og det er først til sidst, at effekterne bliver lidt for overdrevne - og hvor enhver illusion om, at dette engang er foregået i virkeligheden, smadres totalt. Men som skræk-underholdning er THE CONJURING i en liga for sig.
Skuespillet er godt hele vejen rundt, ikke mindst fra Vera Farmiga som Lorraine Warren. Og så er det lidt sjovt at se Ron Livingston som den bundsolide og sympatiske familiefar - en af hans mest kendte roller er nok som den frustrerede it-mand i komedien OFFICE SPACE. Det er nok de gode karakterer og det velfungerende tidsbillede, der gør, at man også sluger nogle af manuskriptets særheder - f.eks. at der skabes en kobling mellem Perron-sagen og så en af Warren-parrets tidligere sager, hvor en sjæl har taget bolig i en i uhyggelig dukke ved navn Annabelle.
Den danske dvd byder kun på et ultrakort bag kameraet-program med titlen SCARING THE "@$*%" OUT OF YOU, der kun lige kradser lidt i overfladen omkring filmens skabelse. Der er mere ekstramateriale på Blu-ray-udgaven. Med dvd'en følger også mulighed for at downloade en digital kopi af filmen.
THE CONJURING, USA, 2013. Instruktion: James Wan. Medvirkende: Vera Farmiga, Patrick Wilson, Lili Taylor, Ron Livingston, Shanley Caswell. Musik: Joseph Bishara.
fredag den 24. januar 2014
Masser af uhyggelige gaver
Jeg har fødselsdag i dag, og min familie har overdænget mig med masser af skræmmende gaver. En flot Hammer-Frankenstein-T-shirt, et THE AMITYVILLE HORROR-krus samt dvd-filmene CHOP, SAND SHARKS, RUBBER, THE VICTIM, JOHN DIES AT THE END, BYZANTIUM og FRIGHT NIGHT 2. Herligt. Har også et par gaver liggende i en postkasse, jeg i skrivende stund ikke er i nærheden af, så der er masser af underholdning til de lange vinteraftener.
torsdag den 23. januar 2014
Riz Ortolani er død
Den italienske filmkomponist Riz Ortolani er død, 87 år gammel. Ortolani startede musikalsk i jazz-orkestre, men brød for alvor igennem i filmens verden med musikken til pseudo-dokumentaren MONDO CANE fra 1962. Siden fulgte scores til mere end 200 meget forskellige produktioner i alskens genrer. For horror-fans er hans største bedrift formentlig musikken til Ruggero Deodatos kannibalfilm CANNIBAL HOLOCAUST fra 1980, hvor det blide og romantiske hovedtema i den grad snyder publikum, fordi filmen tager dem med på en rejse ned i det værste af det værste.
Var det noget med en indonesisk gyser?
Når man siger asiatisk horror, så er det især lande som Japan og Sydkorea, der dominerer, men der laves også gys andre steder. MODUS ANOMALI kommer f.eks. fra Indonesien. Jeg tror ikke, at jeg har én eneste indonesisk gyser i samlingen, men man skal jo begynde et sted. Filmen er fra 2012, og er instrueret af Joko Anwar. Den handler om en mand, der vågner op ude i en skov - det sidste, han kan huske, er, at han var på ferie med sin familie. Man kan købe en amerikansk dvd med titlen RITUAL, men den 5. februar udkommer den fra svenske Njutafilms med sin originaltitel. Der skulle kun være svenske undertekster på, men det talte sprog er engelsk, så går det nok.
Tysk splatter-scheisse fra Olaf Ittenbach
Den tyske instruktør og special makeup effects-mager Olaf Ittenbach er egentlig udlært som tandtekniker, men det gjorde et så stort indtryk på ham i en alder af bare 11 år at have set Lucio Fulcis ZOMBI 2, at han begyndte at eksperimentere med et videokamera. Siden debuten med BLACK PAST i 1989 er det blevet til en stribe produktioner i den mere makabre ende af genren. Syv af dem er blevet udgivet på dvd af danske Another World Entertainment, og gennem de seneste mange måneder har jeg kæmpet med at få dem set.
Det drejer sig om BLACK PAST, THE BURNING MOON, PREMUTOS – DER GEFALLENE ENGEL, BEYOND THE LIMITS, GARDEN OF LOVE, DARD DIVORCE og NO REASON. Og når jeg skriver "kæmpet med", så mener jeg det faktisk ganske bogstaveligt, for Olaf Ittenbachs film er rædselsvækkende ringe. Han har ikke skyggen af talent som instruktør, og selv med en pistol for panden ville han ikke kunne frembringe et hæderligt manuskript. Dertil kommer, at skuespillet i hans produktioner er det rene amatørteater - jeg har set dilettant-forestillinger, der har været bedre.
Ittenbach er ene og alene interesseret i at vise grumme splatter-effekter, og de er da både flotte og væmmelige. Men da han ikke formår at præsentere disse blodige orgier i historier, der i nærheden af at give mening, så er det lidt som at se en komedie, hvor den eneste joke er en mand, der falder i en bananskræl - eller er på vej hen for at falde i en bananskræl. Håbløst... Ittenbachs film er fortalt så kluntet og fragmentarisk, at de føles dobbelt så lange som GONE WITH THE WIND. Men nu har jeg altså set en stor bunke af dem, og jeg regner ikke med, at jeg nogensinde skal se dem igen. Så hellere 30 billige dyregysere i træk.
Det drejer sig om BLACK PAST, THE BURNING MOON, PREMUTOS – DER GEFALLENE ENGEL, BEYOND THE LIMITS, GARDEN OF LOVE, DARD DIVORCE og NO REASON. Og når jeg skriver "kæmpet med", så mener jeg det faktisk ganske bogstaveligt, for Olaf Ittenbachs film er rædselsvækkende ringe. Han har ikke skyggen af talent som instruktør, og selv med en pistol for panden ville han ikke kunne frembringe et hæderligt manuskript. Dertil kommer, at skuespillet i hans produktioner er det rene amatørteater - jeg har set dilettant-forestillinger, der har været bedre.
Ittenbach er ene og alene interesseret i at vise grumme splatter-effekter, og de er da både flotte og væmmelige. Men da han ikke formår at præsentere disse blodige orgier i historier, der i nærheden af at give mening, så er det lidt som at se en komedie, hvor den eneste joke er en mand, der falder i en bananskræl - eller er på vej hen for at falde i en bananskræl. Håbløst... Ittenbachs film er fortalt så kluntet og fragmentarisk, at de føles dobbelt så lange som GONE WITH THE WIND. Men nu har jeg altså set en stor bunke af dem, og jeg regner ikke med, at jeg nogensinde skal se dem igen. Så hellere 30 billige dyregysere i træk.
onsdag den 22. januar 2014
Mobile rædsler
Jeg skal snart have set THE CONJURING, men det bliver ikke på min iPhone. Men jeg skulle da lige hente den digitale kopi, der fulgte med dvd'en - nu hvor muligheden var til stede. Det virker fint, men hvor spændende det er at se film på mobilen (hvorfra jeg har taget ovenstående skærmdump), har jeg ingen anelse om, men nu kan man også vælge at se den digitale kopi på andre platforme.
YOU'RE NEXT: En sej nyser af en gyser
Det kan være en akavet oplevelse at skulle møde sine kommende svigerforældre - og i det hele taget at deltage i større familie-begivenheder, hvor man endnu ikke kender alle deltagerne og deres særheder og hemmeligheder. Sådan er det også, da forældreparret Aubrey og Paul vil samle deres fire børn i det enorme hus ude på landet, de er ved at få indrettet som feriebolig.
De tre sønner og datteren har alle deres respektive kærester og koner med, og allerede under middagen går bølgerne højt med vilde diskussioner og fordomme, der skal køres af. Så brydes "den gode stemning", da en pil fra en armbrøst ryger ind gennem vinduet, og dræber en af de forsamlede. Huset er under angreb af maskerede mænd, og resten af aftenens dagsorden står på overlevelse for enhver pris.
Vi har fået en del home invasion-gysere de senere år, og man kunne måske få den tanke, at de bare kopierer hinanden i et desperat forsøg på at være med på moden. Men i de rette hænder kan det simple koncept ("der er nogle mennesker i et hus, som nogle mennesker/væsener udenfor forsøger at få fat i") sagtens byde på overraskelser og nervepirrende underholding. Et eksempel på dette er Adam Wingards eminente YOU'RE NEXT, der er en lille sej nyser af en gyser. Sjældent har jeg et så frisk og optimistisk på bud på, hvordan en moderne horrorfilm kan skrues sammen.
Adam Wingard er tydeligvis en mand, der kan hvert eneste trick i den store horror-bog - og den viden bruger han til at vende tingene på hovedet og lege med publikums forventninger. Der er en helt særlig stil i hans produktioner, hvilket man især kan fornemme i filmen A HORRIBLE WAY TO DIE, "Q Is for Quack"-afsnittet i THE ABCS OF DEATH og "Phase I Clinical Trials"-afsnittet i V/H/S/2.
I YOU'RE NEXT går det hele op i en højere enhed, og selv om filmen er præget af klicheer og personer, der træffer elendige beslutninger, så twistes tingene hele tiden, så vi ikke helt kan være sikre på, hvad der sker. Samtidig er manuskriptet holdt i en sorthumoristisk tone, der dog aldrig får filmen til at kamme over og blive til en komedie.
For horror-fans er det herligt at se Barbara Crampton (kendt fra RE-ANIMATOR og FROM BEYOND) i en sjælden rolle, og instruktørerne Larry Fessenden og Ti West er også med i mindre roller. Det er et vildt godt hold af skuespillere, der er blevet samlet til filmen, og den seje Sharni Vinson kommer vi formentlig til at se meget mere til i kommende skrækfilm. Danske Mads Heldtberg har i øvrigt været med til at komponere det effektive score.
På den engelske dvd-udgave fra Lionsgate finder man et kort bag kameraet-program, der ikke er det store sus, samt to forskellige kommentarlydspor, hvis man er til den slags.
YOU'RE NEXT, USA, 2011. Instruktion: Adam Wingard. Medvirkende: Sharni Vinson, AJ Bowen, Joe Swanberg, Nicholas Tucci, Barbara Crampton. Musik: Mads Heldtberg, Jasper Justice Lee, Kyle McKinnon.
De tre sønner og datteren har alle deres respektive kærester og koner med, og allerede under middagen går bølgerne højt med vilde diskussioner og fordomme, der skal køres af. Så brydes "den gode stemning", da en pil fra en armbrøst ryger ind gennem vinduet, og dræber en af de forsamlede. Huset er under angreb af maskerede mænd, og resten af aftenens dagsorden står på overlevelse for enhver pris.
Vi har fået en del home invasion-gysere de senere år, og man kunne måske få den tanke, at de bare kopierer hinanden i et desperat forsøg på at være med på moden. Men i de rette hænder kan det simple koncept ("der er nogle mennesker i et hus, som nogle mennesker/væsener udenfor forsøger at få fat i") sagtens byde på overraskelser og nervepirrende underholding. Et eksempel på dette er Adam Wingards eminente YOU'RE NEXT, der er en lille sej nyser af en gyser. Sjældent har jeg et så frisk og optimistisk på bud på, hvordan en moderne horrorfilm kan skrues sammen.
Adam Wingard er tydeligvis en mand, der kan hvert eneste trick i den store horror-bog - og den viden bruger han til at vende tingene på hovedet og lege med publikums forventninger. Der er en helt særlig stil i hans produktioner, hvilket man især kan fornemme i filmen A HORRIBLE WAY TO DIE, "Q Is for Quack"-afsnittet i THE ABCS OF DEATH og "Phase I Clinical Trials"-afsnittet i V/H/S/2.
I YOU'RE NEXT går det hele op i en højere enhed, og selv om filmen er præget af klicheer og personer, der træffer elendige beslutninger, så twistes tingene hele tiden, så vi ikke helt kan være sikre på, hvad der sker. Samtidig er manuskriptet holdt i en sorthumoristisk tone, der dog aldrig får filmen til at kamme over og blive til en komedie.
For horror-fans er det herligt at se Barbara Crampton (kendt fra RE-ANIMATOR og FROM BEYOND) i en sjælden rolle, og instruktørerne Larry Fessenden og Ti West er også med i mindre roller. Det er et vildt godt hold af skuespillere, der er blevet samlet til filmen, og den seje Sharni Vinson kommer vi formentlig til at se meget mere til i kommende skrækfilm. Danske Mads Heldtberg har i øvrigt været med til at komponere det effektive score.
På den engelske dvd-udgave fra Lionsgate finder man et kort bag kameraet-program, der ikke er det store sus, samt to forskellige kommentarlydspor, hvis man er til den slags.
YOU'RE NEXT, USA, 2011. Instruktion: Adam Wingard. Medvirkende: Sharni Vinson, AJ Bowen, Joe Swanberg, Nicholas Tucci, Barbara Crampton. Musik: Mads Heldtberg, Jasper Justice Lee, Kyle McKinnon.
tirsdag den 21. januar 2014
SCARECROW skræmmer også på US-dvd
For nogle uger siden omtalte jeg den amerikanske TV-gyser SCARECROW, der har været vist på Syfy-kanalen. Den 19. februar udkommer den på dvd og Blu-ray fra Atlantic Film med et ret cool cover - men nu er det amerikanske dvd-cover blevet afsløret, og det er også ganske sejt. SCARECROW udkommer i USA den 25. februar fra Cinedigm. Trods de flotte forsider, så er det formentlig en møgfilm, men sådan er det...
Ungdomskrimigys fra Steen Langstrup
Steen Langstrup, en af Danmarks bedste og mest succesrige horror-forfattere, udgiver den 27. februar ungdomskrimigyseren KATRINE på sit eget forlag, 2 Feet Entertainment. Steen skriver selv om bogen: “I mange år var jeg træt af, at gysergenren blev opfattet som ungdomslitteratur, og jeg brugte mange kræfter på at tale imod denne opfattelse. Men man kunne jo også se det som en udfordring. Så her er en bog, der er netop dét: Et gys til unge læsere.”
Handlingen i KATRINE er følgende: Katrine flytter til København for at komme væk fra det hele: Mor, far, landsbyen, sladderen og voldtægten. Men hun har ikke boet længe i København, før en mand dukker op i mørket neden for hendes vindue. Det er ham. Det er hun sikker på. Voldtægtsmanden. Mareridtet er kun lige begyndt.
KATRINE udkommer som fysisk bog og som e-bog.
Handlingen i KATRINE er følgende: Katrine flytter til København for at komme væk fra det hele: Mor, far, landsbyen, sladderen og voldtægten. Men hun har ikke boet længe i København, før en mand dukker op i mørket neden for hendes vindue. Det er ham. Det er hun sikker på. Voldtægtsmanden. Mareridtet er kun lige begyndt.
KATRINE udkommer som fysisk bog og som e-bog.
mandag den 20. januar 2014
Iskold horror-shopping
Jeg trodsede i dag den isnende vinterkulde, og trampede på jernhesten ind til byen for at shoppe. I Fona på Strøget kan man for det meste opstøve noget spændende til en fornuftig pris, og på deres oprydnings-hylder fandt jeg den engelske LEPRECHAUN-dvd-box til bare 60,- kr. Den indeholder de fem af de seks film, så LEPRECHAUN: BACK 2 THA HOOD må jeg købe købe separat. Da nogle af filmene i boxen - deriblandt 1'eren - er i fullscreen, så købte jeg også lige Another World Entertainments udgave med den herlige danske titel DVÆRGTROLDENS HÆVN; den er i det korrekte format. Den kostede en 50'er.
På tilbud blev det også til den fransk-belgiske LA MEUTE i den engelske dvd-udgave (med titlen THE PACK). Og til fuld pris købte jeg James Wans THE CONJURING - nu er det vist på tide, at jeg får den set. I Fantask hentede jeg så to numre af FANGORIA, og jeg var også en tur forbi Faraos Cigarer, hvor jeg købte bind 19 af THE WALKING DEAD. Alt i alt en god høst.
På tilbud blev det også til den fransk-belgiske LA MEUTE i den engelske dvd-udgave (med titlen THE PACK). Og til fuld pris købte jeg James Wans THE CONJURING - nu er det vist på tide, at jeg får den set. I Fantask hentede jeg så to numre af FANGORIA, og jeg var også en tur forbi Faraos Cigarer, hvor jeg købte bind 19 af THE WALKING DEAD. Alt i alt en god høst.
torsdag den 16. januar 2014
Dracula suger blod på TV-skærmen
Hold da op, hvor tiden går. Jeg synes ikke, at det er så længe siden, at jeg skrev, at den amerikanske TV-station NBC ville lave en DRACULA-serie i
10 afsnit med Jonathan Rhys Meyers i titelrollen. I morgen vises det næstsidste afsnit af sæson 1 i USA, og allerede fra den 10. februar kan man købe hele serien på dvd eller Blu-ray fra England. Det er Universal, der udgiver den - hvad der evt. måtte være af undertekster på skiverne, er ikke lige til at gennemskue.
onsdag den 15. januar 2014
Skræmmende soundtracks sprøjtes ud
Det er på alle måder en spændende periode at leve i, hvis man ikke alene er vild med gyserfilm, men også elsker at lytte til musikken fra dem. Nye horror-soundtracks annonceres hver eneste måned, og der er gode ting for både filmmusik-nørderne og for dem, der blot vil have en lille stak soundtracks i deres samling.
Vi starter lige med den største af nyhederne, nemlig Paul Ferris' musik til kult-klassikeren WITCHFINDER GENERAL (der jo havde horror-legenden Vincent Prince i den altdominerende hovedrolle). Soundtracket er udkommet fra De Wolfe Music - et firma, der gennem årene har specialiseret sig i at sælge musik til alskens film- og TV-produktioner. Også WITCHFINDER GENERAL-musikken har fundet vej til andre film, men de originale bånd lå stadig i De Wolfes arkiver, og nu kan man altså købe soundtracket. Man får 31 tracks fra filmen, to bonus-tracks samt en spændende og informativ booklet. Er man holdt op med at samle på fysiske cd'er, så kan man vælge at købe scoret på iTunes i stedet for.
Julen er ganske vist overstået i denne omgang, men derfor kan man jo godt høre lidt "jule-musik". Fra Howlin' Wolf Records er udkommet SILENT NIGHT af Kevin Riepl - musikken fra filmen, der er løst baseret på SILENT NIGHT, DEADLY NIGHT.
En af komponist-veteranerne i genren er Richard Band, der bl.a. har skrevet musikken til THE PIT AND THE PENDULUM. Den udkom for mange år siden fra Moonstone Records, men den 11. februar præsenterer Perseverance Records en udvidet udgave med remastered lyd.
Richard Band er først og fremmest kendt for sin musik til RE-ANIMATOR, der mere eller mindre elegant låner fra Bernard Herrmanns PSYCHO-score. RE-ANIMATOR er udkommet på cd flere gange - senest i en flot udgave fra Intrada, hvor lyden var blevet peppet op, og hvor cd'en var krydret med et kvarters uddrag fra GHOULIES. Cd'en udkom kun i et oplag på 1000 eksemplarer, og blev udsolgt på et splitsekund - men på tirsdag får man endnu en chance, da Intrada genudgiver RE-ANIMATOR. Det er altså en cd, man bør eje. For at være fair overfor de fans, der købte den tidligere limited edition, så vil den nye cd ikke indeholde musikken fra GHOULIES.
Vi skal også lige omkring en spritny ting, nemlig den kommende action-gyser I, FRANKENSTEIN. Her kommer musikken fra makkerparret Johnny Klimek og Reinhold Heil, og den bliver udgivet på cd og til download på tirsdag fra Lakeshore Records. Lisa Gerrard fra Dead Can Dance synger på tre tracks.
MovieScore Media har længe været bannerfører for at få de små og skæve soundtracks ud på markedet. Her er det f.eks. Frank Ilfmans musik til den israelske horror-thriller BIG BAD WOLVES, der i øvrigt blev vist på den seneste Blodig Weekend-festival. Musikken er allerede ude som download, men en cd-version udkommer den 28. januar.
Sidste soundtrack i denne omgang er John Debney KOMODO, som Buy Soundtrax sender på markedet midt i februar. Debney har ikke lavet så meget horror-musik, men hans få bidrag har været fremragende (RELIC, I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER). KOMODO udkommer i et oplag på 1000 eksemplarer. Hvis man forudbestiller fra selskabet kan man være heldig at være blandt de 100 første - de får nemlig en booklet med komponistens autograf. Nu mangler vi bare, at et selskab tager sig sammen og udgivet I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER - den har nemlig kun være ude som en promo.
Vi starter lige med den største af nyhederne, nemlig Paul Ferris' musik til kult-klassikeren WITCHFINDER GENERAL (der jo havde horror-legenden Vincent Prince i den altdominerende hovedrolle). Soundtracket er udkommet fra De Wolfe Music - et firma, der gennem årene har specialiseret sig i at sælge musik til alskens film- og TV-produktioner. Også WITCHFINDER GENERAL-musikken har fundet vej til andre film, men de originale bånd lå stadig i De Wolfes arkiver, og nu kan man altså købe soundtracket. Man får 31 tracks fra filmen, to bonus-tracks samt en spændende og informativ booklet. Er man holdt op med at samle på fysiske cd'er, så kan man vælge at købe scoret på iTunes i stedet for.
Julen er ganske vist overstået i denne omgang, men derfor kan man jo godt høre lidt "jule-musik". Fra Howlin' Wolf Records er udkommet SILENT NIGHT af Kevin Riepl - musikken fra filmen, der er løst baseret på SILENT NIGHT, DEADLY NIGHT.
En af komponist-veteranerne i genren er Richard Band, der bl.a. har skrevet musikken til THE PIT AND THE PENDULUM. Den udkom for mange år siden fra Moonstone Records, men den 11. februar præsenterer Perseverance Records en udvidet udgave med remastered lyd.
Richard Band er først og fremmest kendt for sin musik til RE-ANIMATOR, der mere eller mindre elegant låner fra Bernard Herrmanns PSYCHO-score. RE-ANIMATOR er udkommet på cd flere gange - senest i en flot udgave fra Intrada, hvor lyden var blevet peppet op, og hvor cd'en var krydret med et kvarters uddrag fra GHOULIES. Cd'en udkom kun i et oplag på 1000 eksemplarer, og blev udsolgt på et splitsekund - men på tirsdag får man endnu en chance, da Intrada genudgiver RE-ANIMATOR. Det er altså en cd, man bør eje. For at være fair overfor de fans, der købte den tidligere limited edition, så vil den nye cd ikke indeholde musikken fra GHOULIES.
Vi skal også lige omkring en spritny ting, nemlig den kommende action-gyser I, FRANKENSTEIN. Her kommer musikken fra makkerparret Johnny Klimek og Reinhold Heil, og den bliver udgivet på cd og til download på tirsdag fra Lakeshore Records. Lisa Gerrard fra Dead Can Dance synger på tre tracks.
MovieScore Media har længe været bannerfører for at få de små og skæve soundtracks ud på markedet. Her er det f.eks. Frank Ilfmans musik til den israelske horror-thriller BIG BAD WOLVES, der i øvrigt blev vist på den seneste Blodig Weekend-festival. Musikken er allerede ude som download, men en cd-version udkommer den 28. januar.
Sidste soundtrack i denne omgang er John Debney KOMODO, som Buy Soundtrax sender på markedet midt i februar. Debney har ikke lavet så meget horror-musik, men hans få bidrag har været fremragende (RELIC, I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER). KOMODO udkommer i et oplag på 1000 eksemplarer. Hvis man forudbestiller fra selskabet kan man være heldig at være blandt de 100 første - de får nemlig en booklet med komponistens autograf. Nu mangler vi bare, at et selskab tager sig sammen og udgivet I KNOW WHAT YOU DID LAST SUMMER - den har nemlig kun være ude som en promo.
tirsdag den 14. januar 2014
Jonas Wilmann klar med nye gys
Forfatteren Jonas Wilmann vandt prisen for Årets Danske Horrorudgivelse 2012 med sin novellesamling FRYGT-FILERNE. På bedste horror-maner bliver denne bog selvfølgelig fulgt op af en sequel, nemlig FRYGT-FILERNE II. Bogen udkommer den 3. februar på forlaget KAOS, forfatterens eget forlag. Læs mere her.
søndag den 12. januar 2014
GHOST SHARK: Dræberhajen går igen
Hvad mon der sker med hajer, når de dør? Kan man forestille sig, at de kommer i Himlen, hvor de sidder på skyerne og klimprer på harper med deres finner? Eller ender de i Helvede, hvor de udsættes for alverdens pinsler? Eller kunne man ligefrem forestille sig, at de vender tilbage til vores verden som spøgelser i en evig jagt efter føde? Det sidstnævnte scenarie kan man opleve i GHOST SHARK, hvor en stor hvid haj kommer af dage efter at være forsøgt fanget af nogle rednecks. Men hajens ånd materialiserer sig på mystisk vis, og den sætter straks befolkningen i den lille kystby Smallport på menuen - og hajen kan dukke op alle steder, hvor der er vand.
Jeg har ikke tal på hvor mange snotbillige dyregysere, der er blevet lavet til den amerikanske Syfy-kanal, men den er tilsyneladende et stort publikum til dem, for de vælter ud i en lind strøm. Mange fans vil nok have svært ved at skelne disse film fra hinanden - især i disse år, hvor koncepterne bliver stadigt mere skøre. Men selv om GHOST SHARK scorer højt på gak-gak-skalaen, så er historien om spøgelseshajen fortalt uden den store nerve og energi. Det er virkelig en sløj omgang.
Mange af disse haj-film byder dog på OK underholdning, og GHOST SHARK kan sagtens bruges til at slå halvanden times ihjel med. Men den virker billigere end så mange andre film i genren. End ikke en afdanket kendis-skuespiller har producenterne formået at overtale til at bruge en eftermiddag eller to på at være med. Holdet af medvirkende er ganske uinteressante - og i nogle tilfælde grænsende til det talentløse. Som sædvanlig fremstår ordensmagten som helt uden evner, og byens borgmester spilles f.eks. af en vis Lucky Johnson, der gør alt for at virke som om, at han er LL Cool J. Det fungerer ikke særlig godt, skulle jeg hilse at sige.
Den mest kendte på rollelisten er tæt på at være Shawn C. Phillips, der har rollen som en af de unge. I virkelighedens verden anmelder han film på YouTube under
navnet Coolduder, men han har efterhånden haft et hav af småroller i en stribe gysere af yderst tvivlsom kvalitet.
GHOST SHARK er indspillet i Louisiana, USA. Her har man valgt nogle forbløffende grimme locations, og der har ikke lige været budget til at lave om på byskilte og den slags - flere gange afsløres det, at man befinder sig i byen Kenner, selv om handlingen dikterer, at byen skal hedde Smallport. Effekterne er på niveau med det, man ellers ser i film af denne type, men er der dog et par highlights - f.eks. da et par irriterende unger bliver ofre for den sultne haj. Så der er altså lidt blod, men bare bryster er der intet af.
Er man pjattet med billige haj-gys, så skal man selvfølgelig også have denne her i samlingen, men den er altså ikke det store sus sammenlignet med det, vi tidligere har set. Den engelske dvd fra Signature Entertainment har bare en trailer som ekstramateriale, og der er ingen undertekster på skiven.
GHOST SHARK, USA, 2013. Instruktion: Griff Furst. Medvirkende: Mackenzie Rosman, Dave Randolph-Mayhem Davis, Sloane Coe, Jaren Mitchell, Richard Moll. Musik: Andrew Morgan Smith.
Jeg har ikke tal på hvor mange snotbillige dyregysere, der er blevet lavet til den amerikanske Syfy-kanal, men den er tilsyneladende et stort publikum til dem, for de vælter ud i en lind strøm. Mange fans vil nok have svært ved at skelne disse film fra hinanden - især i disse år, hvor koncepterne bliver stadigt mere skøre. Men selv om GHOST SHARK scorer højt på gak-gak-skalaen, så er historien om spøgelseshajen fortalt uden den store nerve og energi. Det er virkelig en sløj omgang.
Mange af disse haj-film byder dog på OK underholdning, og GHOST SHARK kan sagtens bruges til at slå halvanden times ihjel med. Men den virker billigere end så mange andre film i genren. End ikke en afdanket kendis-skuespiller har producenterne formået at overtale til at bruge en eftermiddag eller to på at være med. Holdet af medvirkende er ganske uinteressante - og i nogle tilfælde grænsende til det talentløse. Som sædvanlig fremstår ordensmagten som helt uden evner, og byens borgmester spilles f.eks. af en vis Lucky Johnson, der gør alt for at virke som om, at han er LL Cool J. Det fungerer ikke særlig godt, skulle jeg hilse at sige.
GHOST SHARK er indspillet i Louisiana, USA. Her har man valgt nogle forbløffende grimme locations, og der har ikke lige været budget til at lave om på byskilte og den slags - flere gange afsløres det, at man befinder sig i byen Kenner, selv om handlingen dikterer, at byen skal hedde Smallport. Effekterne er på niveau med det, man ellers ser i film af denne type, men er der dog et par highlights - f.eks. da et par irriterende unger bliver ofre for den sultne haj. Så der er altså lidt blod, men bare bryster er der intet af.
Er man pjattet med billige haj-gys, så skal man selvfølgelig også have denne her i samlingen, men den er altså ikke det store sus sammenlignet med det, vi tidligere har set. Den engelske dvd fra Signature Entertainment har bare en trailer som ekstramateriale, og der er ingen undertekster på skiven.
GHOST SHARK, USA, 2013. Instruktion: Griff Furst. Medvirkende: Mackenzie Rosman, Dave Randolph-Mayhem Davis, Sloane Coe, Jaren Mitchell, Richard Moll. Musik: Andrew Morgan Smith.
lørdag den 11. januar 2014
Universal køber manus til fantastisk varulve-historie
For mange år siden sikrede tvillingerne Bradley og Kevin Marcus sig film-rettighederne til bogen, og de brugte lang tid på at skrive et manuskript, som de kunne pitche i Hollowood. Og nu er der endelig bid. Universal Pictures har købt manuskriptet, der skal laves via Chris Morgan Productions med Chris Morgan og Emile Gladstone som producenter. Heldigvis har Universal en lang tradition med varulve-film, men det er endnu usikkert om dette er tænkt som en biograffilm eller noget direkte til dvd-noget. Nu får vi se. Kilde: Deadline
Bonus: Jeg har gravet min anmeldelse af THE WOLF'S HOUR frem, som jeg skrev til mit gamle fanzine PHENOMENA. Anmeldelsen blev trykt i nr. 2 i november 1989.
THE WOLF'S HOUR
Roman af Robert R. McCammon, Pocket Book 1989, 603 sider.
"What is the lycanthrope, in the eye of God?
A cursed beast, or a child of miracle?".
Michael Gallatin er en ægte romanhelt. Han er høj og flot, en rigtig kvindebedårer, taler flere sprog flydende, har studeret både klassisk litteratur og videnskab og udstråler en aura af dyrisk mystik. Og så er han varulv. Ikke af den klassiske slags, der kun forandrer sig under fuldmånens stråler - han kan forandre sig ved viljens kraft på mindre end et minut.
Gallatin stammer fra Rusland. Da han var otte år gammel, i 1918, så han sine aristokratiske forældre blive dræbt, da familien var på skovtur nær Minsk. Michael flygtede ud i skovene, hvor han blev adopteret af et kobbel varulve. Som voksen kom han til England, hvor han snart fik brug for sine specielle talenter til gavn for den britiske efterretningstjeneste.
THE WOLF'S HOUR starter med et brag. Verdenskrigen nærmer sig en afgørende fase. Nazisterne er ved at give op på alle fronter, og de allierede gør sig klar til D-dag. Men rygter om en hemmelig plan, "Iron Fist", nazisternes sidste desperate forsøg på at vende krigen, gør de allierede nervøse - er invasionen på D-dagen i fare? For at opklare mysteriet om "Iron Fist" kastes Michael Gallatin med faldskærm lige ned i løvens hule, ned i det besatte Frankrig. Så går det ellers over stok og sten til Paris og Berlin blandt smukke spioner, patriotiske modstandsfolk, sadistiske nazister og gale videnskabsfolk.
Det lyder som ren tegneserie, og det er det også. THE WOLF'S HOUR er ikke nogen typisk horror-roman, men en kulørt underholdningsroman med en helt, der tilfældigvis er en varulv. I hænderne på en dårlig forfatter ville historien sikkert blive noget trivielt kiosk-bras med kedelige personer lavet af karton. Men Robert R. McCammon har et godt greb om denne lidt usædvanlige roman.
THE WOLF'S HOUR vil ikke skuffe læsere, der absolut vil have voldsomme og saftige scener i deres godnatlæsningIkke alene skaber han en række, meget farverige, personer, som vi kan tro på og føle med, han jonglerer også kyndigt med trivial-litteraturens slidte klicheer. Det er især McCammons sans for rytme, der gør, at man sluger bogen råt. Den centrale handling afbrydes af klip fra Michaels opvækst i de russiske skove. Her stilles bogen centrale spørgsmål; hvilken plads har varulven i Guds univers, et spørgsmål, som McCammon serverer et ganske troværdigt svar på.
Hvad der for alvor adskiller THE WOLF'S HOUR fra den tåbelige trivial-horror er de lange passager, der beskriver, hvad det vil sige at kunne forvandle sig til et dyr. Ikke alene er forvandlingen fysisk, kød og knogler, der smertefuldt finder en ny form, men også en forandring i sindet. Gallatin bliver til en ulv. En så stor indsigt i varulvens psykologi har jeg ikke set siden Thomas Tessiers flotte roman THE NIGHTWALKER fra 1989.
Og når dyret først er løs, flyder blodet. THE WOLF'S HOUR vil ikke skuffe læsere, der absolut vil have voldsomme og saftige scener i deres godnatlæsning. Bogen er dertil noget af det mest underholdende, jeg længe har læst, og det er med de øjne, man skal give sig i kast med THE WOLF'S HOUR. Det er lidt forkert at stemple den som en horror-roman, men derfor kan den jo godt være spændende. Endnu et stort hit fra Robert R. McCammon.
fredag den 10. januar 2014
Quetzecoatl flyver over New York
I aftes genså jeg Larry Cohen-filmen Q fra 1982. Den er også kendt som Q: THE WINGED SERPENT og på dansk fik den titlen VINGER AF FRYGT. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg så den første gang, men jeg var vild med den i sin tid - og jeg er vild med den nu. Man kan ikke andet end at holde af en film, hvor en mand får revet hovedet af efter de første tre minutter, og hvor man i det sjette minut både får bare bryster og et flyvende monster.
Nu er Larry Cohen en helt unik manuskriptforfatter og instruktør, der kan få selv de vildeste ideer til at fungere. Her har vi at gøre med rituelle mord og azteker-guden Quetzecoatl - kombineret med strømer-klicheer og lurvede smågangstere i New York. Og Michael Moriarty, David Carradine og Richard Roundtree topper rollelisten. Bedre bliver det ikke...
Nu er Larry Cohen en helt unik manuskriptforfatter og instruktør, der kan få selv de vildeste ideer til at fungere. Her har vi at gøre med rituelle mord og azteker-guden Quetzecoatl - kombineret med strømer-klicheer og lurvede smågangstere i New York. Og Michael Moriarty, David Carradine og Richard Roundtree topper rollelisten. Bedre bliver det ikke...
torsdag den 9. januar 2014
BIG ASS SPIDER: Humorforladt jagt på en røvhamrende stor edderkop
Det er en alt andet end almindelig dag for skadedyrsbekæmperen Alex Mathis. Mens han er på hospitalet for at blive behandlet for et eddekoppebid, rumsterer det nede i lighuset, hvor et gigantisk eksemplar af de ottebenede sataner er på spil. Alex er efter eget udsagn edderkoppe-ekspert (han kan forstå, hvordan de tænker!), så han prøver at finde krybet. Samtidig rykker militæret ind sammen med en skummel videnskabsmand-ekspert-type, der ved alt om den muterede edderkop, der selvfølgelig undslipper fra hospitalet - alt imens den vokser i størrelse. Alex beslutter sig for at gå på jagt efter den sammen med sin nye makker, den mexikanske sikkerhedsvagt Jose.
BIG ASS SPIDER ligner en af de mange billige dyregysere, der kører på den amerikanske Syfy-kanal, men den har trods alt været vist på nogle festivaler og har været oppe i et begrænset antal biografer, før den er blevet sluppet ud på dvd- og Blu-ray-markedet. Men selv om ambitionsniveauet har været højere, så er BIG ASS SPIDER ikke meget bedre end f.eks. de utallige haj-horrorfilm, vi har set de senere år, og når vi taler edderkopper, så er den stort set på niveau med SPIDERS af Tibor Takács. Det er dog tydeligt, at instruktøren Mike Mendez - der før har lavet en fine spøgelsesgyser THE GRAVEDANCERS - ikke er på hjemmebane i denne del af genren, så man skal ikke forvente en lige så underholdende oplevelse, som f.eks. SHARKNADO kan byde på.
Filmen forsøger desperat at være sjov, men det meste af komikken kommer fra et kikset forsøg på at lave et makkerpar ud af skadedyrsbekæmperen Alex og sikkerhedsvagten Jose. Alex spilles af Greg Grunberg, der er kendt fra HEROES. Nogen stor skuespiller er han jo ikke, og humor er altså ikke hans stærke side. Jose spilles af Lombardo Boyar, der åbenbart er blevet bedt om at tale det værst tænkelige engelsk - så skal publikum nok grine. Men det fungerer ikke rigtig, og der er ikke den store kemi mellem det umage par. Kun en scene i en elevator før det store klimaks er lidt sjov.
Militæret er ofte skurken i disse film, og selv om Ray Wise fra TWIN PEAKS er pænt skummel som majoren, der leder operationen, så kommer det mere til at fremstå som en kliche end som et element, der driver handlingen videre. I øvrigt er det nærmest en gylden regel i disse billige dyre-gysere, at militærfolk altid udstyres med uniformer, der sidder ad helvede til.
Hovedpersonen er selvfølgelig edderkoppen, der naturligvis er computerskabt. Først i de afgørende scener, hvor den på bedste King Kong-maner har indtaget toppen af et højhus, er der kælet for detaljerne - ellers virker den lidt for plastik-agtig og urealistisk. Det er dog et plus, at filmen er indspillet i Los Angeles og ikke i nogle dårlige kulisser i et østland. Andre plusser er en sjov brug af en cover-version af Pixies-nummeret "Where Is My Mind" (ja, det er den fra FIGHT CLUB) og en cameo af Troma-kongen Lloyd Kaufman. Men samlet set er BIG ASS SPIDER en skuffelse.
Det eneste ekstramateriale på den engelske dvd fra StudioCanal er en trailer. Der er ingen undertekster på.
BIG ASS SPIDER, USA, 2013. Instruktion: Mike Mendez. Medvirkende: Greg Grunberg, Lombardo Boyar, Ray Wise, Clare Kramer, Patrick Bauchau. Musik: Ceiri Torjussen.
BIG ASS SPIDER ligner en af de mange billige dyregysere, der kører på den amerikanske Syfy-kanal, men den har trods alt været vist på nogle festivaler og har været oppe i et begrænset antal biografer, før den er blevet sluppet ud på dvd- og Blu-ray-markedet. Men selv om ambitionsniveauet har været højere, så er BIG ASS SPIDER ikke meget bedre end f.eks. de utallige haj-horrorfilm, vi har set de senere år, og når vi taler edderkopper, så er den stort set på niveau med SPIDERS af Tibor Takács. Det er dog tydeligt, at instruktøren Mike Mendez - der før har lavet en fine spøgelsesgyser THE GRAVEDANCERS - ikke er på hjemmebane i denne del af genren, så man skal ikke forvente en lige så underholdende oplevelse, som f.eks. SHARKNADO kan byde på.
Filmen forsøger desperat at være sjov, men det meste af komikken kommer fra et kikset forsøg på at lave et makkerpar ud af skadedyrsbekæmperen Alex og sikkerhedsvagten Jose. Alex spilles af Greg Grunberg, der er kendt fra HEROES. Nogen stor skuespiller er han jo ikke, og humor er altså ikke hans stærke side. Jose spilles af Lombardo Boyar, der åbenbart er blevet bedt om at tale det værst tænkelige engelsk - så skal publikum nok grine. Men det fungerer ikke rigtig, og der er ikke den store kemi mellem det umage par. Kun en scene i en elevator før det store klimaks er lidt sjov.
Militæret er ofte skurken i disse film, og selv om Ray Wise fra TWIN PEAKS er pænt skummel som majoren, der leder operationen, så kommer det mere til at fremstå som en kliche end som et element, der driver handlingen videre. I øvrigt er det nærmest en gylden regel i disse billige dyre-gysere, at militærfolk altid udstyres med uniformer, der sidder ad helvede til.
Hovedpersonen er selvfølgelig edderkoppen, der naturligvis er computerskabt. Først i de afgørende scener, hvor den på bedste King Kong-maner har indtaget toppen af et højhus, er der kælet for detaljerne - ellers virker den lidt for plastik-agtig og urealistisk. Det er dog et plus, at filmen er indspillet i Los Angeles og ikke i nogle dårlige kulisser i et østland. Andre plusser er en sjov brug af en cover-version af Pixies-nummeret "Where Is My Mind" (ja, det er den fra FIGHT CLUB) og en cameo af Troma-kongen Lloyd Kaufman. Men samlet set er BIG ASS SPIDER en skuffelse.
Det eneste ekstramateriale på den engelske dvd fra StudioCanal er en trailer. Der er ingen undertekster på.
BIG ASS SPIDER, USA, 2013. Instruktion: Mike Mendez. Medvirkende: Greg Grunberg, Lombardo Boyar, Ray Wise, Clare Kramer, Patrick Bauchau. Musik: Ceiri Torjussen.
onsdag den 8. januar 2014
DELIRIUM: Nyt blad om Charles Band-film
Amerikaneren Charles Band er et legendarisk navn i B-film-kredse med hundredvis af titler bag sig som enten instruktør og/eller producent. Gennem selskaber som Empire Pictures og Full Moon Features er der kommet en stribe film, der hyldes af horror-fans verden over - her taler vi om titler som TOURIST TRAP, RE-ANIMATOR, GHOULIES, DOLLS, FROM BEYOND, PARASITE, PUPPETMASTER, SUBSPECIES og mange andre.
Nu kan man læse alt om alle disse herlige film i et helt nyt blad, DELIRIUM, der skal udkomme hver anden måned. Det er FANGORIA-redaktøren Chris Alexander, der redigerer bladet, så det borger lidt for kvaliteten. Første nummer sætter fokus på Stuart Gordons klassiker RE-ANIMATOR fra 1985 med interview med Gordon selv, Barbara Crampton, Carolyn Purdy-Gordon, komponisten Richard Band og mange andre.
"I couldn’t be more excited about DELIRIUM. 2014 is going to be an exciting year for us here at Full Moon and the birth of DELIRIUM magazine is a big part of that. The wealth of material we have at our fingertips, the hundreds of films we’ve produced, the rare stills, rarer interviews and support of our celebrated creative alumni will serve as the backbone for what we hope will become a thrilling new addition to the cult film magazine universe", siger Charles Band i en pressemeddelelse om det nye blad.
Man kan ikke købe DELIRIUM i kioskerne, men det kan bestilles her. Ellers vil det være muligt at slå kløerne i det, hvis man er en flittig gæst på horror-conventions rundt om i USA. Kilde: FANGORIA
Nu kan man læse alt om alle disse herlige film i et helt nyt blad, DELIRIUM, der skal udkomme hver anden måned. Det er FANGORIA-redaktøren Chris Alexander, der redigerer bladet, så det borger lidt for kvaliteten. Første nummer sætter fokus på Stuart Gordons klassiker RE-ANIMATOR fra 1985 med interview med Gordon selv, Barbara Crampton, Carolyn Purdy-Gordon, komponisten Richard Band og mange andre.
"I couldn’t be more excited about DELIRIUM. 2014 is going to be an exciting year for us here at Full Moon and the birth of DELIRIUM magazine is a big part of that. The wealth of material we have at our fingertips, the hundreds of films we’ve produced, the rare stills, rarer interviews and support of our celebrated creative alumni will serve as the backbone for what we hope will become a thrilling new addition to the cult film magazine universe", siger Charles Band i en pressemeddelelse om det nye blad.
Man kan ikke købe DELIRIUM i kioskerne, men det kan bestilles her. Ellers vil det være muligt at slå kløerne i det, hvis man er en flittig gæst på horror-conventions rundt om i USA. Kilde: FANGORIA
tirsdag den 7. januar 2014
THE PURGE: Dødsspillet rammer fremtidens USA
Velkommen til USA anno 2022 - en nation præget af økonomisk vækst og lav arbejdsløshed. Sådan var det ikke altid været, men forklaringen på de gode tider skal findes i den årlige udrenselse, The Purge, hvor al kriminalitet - herunder mord - er tilladt i en periode på 12 timer, og hvor politiet og skadestuerne lukker ned og lader befolkningen gå amok. The Purge fungerer som en slags sikkerhedsventil, hvor borgerne kommer af med deres vrede og aggressioner.
James Sandin, der lever af at sælge sikkerhedsudstyr, forskanser sig under The Purge i sit luksuriøse forstadshjem sammen med konen Mary og deres to børn, Charlie og Zoey. Men børnene er ikke sådan til at styre, og det kan selv ikke det mest avancerede sikkerheds-system stille noget op mod - og så kan dødsspillet begynde.
THE PURGE er en mærkværdig størrelse, men det er en fascinerende en af slagsen. Værst er nok, at den er dynget til med klicheer, der er med til at sætte ekstra gang i handlingen, og som får uheldige situationer til at bliver endnu værre. Datteren har f.eks. et skænderi kørende med sine forældre om, hvorvidt hun må være kæreste med en ældre dreng - det fører til et par tilspidsede øjeblikke på afgørende punkter i filmen. Sønnen er en teknik-nørd og har netop samme dag som The Purge fået opgraderet sin lille kamera-robot, så den kører næsten lydløst og er udstyret med night vision-kamera. Den får han selvfølgelig brug for undervejs.
Åh ja, sønnen har selvfølgelig også problemer med hjertet, hvilket også er en faktor, der får betydning. Og farmand har ikke været helt ærlig omkring kvaliteten af de sikkerhedssystemer, han sælger, og så videre og så videre... Man kunne blive ved at liste klicheerne op. Samtidig er manuskriptet lidt skævt, forstået på den måde, at filmen det meste af tiden er en home invasion-gyser (en gruppe maskerede unge forsøger at trænge ind i huset, fordi sønnen Charlie af barmhjertighed har lukket en hjemløs mand ind, som de unge var på jagt efter). Her minder THE PURGE meget om noget, vi allerede har set i genren.
Men det er altså ikke skidt det hele. Filmen er gennemsyret af en iskold stemning, der er fascinerende og skræmmende på samme tid. Gruppen af unge, der forsøger at komme ind i Sandin-huset, er ledet af en psykopatisk gut, der ikke skyr nogle midler for at opnå sit mål (han spilles fremragende af Rhys Wakefield). Efterhånden som vi nærmer sig det overraskende klimaks, nedtones de klicheer, der har præget den første del af filmen, og det sidste kvarter er helt fantastisk.
Her får vi for alvor indblik i, hvad det The Purge er, og hvad den gør ved befolkningen. Om den lovende sequel så vil udvide universet endnu mere, skal blive spændende at se, men det er interessant med disse nye amerikanske film, der byder på både underholdning og systemkritik (et andet eksempel på dette er THE HUNGER GAMES).
Ethan Hawke og Lena Headey gør det godt som det pressede forældrepar, og Edwin Hodge er fin som den hjemløse mand, der søger asyl i Sandin-familiens hjem. Til gengæld er Max Burkholder og Adelaide Kane en kende irriterende som de to børn, men det er et problem, mange genrefilm slås med. Som sagt... THE PURGE er ikke uden problemer, men det er intens lille sag (spilletiden er reelt kun fem kvarter, før rulleteksterne kører over skærmen), der helt klart er værd at se. Der er intet ekstramateriale på den danske dvd fra Universal.
THE PURGE, USA-Frankrig, 2013. Instruktion: James DeMonaco. Medvirkende: Ethan Hawke, Lena Headey, Max Burkholder, Adelaide Kane, Edwin Hodge. Musik: Nathan Whitehead.
James Sandin, der lever af at sælge sikkerhedsudstyr, forskanser sig under The Purge i sit luksuriøse forstadshjem sammen med konen Mary og deres to børn, Charlie og Zoey. Men børnene er ikke sådan til at styre, og det kan selv ikke det mest avancerede sikkerheds-system stille noget op mod - og så kan dødsspillet begynde.
THE PURGE er en mærkværdig størrelse, men det er en fascinerende en af slagsen. Værst er nok, at den er dynget til med klicheer, der er med til at sætte ekstra gang i handlingen, og som får uheldige situationer til at bliver endnu værre. Datteren har f.eks. et skænderi kørende med sine forældre om, hvorvidt hun må være kæreste med en ældre dreng - det fører til et par tilspidsede øjeblikke på afgørende punkter i filmen. Sønnen er en teknik-nørd og har netop samme dag som The Purge fået opgraderet sin lille kamera-robot, så den kører næsten lydløst og er udstyret med night vision-kamera. Den får han selvfølgelig brug for undervejs.
Åh ja, sønnen har selvfølgelig også problemer med hjertet, hvilket også er en faktor, der får betydning. Og farmand har ikke været helt ærlig omkring kvaliteten af de sikkerhedssystemer, han sælger, og så videre og så videre... Man kunne blive ved at liste klicheerne op. Samtidig er manuskriptet lidt skævt, forstået på den måde, at filmen det meste af tiden er en home invasion-gyser (en gruppe maskerede unge forsøger at trænge ind i huset, fordi sønnen Charlie af barmhjertighed har lukket en hjemløs mand ind, som de unge var på jagt efter). Her minder THE PURGE meget om noget, vi allerede har set i genren.
Men det er altså ikke skidt det hele. Filmen er gennemsyret af en iskold stemning, der er fascinerende og skræmmende på samme tid. Gruppen af unge, der forsøger at komme ind i Sandin-huset, er ledet af en psykopatisk gut, der ikke skyr nogle midler for at opnå sit mål (han spilles fremragende af Rhys Wakefield). Efterhånden som vi nærmer sig det overraskende klimaks, nedtones de klicheer, der har præget den første del af filmen, og det sidste kvarter er helt fantastisk.
Her får vi for alvor indblik i, hvad det The Purge er, og hvad den gør ved befolkningen. Om den lovende sequel så vil udvide universet endnu mere, skal blive spændende at se, men det er interessant med disse nye amerikanske film, der byder på både underholdning og systemkritik (et andet eksempel på dette er THE HUNGER GAMES).
Ethan Hawke og Lena Headey gør det godt som det pressede forældrepar, og Edwin Hodge er fin som den hjemløse mand, der søger asyl i Sandin-familiens hjem. Til gengæld er Max Burkholder og Adelaide Kane en kende irriterende som de to børn, men det er et problem, mange genrefilm slås med. Som sagt... THE PURGE er ikke uden problemer, men det er intens lille sag (spilletiden er reelt kun fem kvarter, før rulleteksterne kører over skærmen), der helt klart er værd at se. Der er intet ekstramateriale på den danske dvd fra Universal.
THE PURGE, USA-Frankrig, 2013. Instruktion: James DeMonaco. Medvirkende: Ethan Hawke, Lena Headey, Max Burkholder, Adelaide Kane, Edwin Hodge. Musik: Nathan Whitehead.
søndag den 5. januar 2014
Skriftestolen Part 2: Nå, hvordan går det lige med at få set de der gysere?
For omkring 2½ år siden skrev jeg et indlæg med titlen Skriftestolen: 25 gyserfilm, jeg ikke har set, hvor jeg listede en stribe horror-strimler, jeg endnu ikke havde haft fornøjelsen af at stifte bekendtskab med. Nu var det ikke klassikere alle sammen, men de 25 titler har på den ene eller den anden måde gjort indtryk i genren - og selvfølgelig bør man have set dem.
Hvordan er det så gået? Tja, ikke imponerende, må jeg indrømme. Faktisk har jeg kun fået kværnet seks af de 25 gysere, så der er lang vej igen, hvis jeg holder samme tempo som hidtil. Med til historien hører så det faktum, at jeg ikke bevidst har sørget for at få filmene på listen købt hjem, så jeg kunne se dem. Men det kunne da være, at jeg skulle få fyldt nogle flere af dem i den elektroniske indkøbskurv. Et par af dem er dog kommet hjem til hylderne.
Her er den opdaterede liste i samme tilfældige rækkefølge som sidst:
Hvordan er det så gået? Tja, ikke imponerende, må jeg indrømme. Faktisk har jeg kun fået kværnet seks af de 25 gysere, så der er lang vej igen, hvis jeg holder samme tempo som hidtil. Med til historien hører så det faktum, at jeg ikke bevidst har sørget for at få filmene på listen købt hjem, så jeg kunne se dem. Men det kunne da være, at jeg skulle få fyldt nogle flere af dem i den elektroniske indkøbskurv. Et par af dem er dog kommet hjem til hylderne.
Her er den opdaterede liste i samme tilfældige rækkefølge som sidst:
- WHITE ZOMBIE
- THE OLD DARK HOUSE
- ISLAND OF LOST SOULS
- THE BAD SEED
LA MASCHERA DEL DEMONIO (BLACK SUNDAY). Har jeg nu fået set. Fascinerende film, men ikke helt så fantastisk, som jeg havde forventet.- ONIBABA
- LES LÈVRES ROUGES (DAUGHTERS OF DARKNESS)
- BLACULA
- DELLAMORTE DELLAMORE
- ÔDISHON (AUDITION)
- COMMUNION (ALICE, SWEET ALICE)
- KAIDAN (KWAIDAN)
I TRE VOLTI DELLA PAURA (BLACK SABBATH). Antologi-film i topklasse. Virkelig god.- CAPTAIN CRONOS: VAMPIRE HUNTER
- IT'S ALIVE (originalen). Har købt den i en box sammen med 2'eren og 3'eren.
MIL GRITOS TIENE LA NOCHE (PIECES). Bizar oplevelse, men fornøjelig på sin egen mærkværdige måde. Filmen inspirerede mig til at skrive dette indlæg.DÈMONI (DEMONS). God splatter-underholdning. Læs mere her.- THE DEVIL'S REJECTS. Den har jeg købt.
SLEEPAWAY CAMP. Herlig slasher-klassiker, som jeg har skrevet en anmeldelse af.- BLOOD FEAST
- THE DEADLY BEES
- REPTILICUS
- ATTACK OF THE GIANT LEECHES
FOOD OF THE GODS. Den er alt andet end god, men jeg har da set den.- DEAD & BURIED. Har endelig fået den hjem til samlingen, så den skal snart en tur i dvd-afspilleren.
lørdag den 4. januar 2014
Så er mit horror-filmår skudt i gang...
...og det blev så med Tommy Wirkolas Hollywood-horror-eventyr HANSEL & GRETEL: WITCH HUNTERS. Nu havde jeg ikke forventet det store, men jeg er lidt rystet over hvor ringe, den rent faktisk er. Ikke én eneste scene fungerer i denne rodebutik af en film, der får VAN HELSING til at fremstå som et mesterværk. Det hjælper heller ikke på det samlede indtryk, at de to hovedrolle-indehavere, Jeremy Renner og Gemma Arterton, ikke har mere karisma end en papkasse, der har stået ude hele natten i regnvejr. En håbløs film... men nu har jeg altså set den! Heldigvis har jeg mere lovende gysere liggende i bunkerne, så den kan kun gå fremad.
Abonner på:
Opslag (Atom)